Social Media zijn geen hype. Inmiddels is iedereen er van overtuigd dat we een nieuw tijdperk zijn ingegaan. Een tijdperk waarin iedereen met en over elkaar in gesprek gaat. Connecties en relaties worden opgebouwd. We vormen onze mening op basis van gedeelde gegevens en delen deze mening vervolgens weer met anderen. Twitter, Facebook, LinkedIn, Hyves en Youtube hebben zich als waardevolle Social Media bewezen in Nederland. Hoe dat rijtje er over twee jaar uitziet, daar zijn de meningen over verdeeld. Volgens SocialNomics zullen de Social Media technologieen consolideren en alleen de sterksten zullen overleven (Facebook, Twitter en LinkedIn).

De vraag of we als bedrijf wat met Social Media moeten hebben we achter ons gelaten. Maar velen blijven toch met de hamvraag zitten: “maar HOE kunnen we hier iets mee?”   KLM’s Social Media campagne ‘Surprise’ is een mooi voorbeeld ter inspiratie. Herkenbaar, lage kosten en groots resultaat.  De drijvende kracht achter de enorme buzz die er op Twitter is ontstaan (1.000.000 mentions!):  “doing something that creates a real smile is much cooler than attaching a smiley face”.

Social Media zijn tools, geen tovermiddel. Drie keer per week een aanbieding de ether in slingeren zal weinig mensen ‘raken’ en boeien. Zolang je publiek zich niet met je kan of wil identificeren en je posts geen toegevoegde waarde voor je doelgroep hebbent zullen zij zich niet aan je verbinden. Geen binding is geen deling. Wat het niet waard is om actief te volgen is het ook niet waard om met anderen te delen. Zorg dus dat je aan je waarde bouwt. Dat heeft KLM heel goed begrepen. Creating a real smile en het aangenamer maken van de wachttijd door middel van Social Tools; dat is waarde. En dat wil je delen. En je vrienden delen dat met hun vrienden, die het vervolgens met hun vrienden delen….. Tot wel 1 miljoen keer in een paar weken tijd. Natuurlijk, dit soort voorbeelden zijn zeldzaam. Maar niet iedere ondernemer heeft een miljoenenpubliek nodig. Ook op lokaal niveau valt er met de inzet van Social Media nog veel winst te behalen. Letterlijk en figuurlijk. Meer daar over in mijn volgende post.