20 miljoen bezienswaardigheden in de Travel Trip Planner van Kiwi

De wereldwijde vlucht zoekmachine Kiwi verbetert haar mobiele applicatie door een reisplanningssectie in te voeren. Naast het verkopen van tickets, zal Kiwi haar klanten helpen hun vakantie te plannen. De door Sygic Travel verstrekte gegevens bevatten tal van toeristische kaarten, 20 miljoen bezienswaardigheden, 2 miljoen hotels en 70.000 tours en activiteiten. De reisinhoud wordt bij de aanschaf van tickets in de app weergegeven.

“Luchtvaartmaatschappijen en andere reisbedrijven zijn op zoek naar manieren om de gebruikersbetrokkenheid te vergroten en willen hun klanten meer bieden dan alleen een eenmalige aankoop van tickets. Ze willen dat mensen teruggaan voor meer informatie en diensten. Daarom heeft Kiwi.com besloten zich te concentreren op dit aspect. Het partnerschap met Sygic Travel is op deze manier zinvol. De gegevens die wij aan Kiwi.com verstrekken, worden door ons contentteam bijgewerkt en de betrouwbaarheid is al door miljoenen reizigers bewezen”, zegt Barbora Nevosádová, marketing directeur van Sygic Travel.

Kiwi.com is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een van de grootste en meest populaire zoekmachines en ticketverkopers van vluchten ter wereld, met een dagelijkse omzet van meer dan € 2,5 miljoen. De reisplanning data van Sygic Travel is slechts een van de vele functies die Kiwi.com wil introduceren naast haar eigen technologie en 24/7 klantenservice om de klantenreizen makkelijker en plezieriger te maken.

Sygic Travel helpt sinds 2011 mensen bij het plannen van reisroutes. Het is begonnen met het verstrekken van data en planning tools voor andere reisbedrijven in juli. Bedrijven kunnen nu hun White Label en Sygic Travel SDK gebruiken (een complex pakket voor implementatie) voor diverse doeleinden, bijvoorbeeld om hun eigen gidsen te maken of om populaire plekken voor elk gebied in de wereld in kaart te brengen. Er zijn tal van manieren om de SDK te gebruiken in zowel webpagina’s als mobiele apps.

KLM eerste airline ter wereld met zakelijk WhatsApp-account

Al sinds 2009 staat KLM bekend als koploper van diensten en campagnes op het gebied van social media, zo heeft de airline meer dan 25 miljoen fans en volgers op verschillende socialmediakanalen. Een zakelijke WhatsApp-account kon dan ook niet ontbreken. KLM-klanten van over de hele wereld kunnen nu via WhatsApp hun boekingsbevestiging, incheckmelding, instapkaart en vluchtupdates ontvangen en in tien talen vragen stellen. KLM is één van de eerste bedrijven en de allereerste luchtvaartmaatschappij ter wereld die over een officieel zakelijk WhatsApp-account beschikt.

Toegevoegde waarde

WhatsApp is samen met enkele bedrijven manieren aan het testen waarop deze organisaties met klanten kunnen communiceren. WhatsApp wil zo toegevoegde waarde creëren voor klanten en ze verbinden aan de bedrijven waarmee zij in het dagelijks leven graag zaken doen. Als onderdeel van dit project heeft WhatsApp een zakelijke applicatie gebouwd waarmee bedrijven zoals KLM op een snelle en persoonlijke manier contact kunnen onderhouden met hun klanten. In een beperkt aantal landen is deze dienst al uitgerold. De komende tijd zal de dienst in meer landen worden geïntroduceerd.

“Met een officieel en beveiligd WhatsApp-account kunnen we onze klanten van over de hele wereld dag en nacht en op een betrouwbare wijze van vluchtinformatie voorzien. Daarnaast hebben zij de gelegenheid om 24/7 vragen te stellen. Dit is echt een grote volgende stap in onze sociale media strategie”, aldus Pieter Elbers, KLM President & CEO

Dag en nacht

Door klanten vluchtinformatie te bieden via een zakelijk WhatsApp-account, kunnen ze al deze gegevens terugvinden op dezelfde plek en raadplegen op het vliegveld, onderweg of thuis. Klanten kunnen daarnaast dag en nacht rechtstreeks via WhatsApp contact opnemen met een van de medewerkers van KLM’s socialmediateams. De service is beschikbaar voor klanten die via KLM.com tickets boeken of inchecken en aangeven dat ze via WhatsApp informatie willen ontvangen.

KLM wordt iedere week ruim 100.000 keer genoemd via social media. In 15.000 gevallen gaat het daarbij om vragen of opmerkingen. Deze vragen en opmerkingen worden persoonlijk beantwoord door ons socialmediateam, dat met 250 medewerkers tevens het grootste ter wereld is. KLM biedt dag en nacht ondersteuning op WhatsApp, Facebook, Messenger, Twitter, LinkedIn, WeChat en KakaoTalk (Koreaans) bij allerlei soorten vragen en in negen talen: Nederlands, Engels, Frans, Duits, Spaans, Portugees, Chinees, Japans en Koreaans. Tijdens kantooruren kunnen klanten ook in het Italiaans bij KLM terecht. KLM bood als eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld klanten de mogelijkheid reisdocumenten en statusupdates via Messenger, Twitter en WeChat te ontvangen. Nu dus ook via WhatsApp.

SOS in travel: biedt Google Maps een eerste oplossing?

Helaas worden reizigers op reguliere basis getroffen door een crisissituatie. Voor reizigers is dat het moment waar de onzekerheid toeslaat en waarop reisorganisaties en reisleiding snel moeten handelen om de reizigers in hun emoties te horen, informatie te geven en als dit mogelijk is een oplossing te bieden. Recent nog, werd door een aardbeving een en ander heftig opgeschud aan vakanties van reizigers. Tevens zijn dat soort events belangrijke momenten van snel handelen voor de reisindustrie.

Lees verder SOS in travel: biedt Google Maps een eerste oplossing?

Unitiator: Een app voor venue eigenaren & toeristen, samen werken aan een volle zaak

Ik leerde de app Unitiator kennen, een concept waarbij gebruikers toegang krijgen tot aanbiedingen in ruil voor aanwezigheid in een bepaalde venue. Het idee is dat de aanwezigheid van mensen, aanstekelijk werkt voor voorbijgangers en dus de uitbater. Onder andere het bekende concept ‘De taart van m’n tante’ in Amsterdam doet al mee. Daar wordt je dan nu ook voor beloond als initiator. In  dit blog ga ik in gesprek met de oprichter van Unitiator, Marcio Leite (van oorsprong Portugees) wonend in Nederland.

Waarom heb je Unitiator bedacht en hoe kwam je op dit idee?

“In 2010 woonde ik in Lissabon en ik kwam regelmatig bij de restaurantjes bij de Ponte 25 de Abril brug. Hier kwamen veel cruisetoeristen aan wal en ik aanschouwde hoe ze hun keuze voor een restaurant maken. Bijna iedereen koos voor het restaurant waar al mensen zaten. Dat fascineerde me en ik speelde lange tijd met het idee wat ik daar nu mee zou kunnen. Twee jaar geleden waren we in Madrid, op aanraden van ons hotel gingen we eten bij een restaurant en waren hier als eerste. Nadat wij hier ons settelde liep het restaurant vol. Mijn oude idee kwam weer naar boven en de hele terugreis konden we niet anders dan brainstormen…”

Om te beginnen moest ik twee dingen weten. 1: waar mensen waren en 2: welke plekken er leeg stonden.

Lissabon foto's

Hoe werkt Unitiator?

“Unitiator is een samentrekking van “U are Initiator”. Als app verbinden we restaurants en gebruikers. Restaurants maken een gratis offer/aanbiedung aan en als gebruiker kun je daar in een specifiek tijdframe op af gaan. Jij krijgt als gebruiker een snack of kleine maaltijd aangeboden. Het restaurant plaatst je op een prominente plek zodat je in het zicht zit van passanten en je moet minimaal 30 minuten blijven. Voor restaurants brengt dit dus ook voordelen zoals meer omzet, gebruikers die vrienden mee brengen en terugkomen in de toekomst. Je bent dus de initiator van een volle zaak.”

Hoe is het ontwikkelproces verlopen en wat zijn uitdagingen?

“Ik heb een economische achtergrond dus ik ben begonnen met een ‘return on investment check’. Daarna vond ik het belangrijk om te testen of het idee zoals ik het bedacht had, echt werkte en of het verwachtte resultaat ook behaald werd. Het schrijven van een business plan vond ik niet de prioriteit hebben. Ik ben gelijk op zoek gegaan naar een businesspartner, in die zoektocht ben ik de juiste partner nog niet gevonden, maar wel veel nieuwe mensen aan mijn netwerk kunnen toevoegen. Daarna heb ik een crowdfundingsactie opgezet en met hulp van zo’n 150 vrienden kreeg ik het bedrag bij elkaar. Ik zou dit in de toekomst wel afraden, want het kostte me naast mijn fulltime baan, nog enorm veel tijd. Ik geneerde me op een gegeven moment om mensen voor een derde keer te vragen.”

 

Wat biedt Unitiator voor reizigers?

“Het is een unieke manier om toffe plekken in een stad te ontdekken. Bovendien ontmoet je gauw andere mensen: locals en reizigers. In een restaurant kun je ook aan tafel met wildvreemden worden geplaatst. Je eet uiteraard local food. Bovendien krijg je het gevoel dat je ook iets kan bijdragen met jouw feedback. Het restaurant zal je daar namelijk ook actief om vragen. Vaak gebeurt het ook dat je nieuwe gerechten moet proeven.”

“Misschien ontwikkelen we Den Haag als volgende. Onze focus ligt op grote steden. We denken nu aan België, Frankrijk en Duitsland, maar de volgorde ligt nog niet vast. Iedere 1-2 maanden zouden we het concept in een nieuwe stad willen ontwikkelen want de app is schaalbaar.”

Wat is je droom voor de toekomst?

“Dat ik de power heb om met een app het gedrag van mensen te veranderen. Deze macht wil ik graag op een positieve manier gebruiken om interessante dingen te kunnen doen. Zoals minder lege plekken, mensen samenbrengen en connecten, terwijl ze ook nog een goede experience hebben. Dat we het nu op de restaurants testen zie ik als een pilot. Een echt voorbeeld voor de deeleconomie waarbij we de productiviteit nog beter kunnen benutten.

”Uiteindelijk kan dit concept uitgerold worden voor co-workspaces, sportscholen en meer”

Download de Unitiator app

Unitiator is verkrijgbaar in iPhone en Android versie. In drie stappen maak je gebruik van offers bij jou in de buurt. Meld je aan en trek in drie stappen klanten aan naar de zaak.

Een disruptieve boekingsflow voor baby-boomers, ondertussen in de USA

De reiswereld focust op millennials. En hoewel de reiswereld zich door de inzet van onder andere nieuwe technologie opmaakt voor de grote aantallen millennial reizigers, is er voor de grote groep boomers nog steeds veel te winnen; het vereenvoudigen van technologie. Hoe kunnen we traveltrends (en de daarbij behorende boekingsflow) van millennials toegankelijk maken voor seniors? In Amerika zien we het volgende gebeuren:

Ride sharing

Auto (sharing) services ontdekken een nieuwe doelgroep van reizigers. Net als voor jongeren die frequent Uber, Lyft en andere diensten gebruiken is het voor de oudere doelgroep een interessant vervoersmiddel bij het reizen. Juist vanwege het feit dat hun mobiliteit afneemt.

Veilig van A naar B reizen met een groot comfort hoeft niet alleen weg te zijn gelegd voor jonge travelers, maar bieden juist een kans voor senior reizigers.  In 2011 werd de eerste generatie baby boomers 65 jaar en in de komende jaren is er nog steeds een grote markt voor ‘senior travelers’.

Mobiele redzaamheid seniors: Uber en Lyft partneren

Lyft

Lyft heeft bijvoorbeeld aangekondigd samen te gaan werken met GreatCall, een bedrijf gericht op mobiele telefonie voor ouderen waarbij er geen app nodig is om van moderne services gebruik te maken, zoals het boeken van vervoer van- en naar de airport.

Seniors kunnen door deze mediator, een autodienst boeken door ‘0’ te bellen en komen direct in contact met een ‘personal operator’ die hen de verwachte kosten en wachttijd kan geven voordat er een boeking wordt gedaan. Deze operator heeft toegang tot het Lyft Concierge platform en de operator kan contact opnemen met de chauffeur om te laten weten dat deze een ouder iemand zal ophalen die wellicht meer hulp nodig heeft. De boekingen komen op de rekening van de klant te staan (een maandelijkse rekening).

Uber

In de L.A. Times stond een zelfde soort bericht vorige week, dat Uber in zee is gegaan met 24Hr Homecare. Dit betekent ook dat dit het net als bij Lyft, voor seniors niet meer nodig is om de Uber app te downloaden om er een trip tijdens het reizen mee te boeken.

Disruptie vereenvoudigd mobiel: geen apps meer nodig

Door het weglaten van ingewikkelde apps voor seniors, krijgen zij ineens toegang tot dezelfde travel services, diensten en gemakken als hun kinderen en kleinkinderen, maar dan zeer laagdrempelig.

”Als we kijken naar de uitdagingen van ouderen en mobiliteit (reizen), is een van de grootste issues toch wel vervoer, vertelt David Inns (Chief Executive van GreatCall aan L.A. Times). De organisatie heeft inmiddels al meer dan 900.000 klanten in de US. ”De doelgroep boomers zijn nu eenmaal niet allemaal in staat een app te downloaden en gebruik te maken van een efficiënte service die de apps vaan bieden.”

In Amerika ontstaan er nog veel meer van dit soort initiatieven, zoals GogoGrandparent (op dit moment in beta). GogoGrandparent stelt net als voorgaande initiatieven seniors in staat om van dezelfde on-demand services (tijdens het reizen) gebruik te maken als jongere generaties. Dit varieert van het boeken van Uber ritjes en aanvullende services zoals het laten thuisbezorgen van boodschappen.

De senior reizigersmarkt blijkt ook klaar te zijn voor disruptie.