• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Startup: TicketSpy, toont je de verborgen ticketprijzen

17 januari 2013 door Jaap Hoogesteger

TravelNext volgt Startups met deze keer ‘het begin van TicketSpy‘. In deze rubriek volgen we in een drieluik de ontwikkelingen van verschillende startups binnen de travel- en hospitality branche die online gedreven zijn. Kijk hier om meer te lezen over deze rubriek of meld je aan als startup door te mailen naar annelies@travelnext.nl.

Een goedkoop vliegticket boeken is zo makkelijk nog niet. Creditcard toeslag, brandstof toeslag, luchthavenbelasting en allerlei andere bijkomende kosten zorgen voor een vertekent beeld van wat het ticket nu eigenlijk kost. TicketSpy, opgericht door David Elliot en Ingmar Bruinsma, informeert over de kleine lettertjes en publiceert dagelijks ticketdeals die niet aan de grote klok gehangen worden. Ik ging in gesprek met David om er het fijne van te weten te komen.

Hoe werkt TicketSpy precies?

TicketSpy fungeert als het ware als een spion in de vliegwereld. Dagelijks publiceren we ticketsdeals die niet aan de grote klok worden gehangen door luchtvaartmaatschappijen. Dat zijn speciale tarieven die voor maximaal een week (vaak korter) beschikbaar zijn. Het gaat vaak om stoelen die beschikbaar zijn door overcapaciteit bij luchtvaartmaatschappijen. Die willen zij afprijzen, maar tegelijkertijd willen ze daar niet te veel ruchtbaarheid aan geven. Vandaar dat je dit soort deals ook niet snel op andere websites tegenkomt. Als er te veel mensen gebruik van de goedkopere vliegtickets maken dan klopt hun yield management systeem immers niet meer en verkopen ze te veel goedkope tickets. Wij posten deze goedkope tickets direct op onze website.

Hoe kom je dan aan die goedkope tickets?

Dankzij een groot netwerk binnen de reiswereld, hebben we zelf toegang tot systemen van luchtvaartmaatschappijen en we kijken zelf naar de beste deals op internet. Ook hebben we partners in België, Duitsland en Amerika. Zodoende kunnen wij heel goed in kaart brengen welke maatschappijen speciale aanbiedingen hebben en deze heel snel (en soms zelfs als eerste) naar buiten brengen.

Waarom ben je met TicketSpy begonnen?

Ik merkte in mijn functie als docent Business Travel en Airline Management/Marketing aan Inholland in Diemen dat bij studenten een stuk kennis over de luchtvaart en vliegtickets ontbrak in het curriculum. Het tussentijds aanpassen van het curriculum kan wel twee jaar duren terwijl het studenten in de praktijk al ontbrak aan kennis over het boeken van tickets.

Daarom heb ik een leeromgeving gecreëerd waar de studenten direct praktijkervaring op kunnen doen. Zo voeren studenten onderzoeken uit over uiteenlopende zaken, die we vervolgens publiceren op de website onder de noemer TicketSpy University. Het gaat dus niet alleen om tickets maar ook om een stukje achtergrond informatie te krijgen over de wereld van de luchtvaart.

Waarom gaat TicketSpy succesvol worden?

Vragen als  “waarom is mijn ticket op het ene moment duurder dan op het andere moment?”, “waarom moet ik betalen voor mijn bagage?” en “waarom moet ik betalen om in te checken?” leven niet alleen onder mijn studenten, maar ook onder consumenten. Een voordelig vliegticket boeken is niet alleen een kwestie van zo vroeg mogelijk boeken, het gaat erom dat je op het juiste moment boekt. Door deze informatie op een leuke manier te brengen worden ook de vragen van een groot aantal reizigers beantwoord. Verrassend was voor mij om te zien dat er ook een groeiende belangstelling is vanuit de doelgroep 40+ en 50+. Zij zien in dat als je niet goed beslagen ten ijs komt, je geheid teveel betaalt. TicketSpy biedt niet alleen links naar goedkope vliegtickets, maar verschaft dus ook de benodigde informatie om zelf het goedkoopste ticket te boeken.

Wat is het businessmodel van TicketSpy?

De verkoop van tickets is ondergeschikt aan het leerdoel voor de studenten. Daarbij komt dat we het ticket landschap transparanter willen maken. Als mensen ons daardoor sympathiek vinden dan kunnen ze natuurlijk boeken via de links op onze website. Wij krijgen daar dan een commissie per verkocht ticket voor, waarvan we dit project betalen.

Dat klinkt als een nobel streven. Hoe zie je TicketSpy dan over 5 jaar?

Laten we hopen dat, als het goed gaat, we er voor gezorgd hebben dat het ticket landschap veranderd is. Dat mensen bewuster tickets kopen doordat er meer transparantie is. TicketSpy moet gezien worden als een betrouwbare partner bij het zoeken, vinden en informatie verkrijgen over tickets. Zowel door de consument als door de luchtvaart en reisbranche. We zijn op dit moment al in gesprek met grote organisaties en uitgeverijen die met ons samen willen werken om dit te bereiken.

Redactie: Ik ben een groot voorstander van meer transparantie omtrent het boeken van vliegtickets, en zal dan ook zeker TicketSpy checken in het vervolg bij het boeken van een vlucht!

Gerelateerde Berichten

  • Startup: Tinker, de reis begint bij het verlaten van de voordeur

    TravelNext volgt Startups met deze keer ‘het begin van Tinker’. In deze rubriek volgen we…

  • Startup: Corsicavakantieinfo.nl, afgerekend worden op relevantie

    TravelNext volgt graag Startups, en deze keer vertelt Marvin de Reuver over 'het begin van corsicavakantieinfo.nl'.  Een gebundeld…

  • Bidroom toont aan dat simplicity werkt

    Michael Ros (links op de foto) en Casper Knieriem (rechts op de foto) wonnen afgelopen…

Categorie: E-commerce, Startups Tags: startup, ticketspy, vliegtickets

Over Jaap Hoogesteger

Jaap Hoogesteger werkt als Social Media Marketeer bij Deloitte Nederland, hiervoor was hij als social media marketeer verantwoordelijk voor de social strategie van Sundio Group. Daarvoor studeerde hij E-Travel/E-business aan de NHTV in Breda en liep zijn afstudeerstage bij TravelNext. Tijdens zijn studie was hij actief als content manager bij Youropi.com. Zie ook zijn Google+ profiel.

Lees Interacties

Reacties

  1. sam zegt

    18 januari 2013 om 06:01

    Typo: Komen / kom in 2e vraag! Groetjes.

    • Jaap Hoogesteger zegt

      18 januari 2013 om 08:56

      Ik heb het gewijzigd. Bedankt voor de oplettendheid, Sam!

Trackbacks

  1. Momondo biedt inzicht in zes verschillende factoren die van invloed zijn op ticketprijs - TravelNext schreef:
    28 oktober 2015 om 09:58

    […] steeds meer inzicht in wanneer de tickets het goedkoopst zijn om te kopen. Zo is Ticketspy een spion in de luchtvaartwereld die reizigers helpt bij het vinden van die bijzondere deals en het uitlichten van de kleine […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Google Booking.com TUI Airbnb destinatiemarketing Facebook travel Vakantiebeurs mobiel TripAdvisor NHTV instagram hotels KLM reizen Social Media technologie reviews onderzoek Expedia

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 TravelNext