Bloggen was op #itb14 weer een hot topic. Deze workshop belicht de status quo van de samenwerking tussen bloggers en public relations en er werd een beeld geschetst over hoe men vervolgstappen kan zetten (hier mijn blog van #itb13). We laten de experts van de grote bedrijven en de bloggers zelf aan het woord, zij delen kort hun tips en inzichten en de basis van een goede relatie.

Marion Schumacher van Mövenpick Hotels: De blogger moet passen bij de reisorganisatie

Er was een hype omtrent het thema bloggen, inmiddels is deze iets gezakt. Marion geeft aan dat Mövenpick inmiddels beter samenwerkt met travelbloggers. Maar het moet wel passen bij de organisatie, een samenwerking met bloggers.

  • Wat heb je nodig? Wat heb ik nodig?

Zo’ n 8 jaar geleden was bloggen nog helemaal niet hot. Mövenpick heeft nog tijd gehad om zich rondom de materie bloggen in te werken. Nu is er al snel haast bij en minder tijd om ook o.a. op de hoogte van de actuele ontwikkelingen te blijven. Het gaat er voornamelijk om 2 vragen: Wat heb je nodig? En wat heb ik nodig?

  • E-Commerce kennis & goede samenwerking werpt vruchten af

Wil men met bloggers samenwerken dan wordt een basis niveau aan e-commerce kennis aanbevolen. Je moet een relatie opbouwen, bekend zijn met het medium en ‘connected’ zijn. Als het vertrouwen er is, worden ook andere bloggers aanbevolen. Door de samenwerking met een blogger kan een merk tastbaar worden gemaakt met authentieke content en het heeft ook nog een positieve impact op de organische vindbaarheid.

  • Blogger vs PR

Bloggers zijn meer subjectief, anders dan dat men het in de journalistiek gewend is. Journalistiek is meer getekend door het onderzoek en het langdurige karakter.

Catharina Fischer van DZT: Awareness is er, nu richting ‘next step’

De awareness is inmiddels gecreëerd. Wel is het soms nog te oppervlakkig. Welke platformen kan ik raadplegen om bloggers te vinden? Hoe kunnen de resultaten gemeten worden? Wat kan de blogger hierbij betekenen?

  • Blogger moet zijn huiswerk maken

Catharina geeft aan dat zij het belangrijk vind dat zij of hij zich voorbereid op het merk waarvoor hij/zij wil werken en het huiswerk doet! Gedurende de samenwerking zal het bedrijf zich meer focussen op het doel van de campagne en niet in detail toetsen welke content wordt vereist.

  • Reisorganisatie moet feeling krijgen met bloggen

Om als reisorganisatie meer feeling met het onderwerp bloggen te krijgen geeft DZT de tip om zich te verdiepen in de bloggerscommunities, aanwezig te zijn op bloggerevents om te netwerken en het bedrijf te introduceren. Een minimum kennisniveau rondom sociale media is een vereiste. DZT beschrijft bloggers als sociale media marketeers. Uiteindelijk moet de organisatie ervaringen met bloggers verzamelen, met elkaar groeien en een duidelijk beeld krijgen wat er met de bloggers bereikt moet worden. Catharina geeft aan dat rondom de samenwerking in de komende periode nog meer stappen moeten worden gezet. Als je als organisatie tevreden bent met de blogger sta je ook open voor andere bloggers uit een andere niche om daar je campagne verder uit te rollen. De ene blogger zal hierbij vooral de andere aanbevelen. Het is van belang om op tijd campagnes met bloggers te bespreken, het doel vast te leggen en geheel duidelijke afspraken te maken. Hiermee staat of valt de samenwerking.

Yvonne Zagermann van justtravelous.com: Trots fulltime reisblogger te zijn

De afgelopen jaren hebben veel vooruitgang meegebracht. De reisondernemingen zijn bekend met het onderwerp bloggen, er is interesse, er is de passie en Yvonne is trots dat zij kan zeggen: Ik ben fulltime reisblogger.

  • De blogger als all-in-one producent en de toets commissie

Yvonne geeft aan dat reisorganisaties zich moeten afvragen welke blogger bij de organisatie past en of de blogger aansluit bij het doel. Een open en eerlijke houding en elkaar aanvullen is belangrijk. Hoe kan gegarandeerd worden dat een blogger goede content blijft schrijven? De lezers zijn de toetscommissie. Als de geschreven content niet goed is, verliest de blogger fans. Yvonne vindt dat het feit dat je als blogger een all-in-one producent moet zijn, een leuke uitdaging is.

Nina Hüpen-Bestendonk van smaracuja.de: Goede afspraken maken is key!

Goede afspraken maken is key! Als negatieve ervaring heeft Nina aangegeven dat zij na een samenwerking is gevraagd om nog extra beeld- en videomateriaal op te sturen wat niet daarvoor was afgesproken.

  • Elkaar leren kennen & transparant zijn

Tot nu toe heeft Nina de ervaring dat een reisorganisatie eerst meerdere bloggers uitnodigt om deze ook te leren kennen. Als de blogger daarna vertrouwen heeft gewonnen zal de organisatie die blogger voor een vervolg uitnodigen. Nina was zo ook in haar eentje gevraagd om een video in Australië op te nemen nadat men al een positieve indruk had gekregen. Als blogger zijnde moet je altijd opnieuw pitchen voor projecten. Als het project niet past bij de blogger, raadt Nina aan dit eerlijk te communiceren en scherp te krijgen welke doelgroep aangesproken zal worden. Zoals andere werknemers in de reisbranche heeft Nina jarenlange expertise verzameld en heeft zij bloggen tot haar beroep gemaakt.

Sebastian Canaves van off-the-path.com: Persoonlijk contact met de reisblogger zoeken is key!

Sebastiaan benadrukt dat de communicatie key is, daarmee staat en valt alles. Als je als reisorganisatie een blogger wil binden aan je organisatie of merk, is het van belang persoonlijk in contact te treden en niet zoals vaak wordt gedaan een algemene mailing sturen.

  • Blogger platformen als podia voor bloggers

Voor de blogger zelf wordt het belangrijker om deel uit te maken van grotere projecten. De bloggers platformen zoals iambassador zijn een handig podium om als blogger een groter bereik te creëren. Sebastiaan geeft aan dat een goede pitch belangrijk is om nieuwe projecten binnen te halen.

  • Bloggen: Het bereik, verdienmodel & de succesvolle campagne

Een blogger heeft twee kanalen ter beschikking om content te publiceren: Via de eigen blog en/of het platform van de reisorganisatie. Ingaand op de vraag wat een normaal verdienmodel is van een blogger: Iedere blogger heeft zijn eigen verdienmodel. Affiliaties en consultancy diensten vullen meestal de mix aan. Voor een succesvolle bloggerscampagne is measurement belangrijk. Likes en comments zijn een positieve waardering voor de blogger. Omtrent het measurement heeft men op de een blogging measurement tool voorgesteld: ROI Calculator Online. Iemand al bekend met de tool?

Wat kost het nu… zo’n blogger?

Een indicatie van welke kosten hierbij een rol spelen: Vervoer, dagtarief, activiteiten plus content. Er wordt altijd een offerte op maat gemaakt.

Blog Succes Cases op een rij gezet

  • Best practice DZT

Met deze campagne wil DZT de jeugd enthousiast maken voor de destinatie Duitsland. Er bestaat een eigen blogger sectie op de site, waar bloggers kunnen posten. DZT wilde maatwerk content voor de hoofddoelgroep aanbieden, bloggers konden hierbij helpen. Wil je meer informatie over deze campagne? Klik hier.  

  • Best practice Mövenpick Hotels & Resorts 

Op deze blog wil Mövenpick graag aan de lezer laten zien wat er in de omgeving van hun destinatie te beleven is. Eerst heeft de organisatie eigen content geplaatst op de blog. Het was snel duidelijk dat de content de lezers niet echt bereikte. Dus heeft men ervoor gekozen om bloggers authentieke content te laten schrijven over diverse topics. Dit werkt goed.

  • Best practice: Emilia Romagna

Een samenwerking tussen travelbloggers en de destinatie Emilia Romagna. Dit project is in de lente en herfst uitgerold. Men heeft een accommodatie voor de bloggers ter beschikking gesteld, een huis met drie kamers en de bloggers kregen ieder de mogelijkheid om de streken in de omgeving te verkennen en daarover te schrijven. Iedere blogger heeft zo ook zijn persoonlijke nota in de blogs verwerkt.

  • Best practice: Meininger Blog

Hier wilde men de hotelgasten- en fans informeren en inspireren wat er in de omgeving van de Meininger Hotels te beleven is. Bloggers kunnen hier goed op inspelen en voor de doelgroep relevante content schrijven.

  • Best practice: Rhône-Alpes 

De destinatie Rhône-Alpes heeft bloggers uitgenodigd om filmpjes van de regio Rhône-Alpes te maken. Een filmpje uit de serie hier als voorproefje.

Ten slotte: Ik ben benieuwd naar jullie mening omtrent deze ontwikkelingen! Wat zijn de ontwikkelingen in Nederland? Waar zien jullie de pro’s, waaraan moet worden gewerkt? Jullie input is welkom!