• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

KLM best practice Social Media

7 januari 2011 door Christa Barkel

Social Media zijn geen hype. Inmiddels is iedereen er van overtuigd dat we een nieuw tijdperk zijn ingegaan. Een tijdperk waarin iedereen met en over elkaar in gesprek gaat. Connecties en relaties worden opgebouwd. We vormen onze mening op basis van gedeelde gegevens en delen deze mening vervolgens weer met anderen. Twitter, Facebook, LinkedIn, Hyves en Youtube hebben zich als waardevolle Social Media bewezen in Nederland. Hoe dat rijtje er over twee jaar uitziet, daar zijn de meningen over verdeeld. Volgens SocialNomics zullen de Social Media technologieen consolideren en alleen de sterksten zullen overleven (Facebook, Twitter en LinkedIn).

De vraag of we als bedrijf wat met Social Media moeten hebben we achter ons gelaten. Maar velen blijven toch met de hamvraag zitten: “maar HOE kunnen we hier iets mee?”   KLM’s Social Media campagne ‘Surprise’ is een mooi voorbeeld ter inspiratie. Herkenbaar, lage kosten en groots resultaat.  De drijvende kracht achter de enorme buzz die er op Twitter is ontstaan (1.000.000 mentions!):  “doing something that creates a real smile is much cooler than attaching a smiley face”.

Social Media zijn tools, geen tovermiddel. Drie keer per week een aanbieding de ether in slingeren zal weinig mensen ‘raken’ en boeien. Zolang je publiek zich niet met je kan of wil identificeren en je posts geen toegevoegde waarde voor je doelgroep hebbent zullen zij zich niet aan je verbinden. Geen binding is geen deling. Wat het niet waard is om actief te volgen is het ook niet waard om met anderen te delen. Zorg dus dat je aan je waarde bouwt. Dat heeft KLM heel goed begrepen. Creating a real smile en het aangenamer maken van de wachttijd door middel van Social Tools; dat is waarde. En dat wil je delen. En je vrienden delen dat met hun vrienden, die het vervolgens met hun vrienden delen….. Tot wel 1 miljoen keer in een paar weken tijd. Natuurlijk, dit soort voorbeelden zijn zeldzaam. Maar niet iedere ondernemer heeft een miljoenenpubliek nodig. Ook op lokaal niveau valt er met de inzet van Social Media nog veel winst te behalen. Letterlijk en figuurlijk. Meer daar over in mijn volgende post.

Gerelateerde Berichten

  • Social media (Youtube)

    Social media is een actueel onderwerp. Elke marketeer is op zoek naar interactie met zijn…

  • KLM Cityguide: Nieuwe social actie van KLM

    Vandaag bracht KLM een e-mailing naar buiten over hun nieuwe Cityguides. Met deze kLM Cityguide…

  • Flynt van KLM
    Ontmoet Flynt: De nieuwe social media V.I.P. van KLM

    De bibliotheek van social media cases in de travel wereld zijn redelijk vaak KLM-blauw gekleurd.…

Categorie: Social media Tags: KLM best practice Social Media

Over Christa Barkel

Christa Barkel is een manisch positieveling en gek op alles en iedereen die haar aan het lachen maakt. Is onbegrensd nieuwsgierig, wat goed van pas komt bij haar taak als hoofddocent Innovatie bij Saxion Hogescholen. Daar ontwikkelt en geeft ze onderwijs in innovatieve marketingstrategieen bij o.a. de HTRO en voert ze onderzoek uit naar (technologische) trends en ontwikkelingen in de gastvrijheidsbranche. Christa is mede-eigenaar van NewMarketInc, een strategisch consultancy bureau dat bedrijven helpt te excelleren in de netwerkmaatschappij door het inzetten van social tools. Motto: wie de bekende paden volgt zal nooit een nieuwe bestemming ontdekken.

Lees Interacties

Reacties

  1. Martin van Kranenburg zegt

    7 januari 2011 om 17:53

    Hi Christa, erg leuke post vooral deze zin is me bijgebleven

    Geen binding is geen deling.

    Wauw. kijk uit naar je volgende post.
    Martin

Trackbacks

  1. Tweets die vermelden Weblog | Reismanagers · KLM best practice Social Media -- Topsy.com schreef:
    7 januari 2011 om 19:34

    […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Lean Vergeldt, sinds1998, Martijn Verhulst en anderen. Martijn Verhulst heeft gezegd: Weblog | Reismanagers · KLM best practice Social Media: Social Media zijn geen hype. Inmiddels is i… http://bit.ly/h5LqbF #socialmedia […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Airbnb reizen Vakantiebeurs Booking.com TUI Expedia Google NHTV Social Media Facebook destinatiemarketing instagram hotels onderzoek mobiel travel TripAdvisor technologie reviews KLM

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext