Twee weken geleden interviewde ik Jesse James Woods, over de toekomst van SEO in de reisindustrie. Jesse is SEO expert bij KAYAK, een metasearch engine die bij elke zoekopdracht honderden travel websites raadpleegt voor vluchten, hotels en autoverhuur. Hoewel de experiences vanuit KAYAK gedeeld werden, werden er een aantal issues benoemd waar meer marketeers tegenaan zullen lopen.

On-site spaghetti

Nu steeds meer reispartijen ook aanvullende diensten verkopen (los van vliegtickets & hotels/accommodaties) bijvoorbeeld ook vervoer of activiteiten, is een nauwkeurige navigatiestructuur steeds belangrijker geworden. In de hospitality-branche is dat wel even opletten, want vaak is de focus van de website sales gedreven en niet klantenbindend of gericht op tevredenheid vanuit retentie perspectief. Veelal wordt hier bij apps goed over nagedacht vanuit een multichannel benadering, maar voor websites in de reisindustrie zelf is dat nog weleens een heikel punt: die on-site spaghetti. Een web van keuzes voor reizigers, die idealiter in 7 clicks klaar zou moeten zijn door te vinden waar hij naar zoekt; een logische interne linkstructuur dus.

Differentiatie

Reisorganisaties die te maken hebben met verticals (dit kunnen dus hotels + vlucht + vervoer zijn), maar ook verticals binnen niches (hostels, hotels en appartementen), kunnen differienteren op site-niveau door voor elk product een nieuwe website aan te maken. Beter is een jar van verticals en binnen de verticals producten gegroepeerd aanbieden.

logical order internal linking

Internal linking voor SEO en voor je gebruikers

Wat wellicht goed is voor SEO, hoeft niet perse een toegevoegde waarde te hebben voor gebruikers. En daar zit de crux. Wanneer we kijken naar de voordelen van goed internal linking, zitten er volgens Jesse, wel degelijk een aantal belangrijke voordelen voor de klant/reiziger/website gebruiker:

  1. Helpt hen vindbaar te maken waar zij naar zoeken
  2. Helpt hen meer content op je website ontdekken waar zij anders niet op zouden komen
  3. Helpt hen terug en vooruit te navigeren tussen pagina’s, thema’s en categorieën

Voor SEO zijn er andere voordelen te behalen met een juiste interne linkstructuur. De voornaamste reden:

  1. Helpt search engines om je website te kunnen scannen en begrijpen

jar of verticals

Wanneer we kijken naar die verticals, heeft bovenstaande indeling natuurlijk de voorkeur, per vertical, binnen de website producten (doorgelinkte pagina’s) aanbieden. Volgens Jesse, zou je een en ander nog aardig kunnen optimaliseren, als je website er volgens onderstaande modellen uitzien:

seperate website jars

jar of verticals all in one

En 2. Helpt page-authority te verspreiden om daarmee ranking te kunnen stimuleren via je website.

link power distribution

In bovenstaand model zie je dat subpagina’s als niet relevant tellen voor je SEO positie en de mainfocus moet liggen op Home & eventuele verticals (categorieën) die je zelf maakt. Die pagina’s moeten er uiteindelijk (vanuit de gebruiker gezien) uiteraard wel weer toe te leiden dat de rest makkelijk vindbaar is.

KAYAK’s eigen strategie

Jesse neemt de jar of verticals (de eerste) en vertelt hoe zij interne links hebben verwerkt binnen de website. Het proces doorloopt een aantal stappen, die zijn onder te verdelen in:

  1. groeperen per vertical (bijvoorbeeld vluchten) en van frontpages (per type device zoals laptop, mobiel en tablet) naar de vertical

Kayak internal linking 1

Vanuit elke frontpage, via welk device ook, wordt gelinkt naar KAYAK’s verticals; hotels, vluchten, autoverhuur, pakketreizen en activiteiten.

kayak internal linking 2

Voor elke bestemming crosslinked KAYAK naar de verticals, voor dezelfde bestemming. Dus op de pagina waarin gezocht wordt naar een vlucht naar Amsterdam, worden ook hotels en autoverhuur aangeboden. Wanneer op de vertical autoverhuur wordt gekeken, wordt verwezen naar vluchten en hotels. En zo verder.

kayak internal linking 3

Ook geldt dat voor elke destinatie, breadcrumbs worden gebruikt om zo door te linken naar dieper gelegen pagina’s binnen elke vertical.

En natuurlijk komen daar nog een aantal extra keuzes bij:

  • linken naar de best converterende pagina’s vanaf elk device
  • werken met keywords (anchor teksten in interne links)
  • elke pagina zo snel mogelijk door te linken vanuit de frontpage van elk device: bijvoorbeeld vluchten > (1) vluchten naar land > (2) vluchten naar stad > (3) pagina van alle vluchten naar die stad. Dit zijn 3 stappen.
  • Op elke pagina zo min mogelijk andere pagina’s vermelden om naar door te verwijzen, zodat enkele relevante interne links gemaakt worden.

Over de simplicity van KAYAK, ben ik eigenlijk wel enthousiast. Voor een gebruiker enorm overzichtelijk. Alle overige zaken, zoals vacatures, contact, pers, algemene voorwaarden, zijn netjes weggewerkt in de ‘ABOUT’, die op de homepage in de footer staat.

Kayak About

De hele presentatie van Jesse is terug te vinden op Slideshare, daarin geeft hij nog eens tien tips om internal linking goed uit te voeren voor zowel user experience als SEO optimalisatie.