Toeristen zijn vooral op zoek naar een beleving die hun zintuigen prikkelt, hun harten raakt en hun brein stimuleert terwijl ze zich onderdompelen in fantasie. Dus je zou zeggen dat als we aannemen dat Augmented Reality (AR) voor beleving zorgt en toeristen hier naar op zoek zijn, deze techniek dé oplossing zou moeten zijn.

Dit gastblog is geschreven door Nicolette Bolté, docent/onderzoeker aan de opleiding HTRO en Tourism Management bij Saxion te Deventer.

Augmented Reality

AR is een techniek waarbij de fysieke wereld gecombineerd wordt met de virtuele wereld. Aan een live beeld van de werkelijke wereld wordt digitaal een laag met virtuele objecten toegevoegd. AR werkt vaak via een app op een smartphone, waarbij je je telefoon omhoog houdt en door de camera naar de omgeving kijkt terwijl er virtuele objecten te zien zijn. Layar (een samenwerking van onder andere Funda en ING) introduceerde als één van de eerste de techniek AR in Nederland in 2009.Toen leek men er echter nog niet klaar voor. Virtual Reality (VR) is een techniek die ook al eerder geïntroduceerd is, maar die op dat moment ook nog niet omarmd werd. Inmiddels kennen we de adoptie van VR en de mogelijkheden die deze techniek biedt voor de consument. Verwacht wordt dat de potentie van AR ook alsnog gezien gaat worden door het grote publiek.

Alhoewel AR best informatie kan geven, wordt het vaak gezien als middel om op een leuke manier een extra beleving te geven. Omdat AR heel goed op een specifieke plek of locatie ingezet kan worden, is het bij uitstek geschikt om het gevoel van betrokkenheid bij een plek te stimuleren. Verderop volgen wat specifieke voorbeelden.

Customer Journey

Een reiziger kan AR gebruiken om een bestemming te kiezen.  Vervolgens kan hij AR gebruiken tijdens de reis naar en op de bestemming, zodat deze ‘customer journey’ al een beleving op zich wordt. Dit betekent dat het boeken van het hotel, het opvragen van informatie en navigeren ter plekke, het vertalen en het adviseren van lokale eet- en entertainmentgelegenheden allemaal heel eenvoudig kan met een AR -app.

AR toepassingen in de Customer Journey

Boeking

AR kan toegepast worden op catalogussen, brochures, flyers etc. Lezers kunnen extra multimedia content zien door hun smartphone op bepaalde pagina’s te richten. Een voorbeeld hiervan is van Saint Petersburg Clearwater Bureau; met AR krijgen potentiele bezoekers een virtuele tour te zien.

Een ander voorbeeld van AR in de planfase komt van Casa Madrona, waarbij men via AR de accommodatie kan beleven, gewoon op straat in NY.

Op bestemming

  • Navigatie

Op onbekende plekken kunnen bezoekers de meest belangrijke en meest interessante POI’s en diens omgeving ontdekken. Yelp is misschien wel het meest succesvolste en interessantste voorbeeld.

  • Vervoer

Navigeren wordt makkelijk doordat AR kan virtuele paden en pijlen laten zien. De smartphone app Nearest Tube wijst de gebruiker de weg naar de metro’s in Londen.

  • Vertaling

Onbekende plekken ontdekken kan lastig zijn als borden en instructies voor de toerist niet leesbaar zijn. Zelfs menukaarten, treinschema’s en krantenkoppen kunnen vertaald worden naar taal van de toerist.

Word Lens en Intelligent Eye zijn applicaties waarbij de tekst waarop gericht wordt, vertaald wordt en over de originele tekst wordt getoond. In een eerder geschreven blog over reizen in 2016 zien we dat ook Google deze feature heeft toegepast.

  • Herbeleven van historie

Olympia, Griekenland was de eerste plek waarvoor onderzoekers het ArcheoGuide AR systeem ontwikkelden. Door middel van Layar kan een toerist op zijn telefoon zien hoe een plek er vroeger uit zag.

https://www.youtube.com/watch?v=iOAb2ejUdjk

  • Interactieve game

Het is bewezen dat AR games toeristen motiveren en vermaken. Een interessant voorbeeld is TimeWarp. Hierbij lopen toeristen door Keulen en springen door ‘time-portals’, waarbij ze historische en toekomstige gebeurtenissen beleven.

  • Destinatiemanagement

AR kan 3D modellen laten zien van geplande innovaties in een bestaande omgeving. Het Nederlands Architectuur Instituut introduceerde Urban Augmented Reality (UAR), waarbij gebruikers commentaar kunnen geven op plannen. Een dergelijke toepassing zou pretparken, resorts of andere attracties kunnen helpen bij de ontwikkeling.

Blog AR destinatie

  • Hotelverblijf

Gasten van Holiday Inn konden tijdens de Olympische Spelen hun smartphone gebruiken om de virtuele atleten te zien in de receptie, de hal of hun eigen kamer, alsof ze er echt waren.

  • Museumbezoek

AR kan ook een potentiele belangrijke impact hebben op educatie. Interactieve storytelling technieken zijn ingezet door musea, waarvan het Vincent van Gogh museum een interessant voorbeeld is.

  • Restaurantbezoek

Bij het restaurant Inamo in Londen kunnen gasten hun eigen tafelthema kiezen, items bestellen of live-beelden vanuit de keuken zien.

Tips voor toepassing

En hoe kan AR een bijdrage leveren voor jou? Hierbij enkele tips:

  1. Wat wil je bereiken met AR? Wees serieus of grappig: staat informatieverstrekking centraal of gaat het vooral om het ‘fungehalte’? Een combinatie van beide kan, maar leg de focus op één van beide aspecten. Uit onderzoek is gebleken dat dit meer effect heeft op de gebruiker.
  2. Bepaal wat jouw product of dienst betekent voor jouw klant. Indien een product/dienst minder waarde heeft voor een klant, zal hij minder waarde hechten aan het informatiegehalte en meer open staan voor speelse content. Een hoger fungehalte werkt dan prima.
  3. Apps die vooral gericht zijn op informatieverwerking zorgen voor een grotere aankoopintentie. Dit wil niet zeggen dat apps met een speleffect dit niet hebben, maar het is gebleken uit onderzoek dat mensen die bewust op zoek gaan naar informatie een hogere aankoopintentie hebben.
  4. Zorg ervoor dat AR levendige beelden oproept in het hoofd van de gebruiker. Hoe levendiger de beelden, hoe sterker de beleving. Je kunt dit realiseren door bijvoorbeeld virtuele objecten te laten zien, die ervoor zorgen dat de gebruiker zijn eigen fantasie gaat gebruiken.
  5. De app moet offline kunnen werken. Je wil je klant/ gast niet opzadelen met torenhoge roamingkosten.

Kortom; AR is in de herkansing een techniek die serieuze mogelijkheden kan bieden om de beleving van je klant te vergroten. Geef jij AR een tweede kans als toepassing binnen je organisatie?

Nicolette BoltéNicolette Bolté is sinds 2008 docent/onderzoeker aan de opleiding HTRO en Tourism Management bij Saxion te Deventer. Hiervoor had zij diverse marketingfuncties bij bedrijven als Heinz, Kamps, Mattel en ATAG. In 2014 heeft zij haar Master in Marketing aan de Vrije Universiteit te Amsterdam afgerond. Voor haar masterscriptie deed zij een onderzoek naar de effecten van Augmented Reality op imagery, beleving en tevredenheid in de stad. Als gastblogger op TravelNext.nl houdt ze organisaties uit de reisbranche graag op de hoogte van de (mobiele) technieken die de samenleving ons biedt, zodat de sector deze kan benutten als kansen.