In Azië vraagt men niet welke maar hoeveel telefoons je hebt. Een gemiddelde Aziaat heeft 1.6 smartphone. Reden te meer voor Sound of Data om na Europa en Zuid Amerika de stap naar Azië te wagen om onze Mobile Travel oplossingen ook hier te lanceren. Na meerdere verkennende meetings was vorige week closing week: het vastleggen van een aantal partnerships tijdens en rondom het Travel Technology event van het jaar in Azië: Web in Travel 2012 (WIT 2012).

Een week vol inspiratie en positieve energie

Samen met compagnon Markus Emmer vertrok ik naar Singapore voor een week vol inspiratie, goede contacten, positieve energie, mooie samenwerkingen en een betere kijk op de Aziatische reismarkt. Heerlijk de positieve can-do mentaliteit van de Aziaten in een tijd waarin de meeste Europeanen in problemen en onmogelijkheden denken.

WIT is denk ik het best te vergelijken met een Aziatische variant op het Phocuswright congres: een mix van startup stories, innovatie en gevestigde spelers. Het format van WIT lijkt een beetje op eenOprah Winfrey show waarbij Yeoh Siew Hoon, de founder van WIT, de rol van Oprah op zich neemt en de geïnterviewden allen interessante spelers zijn in de reismarkt. Het evenement had zo’n 1000 bezoekers, veelal de directieleden of founders van de bedrijven die ze vertegenwoordigen.

Hieronder volgt het verslag van een geweldig evenement in een opkomende markt:

Day 1

Redactie: Jeroen heeft zich in deze blogposting gericht op de eerste dag, bij voldoende retweets, comments, likes, smsjes, mails en fysieke knuffels zal hij ons ook verblijden met het verslag van dag 2, die vooral over mobiel zal gaan. Laat Jeroen dus vooral even weten hoe blij je bent met zijn posting!

Priceline: “stop twittering, nobody reads it anyway”

De eerste gast is Glenn Fogel, Executive Vice President-Corporate Development Priceline, de moeder van onze vaderlandse reisparel Booking.com. Ook in Azië is Priceline zeer dominant aanwezig met de zustersite van Booking.com, Agoda.com.

Priceline doet wereldwijd inmiddels 550.000 kamerboekingen per dag en begint dan ook astronomische proporties aan te nemen. Fogel zit veel in de verdediging, hij laat daarbij weinig los over waar ze naartoe bewegen, hoeveel groei is er nog? Hij hint er wel op dat er meerwaarde voor de kleine hoteliers zal worden gecreëerd. Fogel doet een aantal interessante uitspraken over z’n privé leven en tips voor aspirerende ondernemers: “Unplug: enjoy your family. Watch less television, delete your Facebook account and stop twittering: nobody reads it anyway ;-)”. Over social marketing: “We count the rooms we sell, not the likes we get”.

Panel met Aziatische reistoppers

Na het interview met Fogel, wordt een panel geformeerd met een aantal Aziatische reiskanonnen: RajaKamar uit Indonesië, de fundeer van Viator.com en de CEO’s van Yatra en Makemytrip uit India. Het panel is unaniem: de groei wordt door innovatie aangejaagd. Blijf experimenteren en richt je daarbij op het verlagen van de kosten van het falen. ‘Innovation is about lowering the cost of failure’. Een belangrijk thema bij de komende innovaties zal zijn ‘Big Data’. Een onderwerp dat veel zal terugkomen gedurende het congres en ongetwijfeld in elk travel technology congres de komende twee/drie jaar.

Het verhaal van een Paralympiër als wereldreiziger

Na het panel een zeer inspirerend verhaal van Gregory Burns, Paralympiër en wereldreiziger. Hij heeft de hele wereld gezien en geeft een mooi inzicht in zijn ervaringen als reizen met een zware handicap. Hij vraagt reisaanbieders rekening te houden met het feit dat 10% van de wereld gehandicapte is.

Big Data in de reisindustrie

Een volgend “A-panel” met Abacus (de grootste GDS in Azië), Adobe, Agoda en Amazon. Hier is Big Data het hot topic waarbij men stelt dat de eerste business cases voor Big Data rond personalisatie zullen worden gebouwd (zoals Amazon: people that bought X also bought Y). Hierbij wordt aangegeven dat dit in de reisindustrie lastig is omdat er weinig contact is tussen aanbieders en kopers (consumenten kopen nu eenmaal niet heel veelreizen per jaar).

Design met lage kamerprijs

Er worden innovatie awards uitgereikt waarbij er een in het oog springt: Agora Hotels in Japan: een LCA, ofwel een Low Cost Accomodation. Het is een keten van design/boutique hotels met zeer basic kamers waarbij je alle design ancilaries (zeepjes, shampoo, handdoeken) kunt kopen en mee naar huis nemen. Zo is de kamerprijs laag en wordt het geld met andere zaken verdiend. Kijk maar eens op Agora Hospitalities.

Paneldiscussie over Social Media

Morris Sim, een gewild spreker over Social Media en CEO van Brand Karma leidt de panel discussie over Social Media. Over het algemeen lijkt het of de consument nog actiever is op sociale media dan in Europa. Zo is Twitter bijvoorbeeld nogal populair in Jakarta. “Omdat je de hele dag in het verkeer vaststaat ga je maar een beetje twitteren”. Voor toepassingen van Social moet men verder kijken dan het aantal likes. Het gaat om de emotie en de beleving erachter. Foto’s zijn daarbij voor de Reisindustrie ongelooflijk belangrijk. De content blijft King, ook in social.

Nog een leuk weetje van Satisfly (een Startup die het Meet & Seat concept van KLM ook bij andere airlines heeft geïmplementeerd) dat als mensen mogen kiezen naast wie ze zitten tijdens een vlucht, kiest 40% voor de rustige plaats.

Impossible is nothing

Een intermezzo van de Tnooz WIT hackathon. Onvoorstelbaar hoeveel creatieve dingen er mogelijk zijn in minder dan 10 dagen programmeren. Impossible is nothing! Check hier het verslag.

Aziatische luchtvaartmaatschapijen zijn mobiel

Een panel van de grote Aziatische Airlines volgen. AirAsiaX vs Jet Airways vs Malaysia Airlines vs Japan Airlines. Interessant om te zien hoe de incumbents omgaan met het LCC geweld in Azië. Zo zijn er alleen in Indonesië al 60 verschillende LCC operators. Net zoals in de rest van de wereld verdienen de LCC’s het meest aan bagage. Japan airlines gaf een mooi inzicht in hun mobiele portfolio waarbij ze samen met partners al 12 mobiele applicaties hebben ontwikkeld gericht op het boeken van vluchten.

Leveranciers pitchen voor hoteliers

Hierna volgt een leuk item dat ik niet eerder tegenkwam op een conferentie. Twee kleine onafhankelijke hoteliers leggen hun distributieprobleem uit (in termen van tijd en geld) en vervolgens mogen 8 leveranciers in 3 minuten pitchen hoe ze de hoteliers kunnen helpen zonder dat ze een product mogen verkopen. Samenvattend werd duidelijke dat de kleine hotelier veel kosten kwijt is aan de OTA, search en het verhogen van directbookings. Eigenlijk geen enkele leverancier kon daar een goede oplossing voor bieden.

De nieuwe spotify van de reisindustrie?

De eerste dag wordt afgesloten door icoon Stephan Ekhberg, fundeer van Travelstart. Hij schetst een mooie vergelijking met de opkomst van de verschillende muziekstijlen en indy music in de jaren 80/90 en hoe de reisindustrie in dezelfde tijd op z’n kop gezet wordt door de online disruptors (waaronder tiss.com booking.nl, travelstart, expedia, etc). Ekhberg is ook tien jaar DJ geweest en zet dan ook spetterend goede muziek onder depresentatie. Moraal van het verhaal: wie wordt de nieuwe Spotify van de reisindustrie?

Redactie: Want more, en dan met name mobiel? Laat het Jeroen vooral even weten en hij zal ons ook dag 2 van WIT2012 voorschotelen!