TravelNext volgt Startups met deze keer ‘het begin van TicketSpy‘. In deze rubriek volgen we in een drieluik de ontwikkelingen van verschillende startups binnen de travel- en hospitality branche die online gedreven zijn. Kijk hier om meer te lezen over deze rubriek of meld je aan als startup door te mailen naar annelies@travelnext.nl.

Een goedkoop vliegticket boeken is zo makkelijk nog niet. Creditcard toeslag, brandstof toeslag, luchthavenbelasting en allerlei andere bijkomende kosten zorgen voor een vertekent beeld van wat het ticket nu eigenlijk kost. TicketSpy, opgericht door David Elliot en Ingmar Bruinsma, informeert over de kleine lettertjes en publiceert dagelijks ticketdeals die niet aan de grote klok gehangen worden. Ik ging in gesprek met David om er het fijne van te weten te komen.

Hoe werkt TicketSpy precies?

TicketSpy fungeert als het ware als een spion in de vliegwereld. Dagelijks publiceren we ticketsdeals die niet aan de grote klok worden gehangen door luchtvaartmaatschappijen. Dat zijn speciale tarieven die voor maximaal een week (vaak korter) beschikbaar zijn. Het gaat vaak om stoelen die beschikbaar zijn door overcapaciteit bij luchtvaartmaatschappijen. Die willen zij afprijzen, maar tegelijkertijd willen ze daar niet te veel ruchtbaarheid aan geven. Vandaar dat je dit soort deals ook niet snel op andere websites tegenkomt. Als er te veel mensen gebruik van de goedkopere vliegtickets maken dan klopt hun yield management systeem immers niet meer en verkopen ze te veel goedkope tickets. Wij posten deze goedkope tickets direct op onze website.

Hoe kom je dan aan die goedkope tickets?

Dankzij een groot netwerk binnen de reiswereld, hebben we zelf toegang tot systemen van luchtvaartmaatschappijen en we kijken zelf naar de beste deals op internet. Ook hebben we partners in België, Duitsland en Amerika. Zodoende kunnen wij heel goed in kaart brengen welke maatschappijen speciale aanbiedingen hebben en deze heel snel (en soms zelfs als eerste) naar buiten brengen.

Waarom ben je met TicketSpy begonnen?

Ik merkte in mijn functie als docent Business Travel en Airline Management/Marketing aan Inholland in Diemen dat bij studenten een stuk kennis over de luchtvaart en vliegtickets ontbrak in het curriculum. Het tussentijds aanpassen van het curriculum kan wel twee jaar duren terwijl het studenten in de praktijk al ontbrak aan kennis over het boeken van tickets.

Daarom heb ik een leeromgeving gecreëerd waar de studenten direct praktijkervaring op kunnen doen. Zo voeren studenten onderzoeken uit over uiteenlopende zaken, die we vervolgens publiceren op de website onder de noemer TicketSpy University. Het gaat dus niet alleen om tickets maar ook om een stukje achtergrond informatie te krijgen over de wereld van de luchtvaart.

Waarom gaat TicketSpy succesvol worden?

Vragen als  “waarom is mijn ticket op het ene moment duurder dan op het andere moment?”, “waarom moet ik betalen voor mijn bagage?” en “waarom moet ik betalen om in te checken?” leven niet alleen onder mijn studenten, maar ook onder consumenten. Een voordelig vliegticket boeken is niet alleen een kwestie van zo vroeg mogelijk boeken, het gaat erom dat je op het juiste moment boekt. Door deze informatie op een leuke manier te brengen worden ook de vragen van een groot aantal reizigers beantwoord. Verrassend was voor mij om te zien dat er ook een groeiende belangstelling is vanuit de doelgroep 40+ en 50+. Zij zien in dat als je niet goed beslagen ten ijs komt, je geheid teveel betaalt. TicketSpy biedt niet alleen links naar goedkope vliegtickets, maar verschaft dus ook de benodigde informatie om zelf het goedkoopste ticket te boeken.

Wat is het businessmodel van TicketSpy?

De verkoop van tickets is ondergeschikt aan het leerdoel voor de studenten. Daarbij komt dat we het ticket landschap transparanter willen maken. Als mensen ons daardoor sympathiek vinden dan kunnen ze natuurlijk boeken via de links op onze website. Wij krijgen daar dan een commissie per verkocht ticket voor, waarvan we dit project betalen.

Dat klinkt als een nobel streven. Hoe zie je TicketSpy dan over 5 jaar?

Laten we hopen dat, als het goed gaat, we er voor gezorgd hebben dat het ticket landschap veranderd is. Dat mensen bewuster tickets kopen doordat er meer transparantie is. TicketSpy moet gezien worden als een betrouwbare partner bij het zoeken, vinden en informatie verkrijgen over tickets. Zowel door de consument als door de luchtvaart en reisbranche. We zijn op dit moment al in gesprek met grote organisaties en uitgeverijen die met ons samen willen werken om dit te bereiken.

Redactie: Ik ben een groot voorstander van meer transparantie omtrent het boeken van vliegtickets, en zal dan ook zeker TicketSpy checken in het vervolg bij het boeken van een vlucht!