Jochem Wijnands, CEO and founder van TRVL, verkocht zijn vorige bedrijf Prss aan Apple in 2014, dat werd Apple News. De ondernemer die een periode in Silicon Valley woonde, is terug en lanceert nu het peer-to-peer boekingsplatform TRVL waar reizigers tot 10% commissie verdienen op elke boeking die ze maken, voor zichzelf of voor anderen. Na een bèta-testperiode van 9 maanden gaat TRVL nu live voor het grote publiek. Ik ging in gesprek met Jochem Wijnands, net na de eerste rush van de persaandacht. Ik vroeg hem naar de volgende stappen waar ik het meest benieuwd naar ben. We kunnen nog een hoop moois verwachten!

Reistips

‘Er gaat niets boven een persoonlijke aanbeveling van mens tot mens in een betrouwbaar netwerk’, staat in het eerste persbericht over TRVL dat vorige week uit kwam.

TRVL stimuleert het delen van reistips en onderschrijft dat met haar peer to peer boekingsplatform.

Vrienden en familie zijn een zeer belangrijke informatiebron, volgens onderzoek van Ipsos, de meest belangrijkste bron na het internet. Er zijn diverse onderzoeken (naast TRVL’s eigen onderzoek) die dit bevestigen. Millennials noemen vrienden, familie en collega’s hun meest betrouwbare informatiebron met tips over waar zij moeten verblijven als ze op reis zwillen. TRVL heeft daarnaast zelf onderzocht en ondervonden dat hun huidige community van reizigers veel waarde hecht aan persoonlijke tips van vrienden.

Reismagazine & boekingsplatform: content + inspiratie + informatie

”TRVL begon namelijk als moderne app publisher in 2010. Het is een gratis magazine met reis content (in de Appstore voor iPhone en Tablet). In de loop der jaren bouwde TRVL internationale communities van reizigers, op platforms zoals Facebook en Instagram. Reizigers die door TRVL magazine geïnspireerd, moeten vervolgens zelf de stap van inspiratie naar reis zoeken en boeken ondernemen. En daar lag de kans voor TRVL als boekingsplatform.

Elke keer als je als reiziger ergens naartoe gaat, wil je toch even direct checken of het wel zo mooi is als dat het online lijkt, zegt Jochem. “Reizigers doen dat nu al als zij weten dat familie of vrienden ergens zijn geweest, ook al is het jaren geleden. De drempel is nu eenmaal laag om aan mensen die de bestemming kennen, advies te vragen. Met TRVL kun je (later) realtime en on demand contact maken met iemand die jouw bestemming goed kent en je graag wilt helpen bij het maken van een keuze.”

”Op dit moment worden er nog steeds 4 tot 5 reisverhalen per dag gepubliceerd in de app van het gratis TRVL magazine.”

Ik vroeg Jochem of het niet een logische stap was om al die content van TRVL magazine, te integreren op de boekingsengine van TRVL en dat gaat dus ook gebeuren, vertelt Jochem. “Uiteindelijk werkt TRVL er naartoe dat op bestemmingspagina’s van de TRVL boekingsengine, inspirerende content verschijnt over de bestemming.”

Research via amateur reisagenten

Een van de beginselen van TRVL is de traditie van het (vaak tijdrovende) zoeken en boeken te doorbreken. Het moment waarop de reiziger de definitieve keuze voor een hotel maakt, gaat vaak gepaard met een lange periode van research. “Reizigers willen genoeg kennis vergaren over een onbekende bestemming om zelfverzekerd een boeking te kunnen maken, maar dat zoeken kan lang duren.”

Onder de slogan ’together we’ve been everywhere’ valt het volledige concept van TRVL als peer-to-peer boekingsplatform waarbij reizigers zichzelf kunnen aanmelden als TRVL Agent en 10% commissie ontvangen over iedere boeking die zij voor zichzelf of voor anderen doen bij een accommodatie.

De benodigdheden die een moderne reisagent nodig heeft, zijn ondergebracht in het platform. Het businessmodel van de website is revenue share. TRVL krijgt commissie van de partners Booking.com & Hotels.com voor elke boeking die via TRVL wordt gedaan en het grootste gedeelte van die commissie gaat naar de TRVL Agents toe. Het gebruik van TRVL is gratis.

De boekingen lopen via Booking.com (Priceline Group), of via Hotels.com (onderdeel van Expedia), zegt Jochem. ”Het zijn de grootste beddenbanken, dus we hebben door deze partners aan te sluiten toegang tot 1,4 miljoen hotels, homestays en vakantiehuizen.”

Online boeken met service

TRVL is naar eigen zeggen de belichaming van die bekende reizigersconversatie ‘where have you been? Any tips?’. Het peer-to-peer boekingsplatform staat amateur reizigers toe om als TRVL Agent (leeftijdsgrens is 18+) zelf geld te verdienen door gratis een eigen reiswebsite te beginnen of een reisshop te ontwikkelen op het platform. Zowel vanuit privé (helpen van vrienden en familie) als vanuit zakelijk (business) oogpunt, kun je je als reisagent bij TRVL melden.

Daarnaast hoef je de website van TRVL niet te verlaten om een boeking te doen of om beoordelingen te bekijken.

”MENSEN WILLEN TOCH WETEN HOE HOTELS BEOORDEELD WORDEN, DUS WE HEBBEN BOOKING.COM RATINGS EN REVIEWS & TRIPADVISOR geïntegreerd, ZODAT de gebruiker DE TRVL WEBSITE niet HOEFT TE VERLATEN OM OP ZOEK TE GAAN NAAR DEZE RATINGS”

Disruptie in de wereld van ZRA’s

Het connecten van reizigers en hen de middelen te geven om hun reiservaringen te delen moet van iedere reiziger een potentiële reisagent maken.

Op de vraag of TRVL de wereld van de traditionele reisagent gaat disrupten antwoordt Jochem: ”voordat YouTube en iMovie er waren, waren er professionele filmers en videomakers die dure materialen hadden en daarmee ingewikkelde video’s produceerden.” Een decennium geleden zijn er door open platforms ook amateurs begonnen met het maken van video content. “Mensen die getalenteerd zijn en interesse hadden in video, begonnen te snuffelen en te neuzen in de wereld van video, bezochten diverse fora en startten met het creëren van content vanuit hun passie. Ook de ontwikkelingen in de kwaliteit van mobiele devices zoals we zien bij de iPhone, maken het laagdrempelig om goede content te maken en te delen over allerlei kanalen zoals Instagram, Snapchat en andere platforms. Mensen kunnen eenvoudig vanuit passie hun talent ontdekken en etaleren.”

”Uit de wereldwijde grote groep van reizigers en reisgeïnteresseerden komen ook gepassioneerde mensen. Mensen die het leuk vinden om zonder hindernissen, opleidingen en diploma’s vanuit hun passie goed te luisteren naar wensen van andere reizigers en hen op basis daarvan te adviseren. We willen Met TRVL de reisagent democratiseren door dat talent aan te gaan boren. We willen online reisagenten, on demand. En dat gaan we crowdsourcen.”

DOOR ZELF ONLINE RESEARCH TE DOEN EN TE BOEKEN, HEBBEN REIZIGERS FEITELIJK DE ROL VAN REISAGENTEN OVERGENOMEN. WIJ VINDEN DAT ZE DAARVOOR OOK EEN COMMISSIE VERDIENEN.

Jochem gaat er vanuit dat er twee soorten TRVL Agents zullen ontstaan:

  • De TRVL Agent als personal shopper
  • De TRVL Agent die de bestemming goed kent

Personal shopper

De personal shopper is iemand die in de privé omgeving van de reiziger zit. Het is de Agent die de reiziger als persoon goed kent en daardoor opnieuw steeds goede reizen samenstelt op basis van eerlijke feedback door de relatie. Dit kan ook de persoon zijn die binnen een vriendengroep van zes mensen graag het voortouw neemt en het leuk vindt om alles uit te zoeken en te boeken. De personal shopper is de TRVL Agent die gebruik maakt van de huidige optie op TRVL.com voor vrienden of bekenden te boeken, of om de aanbevelingen te delen via Messenger, Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest of -nog in ontwikkeling- Whatsapp.

Andere profilering

De TRVL Agent die vanuit kennis over bijvoorbeeld de bestemming TRVL gebruikt, kent de reiziger niet direct persoonlijk of vanuit een privé situatie, maar is wel online beschikbaar als de reiziger advies nodig heeft. Deze gebruiker profileert zich net als de personal shopper ook als TRVL Agent en creëert een eigen webpagina (nu al mogelijk) op het platform. Voor deze Agent is het interessant om op basis van de persoonlijke behoeften, accommodatie voorkeuren en andere eigenschappen zoals leeftijd en gezinssamenstelling, een passend advies te creëren voor de reiziger. Als de TRVL Agent dan ook nog eens gebruik maakt van de optie om via het platform een paar extra vragen te stellen aan de reiziger, is deze alleen maar meer in staat om de reiziger goed te kunnen inschatten. Op den duur wordt het voor bezoekers van TRVL.com mogelijk gemaakt om TRVL Agents op te zoeken en om advies te vragen. ”Maar, alles stap voor stap. Bij deze volgende stap gaat het om het creëren van vertrouwen, door onder andere ratings en reviews. We willen graag stimuleren dat in deze volgende fase TRVL Agents ook elkaar om advies vragen. Op dat moment gaan we aan de slag met het bouwen van de community. We verwachten dat reviews van TRVL Agents dan net zo belangrijk gaan worden als dat bij verhuurders van  Airbnb en chauffeurs van Uber het geval is.”

Campagne voeren: eerst TRVL agents ontsluiten

”Er zijn drie manieren om nu te groeien; door nieuwe TRVL Agents aan te trekken, bestaande TRVL Agents bij ons te houden en te activeren & TRVL Agents nieuwe Agents aan te laten trekken. Deze drie strategieën passen we nu tegelijkertijd toe.”

TRVL heeft inmiddels veel (inter)nationale persaandacht en vooral van het Amerikaanse publiek –de markt die Jochem goed kent-, zijn de verwachtingen hoog. ”Publiciteit werkt voor een startup op een goede manier. Maar tegelijkertijd is het ook de taak om iedere gebruiker die op het platform zit te helpen door eventuele fricties weg te halen zodat het platform sticky wordt en gebruikers er ook echt wat mee gaan doen. We willen bijvoorbeeld faciliteren dat zodra een TRVL Agent een eigen website heeft gemaakt, ook visitekaartjes gaat uitdelen van de website gemaakt via TRVL.”

“Ten slotte is iedere TRVL Agent, weer iemand die TRVL als platform promoot. Of dat nu de personal shopper is die 2 mensen een tip geeft en voor 10 mensen een reis boekt of een blogger die misschien wel 10.000 mensen aanspreekt.’’

”Toch blijft de basis dat we van reizen houden en dat reizen vooral heel erg gaaf is en dat we daarom doen wat we doen.”

(Tekst gaat verder na video)

Producthunt is belangrijk

Op dit moment staat het product van TRVL op Producthunt met een aantal veelbelovende comments. Op Producthunt wordt het concept gepitcht als het nieuwe platform wat reizigers omtovert tot reisagenten, zoals Airbnb huiseigenaren omtovert tot huisaanbieders voor shortstays.

Producthunt wordt vaak gezien als de ”approval community”, als het daar werkt of positief wordt ontvangen, ben je goed bezig maar ook de feedback die er gegeven wordt is zeer van belang. De integriteit van Producthunt gebruikers (early adaptors) is hoog en dat levert ontwikkelaars zoals TRVL direct bruikbare feedback op, met de producten die zij lanceren. Op ProductHunt vindt TRVL de users die kritisch zijn op de features en naar het product kijken zoals zij er zelf wellicht nog niet eerder naar keken.

Een paar miljoen gebruikers

Op de vraag waar Jochem qua aantallen tegen het einde van 2017 hoopt te staan antwoordt hij ’tienduizenden’ gebruikers en uiteindelijk gaat hij natuurlijk voor miljoenen gebruikers.

Voor livegang had TRVL al een groep van Angel Investors als investeerders. Het is dezelfde groep investeerders die Prss hebben gefund, voordat het overgekocht werd door Apple. In totaal is er 2,5 miljoen euro beschikbaar gesteld om het product te ontwikkelen, het team te bouwen en een proof of concept neer te zetten.