App alert Breakzy: overview van aangename stopplekken voor autoreizigers

Nu de roaming in heel Europa open is, is het nog aantrekkelijker om handige apps te gebruiken tijdens je reis. Zo ook Breakzy, de stopplaatsen app, die vorige week gelanceerd werd. Ik sprak met oprichter Marcel de Lusenet over fijnere autoreizen zonder hurkwc’s en snelwegvoedsel.

Breakzy stopplaatsen app

Wat is Breakzy en waarom moet je de app deze zomer nog gaan gebruiken?

Marcel: “Breakzy helpt je bij het vinden van de juiste stopplaats tijdens de autoreis naar je vakantiebestemming. Je ziet als het ware de beste stopplaatsen exact op je route liggen. Welke faciliteiten hebben de stopplekken, zijn ze schoon en hebben ze er lekkere koffie. Speciaal voor ouders zijn ook fijne speelplekken opgenomen. Voor alle belangrijke routes naar het zuiden zoals de Route du Soleil hebben we duizenden spots opgenomen. En de meeste van die spots krijgen reviews van voorgangers.”

Voor wie is Breakzy geschikt?

Marcel: “Als je met de auto reist naar de vakantiebestemmingen in het zuiden en opzoek bent naar mooie en fijne stopplekken. Of je nu een achterbank vol hebt, samen erop uit bent of met de camper rondtrekt. In feite zou ook een vrachtwagenchauffeur de app kunnen gebruiken. Het is vooral geschikt voor de slowtraveller, degene die de tijd neemt voor een stop en het liefste ook even van de snelweg af wil.”

Marcel, Breakzy: “Je bent op reis naar je eindbestemming, maar hoe maak je de reis nu zelf ook leuk? Met fijne stopplekken”

Hoe zijn jullie tot het idee van Breakzy gekomen?

Marcel: “Zo’n 1,5 jaar geleden was ik met mijn gezin, ik heb twee kids van 7 en 5, op vakantie. Je rijdt duizenden kilometers naar Zuid-Frankrijk maar moet op een gegeven moment toch stoppen. Je komt op een vies en vuil tankstation terecht. Daarna gingen we verder rijden, en 20 kilometer verderop zie je een prettige stopplek met een lunchbistro, picknickweide en leuke speeltuin liggen. Als we dat hadden geweten… Thuis gekomen had mijn compagnon exact hetzelfde idee en zijn we dit gaan bouwen.”

Breakzy gebruikt dus een reviewsysteem. Hoe werkt dat, moet ik straks ook zelf een review achterlaten?

Marcel: “Ja, bij iedere stop vragen we je of je een review op basis van 1 tot en met 5 sterren wilt achter laten. Zo wordt de app steeds beter bruikbaar. Een legitieme waardering helpt niet alleen jou, maar ook de duizenden andere vakantiegangers achter je om fijnere stopplekken te vinden.”

Marcel, Breakzy: “Ons doel is om zoveel mogelijk echte reviews te krijgen. Dat maakt de app bruikbaar voor iedereen.”

Zijn er geen andere apps die dit ook omvatten?

Marcel: “Google Maps is natuurlijk erg locatie gebaseerd maar hier zie je bij de stopplekken niet de faciliteiten en kwaliteit vermeld staan. Ook hebben we de leuke dingen op een paar kilometer van de snelweg af, meegenomen. Want de meeste vakantiegangers zijn best bereid even van de route af te wijken voor een mooie plek. Het is immers vakantie!”

Hoe is de ontwikkeling verlopen en hoe is dit vergaan?

Marcel: “We wilden een app ontwikkelen die voor jou nadenkt. De app weet dus dat je richting het zuiden rijdt, vertelt je dus wat de beste pitspots zijn. Je kunt filters toepassen naar jouw behoefte. We hebben de app met eigen financiering en crowdfunding ontwikkeld. De bouw en het design is gedaan door twee specialisten.”

De app is gratis te downloaden en gebruiken. En er staan nog geen advertenties in. Wat is jullie verdienmodel?

Marcel: “Met alleen de app verdienen we inderdaad nul euro. We denken nu vooral aan samenwerkingen met reismerken. Bijvoorbeeld ANWB, een VacanceSoleil met heel veel campings of Booking.com met hotels. De app is een verlenging van de ‘customer journey’ oftewel je vakantiegevoel. Op basis van de data en betrouwbare reviews kunnen zij dit straks integreren in hun klantcommunicatie. We denken ook wel aan advertentieruimte hoor.”

Jullie hebben voor de kickstart gebruik gemaakt van crowdfunding. Is dit jullie bevallen en wat zijn belangrijke learnings?

Marcel: “Wij zijn dit naast investeerders vooral gestart als marketingcampagne om ambassadeurs te werven. Als start-up is dit de beste rollercoaster die je kunt gebruiken. We hebben dit in eerste instantie uitgezet onder vrienden en familie en waren erg verrast door de vrijgevigheid. Het gaat dus niet om de incentives maar om de gunfactor en uiteraard het idee. Waar we niet op gerekend hadden was dat je een ware helpdesk werd voor vragen en opmerkingen. Je wilt toch op iedereen reageren en bedankjes geven. We hebben ook uiteindelijk de eindstreep gehaald, in een maand tijd.”

Waar streven jullie naar in de toekomst?

Marcel: “In eerste instantie willen we de app nu zo volledig mogelijk en mooier maken. In Nederland is de app goed ontvangen en we kunnen hem ook naar andere talen omzetten. Bijvoorbeeld in het Frans of Duits. Ook kunnen we voor andere doelgroepen zoals vrachtwagenchauffeurs aanpassingen maken of meer toevoegen zoals de benzineprijzen. Uiteindelijk gaat het erom dat zodra je thuis de voordeur dichttrekt, je vakantie is begonnen.”

Download de Breakzy stopplaatsen app

Download nu de Breakzy app, voordat je in de auto stapt naar je vakantiebestemming. De app is beschikbaar in iPhone en Android. Wil je toch niet roamen in het buitenland, hij werkt ook offline! En laat uiteraard je review voor de stopplaatsen achter.

Deze blog verscheen eerder op Ensannereist.nl

Dit zijn de startups gericht op duurzaam toerisme waarin Booking.com gaat investeren

Het jaar 2017 is ingeluid als The International Year of Sustainable Tourism for Development. Iedereen roept er iets over en heeft er ook een duidelijke mening over. Toch zijn er (gelukkig) al heel wat reisorganisaties zichtbaar en onzichtbaar mee bezig, ook Booking.com. Booking.com startte dit jaar met haar eerste Accelerator Programma voor startups in duurzaam toerisme; Booking.com Booster. In deze blog lees je in welke startups gericht op duurzaam toerisme Booking.com gaat investeren. Groei zit vooral in Aziatische startups.

Identificeren en mentoren van startups

In 2017 hebben bijna 700 startups met teams uit 102 nationaliteiten zich aangemeld om mee te doen aan het programma. Het programma is opgericht om veelbelovende startups gericht op duurzaam toerisme, te identificeren, te mentoren en te helpen op een van onderstaande gebieden. Deze speerpunten zijn de basis van het wellicht wat onbekende Booking Cares programma:

  • het beschermen van het milieu
  • het behoud van cultureel erfgoed
  • en/of het bevorderen van inclusieve groei in toerisme die lokale economieën en gemeenschappen ondersteunt.

Het accelerator programma Booking Booster is een uitbreiding van het Booking Cares programma. Na drie weken van werkcollege, vonden vorige week de pitches plaats van 10 finalistenteams.

De winnaars

Backstreet Academy – 400.000 euro: Weg van massatoerisme

Backstreet Academy is een peer-to-peer reisplatform voor bijzondere reiservaringen wereldwijd. Het verbinden van mensen terwijl zij op reis gaan staat aan de basis van deze startup. Taalbarrières en reisschema’s maken lokale belevingen soms onmogelijk, maar het is het concept van Backstreet Academy dat bewijst dat dit niet zo hoeft niet te zijn. Het concept van impactreizen moet algemeen gemaakt worden en globaal implementeerbaar met behulp van het Booking.com-netwerk.

Geen grote groepen

Meestal vind je op de eerste pagina van Google de activiteiten aangeboden door reisaanbieders. Vaak staan er tussen die zoekresultaten wel lokale organisaties die zich richten op duurzaam toerisme en het delen van culturen en ervaringen. Een van die organisaties (uit Azië) is Backstreet Academy gericht op toerisme in ontwikkelende landen. Ze werken samen met NGO’s in Azië en creëren reiservaringen zodat lokale mensen hier werk uit kunnen halen en hun communities verder kunnen ontwikkelen. Het marketingaspect en trainingsaspect ligt bij Backstreet Academy. De startup is inmiddels actief in meer dan 10 Aziatische landen en zo’n 40 steden.

Community + Social Enterprise

De community is een groot onderdeel van de startup. Het productteam werkt en leeft samen met de hosts, zodat alleen de beste mensen aangesloten worden op het Backstreet Network. Vervolgens krijgen zij een een trainingsprogramma hoe zij reizigers in allerlei activiteiten het beste kunnen hosten. Het hele concept is gebaseerd op het idee dat taal geen barrière meer hoeft te vormen en dat connecties (boekingen) makkelijker en geautomatiseerd moeten kunnen plaatsvinden tussen local en reiziger via onder andere een vertalingssysteem.

De activiteiten varieren enorm: met locals sieraden maken, wijn brouwen, potten bakken, insecten koken maar ook retro fietsen bij iemand huren. De ‘masters’ die de lokale activiteiten aanbieden, zorgen ervoor dat zij elke dag nieuwe mensen kunnen ontmoeten en daadwerkelijk een inkomen kunnen krijgen van het hosten van reizigers. Daarnaast kunnen zij reizigers een stuk meenemen in hun tradities, culturen en expertise. De activiteiten staan op TripAdvisor.

Seabin – 350.000 euro: puin opruimen

Rommel in de zee is één van die belangrijke kwesties die de komende jaren moet worden behandeld en daarom moeten we de kennis, de instrumenten en de capaciteiten aan nieuwe generaties verstrekken. Onderwijs is de eerste stap naar duurzame en effectieve oplossingen. De V5 Seabin unit is een drijvende ‘puinopruimer’.


Local Alike – 300.000 euro: community based toerisme

Local Alike is een Thaise social enterprise, het concept is een marktplaats voor lokale experiences. De startup werkt samen met locals en kleine organisaties om hun tours en experiences in Bangkok, Chiang Mai en Nan via hun site aan te bieden. Het aanbod bestaat grotendeels uit 1/2 dag, 1 dag of 2 daagse activiteiten. Je kunt met Local Alike bijvoorbeeld kamperen op een organische theeplantage in Bangkok, of een dag doorbrengen met lokale kunstenaars in Chiang Mai. Alle experiences promoten het community based toerisme.

Good Hotel – 300.000 euro: social business

Een iets meer fancy concept is Good Hotel. Good Hotel heeft als basis mensen en de grootste missie van Good Hotel is de herdefinitie van een organisatie runnen in travel/hospitality. Namelijk, een organisatie runnen en tegelijkertijd iets goed doen, naast kwaliteit leveren. De filosofie: all day business should be social business. Middels het ‘Good Trainingsprogramma’ krijgen lang werkloze locals een hospitality training en daarmee een kans om te re-integreren. Na het voltooien van de training krijgen de kandidaten een on-the-job training en een fulltime salaris bij Good Hotel, nadat zij een permanente job hebben gekregen.

Gedurende het pop-up jaar van het hotel in Amsterdam waar Good Hotel geïntroduceerd is, zijn er meer dan 70 werkloze Amsterdammers getraind en hebben inmiddels hun herintreden op de arbeidsmarkt gedaan. Inmiddels is het drijvende Good Hotel van Amsterdam naar Londen gevaren.

Awake – 300.000 euro: flexibel lokaal reizen in groepen

Startup Awake is van Colombiaanse entrepreneurs/reizigers. Ze werken samen met gespecialiseerde gidsen en lokale touroperators. De experiences worden aangeboden voor groepen van gemiddeld 8 tot hooguit 15 personen. De travel itinerary is flexibel.

Authenticook – 200.000 euro: Indiase eetcultuur met locals

De jonge organisatie Authenticook uit India is gericht op het aanbieden van authentieke dining experiences in de huizen van getalenteerde thuischefs. De basis van het platform is gericht op het ervaren van culturen door middel van eten.

Overige – begeleiding

Ondanks dat MovingWorlds, MEJDI Tours en Visit.org geen financiële bijdrage ontvangen hebben, zoals bij de andere startups die hebben deelgenomen aan het Accelerator Programme, ontvangen zij wel doorlopende begeleiding en ondersteuning van Booking.com.

Startups to watch dus.

Startup interview: Stairway to Travel, onafhankelijk reisadvies voor bestemmingen

Stairway to Travel won de grande finale van de Startup Challenge aan de Universiteit van Amsterdam. De travel startup biedt reizigers onafhankelijk advies voor unieke reisbestemmingen, gebaseerd op hun reisvoorkeuren waaraan een slim algoritme ten grondslag ligt. Door het winnen van de challenge, hebben de bedenkers 5.000 euro gewonnen. Wat gaan zij met dit geld doen? Wat zijn hun toekomstplannen en wat maakt hen uniek ten op zichte van alle aanbieders die we al hebben in travel? We spraken met Bram van den Akker, mede-bedenker van dit platform.

Stairway to Travel is ontwikkeld op de faculteit Natuurkunde, Wiskunde & Informatica. De startup is gebaseerd op een tool voor zogenaamd reisadvies op maat. Het unieke is volgens Bram het slimme algoritme wat daardoor ongeveer 20.000 bestemmingen ter wereld als aanbeveling kan geven voor reizigers. Er worden geen pakketreizen aangeboden, de startup biedt  –zoals ze het zelf noemen- ‘unbiased’ advies.

Hoe werkt Stairway to Travel precies?

”Stairway to Travel is een website waarmee een toekomstig reiziger via 3 simpele stappen zijn of haar ideale vakantiebestemming kan vinden. De eerste stap bestaat uit het aangeven van je reiswensen. Welke activiteiten wil je doen? Hoe warm moet het zijn? En wat is je budget? Op basis van jouw voorkeuren biedt ons algoritme je een aantal opties, waar je vervolgens zelf doorheen kunt bladeren. Je kunt klikken op een bestemming die je inspireert om er meer over te lezen. Favoriete bestemmingen kunnen tot slot opgeslagen worden in een ‘wish list’, zodat je je droomplekken blijft onthouden.”

Hoe is het idee voor Stairway to Travel ontstaan?

”Het idee voor data gedreven reissuggesties komt voort uit onze eigen frustratie dat je op het internet niet makkelijk nieuwe reisinspiratie kan opdoen zonder daarvoor vele website te bezoeken. Wij lossen dit op door niet te vragen ‘waar je heen wil’, maar ‘wat je wilt doen’. Vervolgens matchen we jouw voorkeuren met een database van 20.000 bestemmingen die we hebben opgebouwd met informatie zoals temperatuur, prijs, locaties en activiteiten.”

Welke visie heeft Stairway to Travel op de reisindustrie?

”Wij zijn van mening dat de huidige reisindustrie zich voornamelijk focust op reizigers die al een bestemming in gedachten hebben en dat huidige reissuggesties voornamelijk vanuit een commercieel aanbod gedreven worden. In onze ogen kan hier een slag gemaakt worden. Het zou goed zijn als organisaties meer gepersonaliseerd advies bieden in plaats van standaard pakketten of aanbiedingen.”

Wat zijn de succesfactoren?

”Wat onze samenwerking tot een succes maakt zijn de verschillende disciplines die we in ons team hebben. We vullen elkaar aan en hebben alle technische vaardigheden in huis om zelf onze eigen applicatie te ontwikkelen. We hebben Gert Jan Oostenrijk als User Experience Designer, Steven Nooijen als Data Scientist en Bram van den Akker met een achtergrond in Computer Science & Artificial Intelligence. We bepalen dus volledig ons eigen tempo en zijn niet afhankelijk van anderen. Daarbij hebben we een uniek algoritme ontwikkeld die op grote schaal informatie vergaard over een snel groeiende database van vakantiebestemmingen, die direct gebruikt kan worden voor gepersonaliseerd, verrassend en inspirerend reisadvies.”

Wat is het businessmodel van Stairway to Travel?

”Voorlopig willen we nog geen geld verdienen; in elk geval niet via onze gebruikers. We willen een tool aanbieden waar mensen blij van worden en waar ze vaker gebruik van willen maken. Wel staan we ervoor open om onze data en het algoritme te delen met derden. Commerciële platformen zouden op deze manier een kant-en-klare recommendation engine kunnen overnemen zodat ze hun klanten makkelijker gepersonaliseerd reisadvies kunnen bieden.”

Bestaan er al soortgelijke concepten? (waarom is dit een ander concept?)

”Toen we begonnen twee jaar geleden richtte bijna niemand zich in de reisindustrie op de inspiratiefase. Tegenwoordig is dat anders en zien we steeds meer partijen deze kant op bewegen. Veel grote reisorganisaties zoals KLM en Booking.com hebben bijvoorbeeld hun eigen ‘inspireer me’ sectie. Wij onderscheiden ons door betrouwbaar en vooral onafhankelijk advies te bieden. Onze suggesties worden dus niet beïnvloed door commerciële belangen. Tot slot proberen we je – meer dan andere platformen – te verrassen met unieke bestemmingen waar je nog nooit van hebt gehoord, maar die precies zijn wat je wilt.”

Wat willen jullie met Stairway to Travel over een jaar bereikt hebben?

”Het zou fantastisch zijn als we over een jaar een trouwe groep gebruikers hebben die met veel plezier Stairway to Travel bezoeken. Nog mooier zou het zijn als het ons daarbij gelukt is om actief feedback van deze gebruikers te verzamelen zodat we het product echt voor hun hebben kunnen verbeteren. Reizigers moeten met vol vertrouwen en groot plezier voor elke reis terug willen komen bij Stairway to Travel.”

Waar gaan jullie je op richten de komende maanden?

”Onze grootste uitdaging op dit moment is het aantrekken en werven van een actieve gebruikersgroep. Tot nu toe hebben we ons vooral gefocust om van een kleine groep feedback te verzamelen om te gebruikerservaring te verbeteren. We naderen nu het einde van deze periode, waarna we ons volledig gaan focussen om het bereiken van zo veel mogelijk reizigers.”

Nederlandse startups in travel gespot op The Next Web 2017

Eerder schreven we al over travel startups die het gaan maken in 2017. Tijdens de afgelopen editie van The Next Web (TNW2017) presenteerden nog meer Nederlandse startups in travel zich aan het publiek. Zo konden startups onder andere pitchen in de arena.

Naast de battles in de arena waren er nog tientallen andere interessante startups te vinden tijdens The Next Web, waarvan er verrassend veel actief zijn in de travel & hospitality hoek. Tijdens The Next Web hebben we 5 startups gespot van Nederlandse bodem die een vermelding waard zijn. Sommige startups zijn nog in beta, dus houd ze in de gaten.

1. Travis the Translator

Travis is een vertaal gadget die in je broekzak past en die voor meer dan 80 talen live ‘voice translation’ aanbiedt. Omdat Travis the Translator in een stand alone dedicated device is vormgegeven, claimt het superieur te presteren in vergelijking met bijvoorbeeld vertaal apps op de mobiele telefoon. Daarmee is het niet alleen interessant voor de casual reiziger in het buitenland, maar ook voor de zakelijke reiziger. Het apparaatje is ontwikkeld vanuit Rotterdam en is vanaf september voor $149 te koop via Indiegogo.

In het kader van live vertalingen is het trouwens ook interessant om de Mymanu CLIK eens te bekijken. Voor $199 ben je binnenkort de eigenaar van live real-time vertalingen rechtstreeks in je koptelefoontje. Dat begint akelig dicht in de buurt te komen van Douglas Adam’s Babelfish uit The Hitchhikers’s Guide to the Galaxy.

2. Trippicker

De Trippicker applicatie lijkt een soort liefdesbaby van Datumprikker & Booking, speciaal geschikt voor groepsreizen. Je maakt met de Amsterdamse app Trippicker een trip aan. Vervolgens kunnen alle reisgenoten accommodaties zoeken en toevoegen, waar iedereen dan weer op kan stemmen.

Iedereen die wel eens een groepsreis heeft geboekt weet wat voor drama het kan zijn om overeenstemming te krijgen over het hotel, dus ik verwacht dat het voor dit segment erg handig zal zijn. Ik ben wel benieuwd wat Trippicker nog aan aanvullende diensten gaat leveren, want zo’n afgeschermd reisgezelschap in combinatie met de bestemming biedt natuurlijk legio mogelijkheden voor “cross-selling” bijvoorbeeld in het tours & activiteiten segment.

3. Touracti

Over tours en activiteiten gesproken: ook het Nederlands / Curaçaose Touracti presenteerde zich op The Next Web. In tegenstelling tot online ticket partijen zoals Tiqets lijkt Touracti naast de klassieke toegang tot musea ook wat meer kleinschalige activiteiten aan te bieden, zoals fietstochten, wandeltochten en zelfs kroegentochten.

4. yQ

De startup yQ (spreek uit: why queue) lijkt op het eerste gezicht misschien een beetje op een online ticket seller zoals eerder genoemde Touracti en Tiqets. Toch werkt dit concept anders. Waar andere partijen vooral bedoeld zijn voor reizigers die zich een of meerdere dagen voor de trip voorbereiden op activiteiten, is yQ er vooral voor de spontane reiziger.

Het maakt een einde aan de totaal nutteloze wachtrijen voor bijvoorbeeld musea waar je gerust een paar uur in kunt staan tijdens piektijden. YQ is echter geen “skip the line” app waarmee je “voordringt”. Het verlegt het wachten alleen naar een andere locatie. Oftewel: je spot de wachtrij, koopt via yQ je ticket en krijgt een time-slot. Vervolgens kun je die 2 à 3 uur besteden aan andere activiteiten of door lekker uit eten te gaan. YQ biedt hiervoor in de buurt van de locatie ook nog eens tips.

5. iLost

Onderweg wil je nog wel eens spullen kwijt raken. In mijn persoonlijke omgeving de afgelopen weken bijvoorbeeld al oorbellen en paraplu’s. Veel partijen hebben geprobeerd om hiervoor tags en stickers te introduceren, maar om nou iedere bezitting te gaan labelen…

De service iLost verhelpt dit probleem door feitelijk een soort marktplaats te creëren voor gevonden voorwerpen. Als vinder kun je spullen aanmelden inclusief een foto waarbij je kenmerkende details verbergt. Als iemand die iets kwijt is kun je zoeken in de gevonden voorwerpen per datum en locatie. Om je eigendom terug te krijgen zul je door een beschrijving of ander bewijsmateriaal moeten aantonen dat je de eigenaar bent. Eigenlijk heel simpel, maar de uitdaging zit hem in de kritieke massa. De kracht van iLost is dat ze samenwerken met grote partijen zoals gemeentelijke vervoerders, hotels, musea, etc. Deze “professionele vinders” blijken namelijk goed voor zo’n 80% van de gevonden voorwerpen. Op die manier heeft iLost al vele “Happy losers” geholpen.

Dit blog is geschreven door Joost van Vught, eigenaar van & online marketeer bij Search Impact. Daarnaast is Joost actief als online uitgever V2C2 met verschillende websites in met name de travel sector, waaronder Vakantie Dealz.

Startup to watch: TRVL, een peer-to-peer boekingsplatform over de toekomst van de TRVL agent

Jochem Wijnands, CEO and founder van TRVL, verkocht zijn vorige bedrijf Prss aan Apple in 2014, dat werd Apple News. De ondernemer die een periode in Silicon Valley woonde, is terug en lanceert nu het peer-to-peer boekingsplatform TRVL waar reizigers tot 10% commissie verdienen op elke boeking die ze maken, voor zichzelf of voor anderen. Na een bèta-testperiode van 9 maanden gaat TRVL nu live voor het grote publiek. Ik ging in gesprek met Jochem Wijnands, net na de eerste rush van de persaandacht. Ik vroeg hem naar de volgende stappen waar ik het meest benieuwd naar ben. We kunnen nog een hoop moois verwachten!

Reistips

‘Er gaat niets boven een persoonlijke aanbeveling van mens tot mens in een betrouwbaar netwerk’, staat in het eerste persbericht over TRVL dat vorige week uit kwam.

TRVL stimuleert het delen van reistips en onderschrijft dat met haar peer to peer boekingsplatform.

Vrienden en familie zijn een zeer belangrijke informatiebron, volgens onderzoek van Ipsos, de meest belangrijkste bron na het internet. Er zijn diverse onderzoeken (naast TRVL’s eigen onderzoek) die dit bevestigen. Millennials noemen vrienden, familie en collega’s hun meest betrouwbare informatiebron met tips over waar zij moeten verblijven als ze op reis zwillen. TRVL heeft daarnaast zelf onderzocht en ondervonden dat hun huidige community van reizigers veel waarde hecht aan persoonlijke tips van vrienden.

Reismagazine & boekingsplatform: content + inspiratie + informatie

”TRVL begon namelijk als moderne app publisher in 2010. Het is een gratis magazine met reis content (in de Appstore voor iPhone en Tablet). In de loop der jaren bouwde TRVL internationale communities van reizigers, op platforms zoals Facebook en Instagram. Reizigers die door TRVL magazine geïnspireerd, moeten vervolgens zelf de stap van inspiratie naar reis zoeken en boeken ondernemen. En daar lag de kans voor TRVL als boekingsplatform.

Elke keer als je als reiziger ergens naartoe gaat, wil je toch even direct checken of het wel zo mooi is als dat het online lijkt, zegt Jochem. “Reizigers doen dat nu al als zij weten dat familie of vrienden ergens zijn geweest, ook al is het jaren geleden. De drempel is nu eenmaal laag om aan mensen die de bestemming kennen, advies te vragen. Met TRVL kun je (later) realtime en on demand contact maken met iemand die jouw bestemming goed kent en je graag wilt helpen bij het maken van een keuze.”

”Op dit moment worden er nog steeds 4 tot 5 reisverhalen per dag gepubliceerd in de app van het gratis TRVL magazine.”

Ik vroeg Jochem of het niet een logische stap was om al die content van TRVL magazine, te integreren op de boekingsengine van TRVL en dat gaat dus ook gebeuren, vertelt Jochem. “Uiteindelijk werkt TRVL er naartoe dat op bestemmingspagina’s van de TRVL boekingsengine, inspirerende content verschijnt over de bestemming.”

Research via amateur reisagenten

Een van de beginselen van TRVL is de traditie van het (vaak tijdrovende) zoeken en boeken te doorbreken. Het moment waarop de reiziger de definitieve keuze voor een hotel maakt, gaat vaak gepaard met een lange periode van research. “Reizigers willen genoeg kennis vergaren over een onbekende bestemming om zelfverzekerd een boeking te kunnen maken, maar dat zoeken kan lang duren.”

Onder de slogan ‘together we’ve been everywhere’ valt het volledige concept van TRVL als peer-to-peer boekingsplatform waarbij reizigers zichzelf kunnen aanmelden als TRVL Agent en 10% commissie ontvangen over iedere boeking die zij voor zichzelf of voor anderen doen bij een accommodatie.

De benodigdheden die een moderne reisagent nodig heeft, zijn ondergebracht in het platform. Het businessmodel van de website is revenue share. TRVL krijgt commissie van de partners Booking.com & Hotels.com voor elke boeking die via TRVL wordt gedaan en het grootste gedeelte van die commissie gaat naar de TRVL Agents toe. Het gebruik van TRVL is gratis.

De boekingen lopen via Booking.com (Priceline Group), of via Hotels.com (onderdeel van Expedia), zegt Jochem. ”Het zijn de grootste beddenbanken, dus we hebben door deze partners aan te sluiten toegang tot 1,4 miljoen hotels, homestays en vakantiehuizen.”

Online boeken met service

TRVL is naar eigen zeggen de belichaming van die bekende reizigersconversatie ‘where have you been? Any tips?’. Het peer-to-peer boekingsplatform staat amateur reizigers toe om als TRVL Agent (leeftijdsgrens is 18+) zelf geld te verdienen door gratis een eigen reiswebsite te beginnen of een reisshop te ontwikkelen op het platform. Zowel vanuit privé (helpen van vrienden en familie) als vanuit zakelijk (business) oogpunt, kun je je als reisagent bij TRVL melden.

Daarnaast hoef je de website van TRVL niet te verlaten om een boeking te doen of om beoordelingen te bekijken.

”MENSEN WILLEN TOCH WETEN HOE HOTELS BEOORDEELD WORDEN, DUS WE HEBBEN BOOKING.COM RATINGS EN REVIEWS & TRIPADVISOR geïntegreerd, ZODAT de gebruiker DE TRVL WEBSITE niet HOEFT TE VERLATEN OM OP ZOEK TE GAAN NAAR DEZE RATINGS”

Disruptie in de wereld van ZRA’s

Het connecten van reizigers en hen de middelen te geven om hun reiservaringen te delen moet van iedere reiziger een potentiële reisagent maken.

Op de vraag of TRVL de wereld van de traditionele reisagent gaat disrupten antwoordt Jochem: ”voordat YouTube en iMovie er waren, waren er professionele filmers en videomakers die dure materialen hadden en daarmee ingewikkelde video’s produceerden.” Een decennium geleden zijn er door open platforms ook amateurs begonnen met het maken van video content. “Mensen die getalenteerd zijn en interesse hadden in video, begonnen te snuffelen en te neuzen in de wereld van video, bezochten diverse fora en startten met het creëren van content vanuit hun passie. Ook de ontwikkelingen in de kwaliteit van mobiele devices zoals we zien bij de iPhone, maken het laagdrempelig om goede content te maken en te delen over allerlei kanalen zoals Instagram, Snapchat en andere platforms. Mensen kunnen eenvoudig vanuit passie hun talent ontdekken en etaleren.”

”Uit de wereldwijde grote groep van reizigers en reisgeïnteresseerden komen ook gepassioneerde mensen. Mensen die het leuk vinden om zonder hindernissen, opleidingen en diploma’s vanuit hun passie goed te luisteren naar wensen van andere reizigers en hen op basis daarvan te adviseren. We willen Met TRVL de reisagent democratiseren door dat talent aan te gaan boren. We willen online reisagenten, on demand. En dat gaan we crowdsourcen.”

DOOR ZELF ONLINE RESEARCH TE DOEN EN TE BOEKEN, HEBBEN REIZIGERS FEITELIJK DE ROL VAN REISAGENTEN OVERGENOMEN. WIJ VINDEN DAT ZE DAARVOOR OOK EEN COMMISSIE VERDIENEN.

Jochem gaat er vanuit dat er twee soorten TRVL Agents zullen ontstaan:

  • De TRVL Agent als personal shopper
  • De TRVL Agent die de bestemming goed kent

Personal shopper

De personal shopper is iemand die in de privé omgeving van de reiziger zit. Het is de Agent die de reiziger als persoon goed kent en daardoor opnieuw steeds goede reizen samenstelt op basis van eerlijke feedback door de relatie. Dit kan ook de persoon zijn die binnen een vriendengroep van zes mensen graag het voortouw neemt en het leuk vindt om alles uit te zoeken en te boeken. De personal shopper is de TRVL Agent die gebruik maakt van de huidige optie op TRVL.com voor vrienden of bekenden te boeken, of om de aanbevelingen te delen via Messenger, Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest of -nog in ontwikkeling- Whatsapp.

Andere profilering

De TRVL Agent die vanuit kennis over bijvoorbeeld de bestemming TRVL gebruikt, kent de reiziger niet direct persoonlijk of vanuit een privé situatie, maar is wel online beschikbaar als de reiziger advies nodig heeft. Deze gebruiker profileert zich net als de personal shopper ook als TRVL Agent en creëert een eigen webpagina (nu al mogelijk) op het platform. Voor deze Agent is het interessant om op basis van de persoonlijke behoeften, accommodatie voorkeuren en andere eigenschappen zoals leeftijd en gezinssamenstelling, een passend advies te creëren voor de reiziger. Als de TRVL Agent dan ook nog eens gebruik maakt van de optie om via het platform een paar extra vragen te stellen aan de reiziger, is deze alleen maar meer in staat om de reiziger goed te kunnen inschatten. Op den duur wordt het voor bezoekers van TRVL.com mogelijk gemaakt om TRVL Agents op te zoeken en om advies te vragen. ”Maar, alles stap voor stap. Bij deze volgende stap gaat het om het creëren van vertrouwen, door onder andere ratings en reviews. We willen graag stimuleren dat in deze volgende fase TRVL Agents ook elkaar om advies vragen. Op dat moment gaan we aan de slag met het bouwen van de community. We verwachten dat reviews van TRVL Agents dan net zo belangrijk gaan worden als dat bij verhuurders van  Airbnb en chauffeurs van Uber het geval is.”

Campagne voeren: eerst TRVL agents ontsluiten

”Er zijn drie manieren om nu te groeien; door nieuwe TRVL Agents aan te trekken, bestaande TRVL Agents bij ons te houden en te activeren & TRVL Agents nieuwe Agents aan te laten trekken. Deze drie strategieën passen we nu tegelijkertijd toe.”

TRVL heeft inmiddels veel (inter)nationale persaandacht en vooral van het Amerikaanse publiek –de markt die Jochem goed kent-, zijn de verwachtingen hoog. ”Publiciteit werkt voor een startup op een goede manier. Maar tegelijkertijd is het ook de taak om iedere gebruiker die op het platform zit te helpen door eventuele fricties weg te halen zodat het platform sticky wordt en gebruikers er ook echt wat mee gaan doen. We willen bijvoorbeeld faciliteren dat zodra een TRVL Agent een eigen website heeft gemaakt, ook visitekaartjes gaat uitdelen van de website gemaakt via TRVL.”

“Ten slotte is iedere TRVL Agent, weer iemand die TRVL als platform promoot. Of dat nu de personal shopper is die 2 mensen een tip geeft en voor 10 mensen een reis boekt of een blogger die misschien wel 10.000 mensen aanspreekt.’’

”Toch blijft de basis dat we van reizen houden en dat reizen vooral heel erg gaaf is en dat we daarom doen wat we doen.”

(Tekst gaat verder na video)

Producthunt is belangrijk

Op dit moment staat het product van TRVL op Producthunt met een aantal veelbelovende comments. Op Producthunt wordt het concept gepitcht als het nieuwe platform wat reizigers omtovert tot reisagenten, zoals Airbnb huiseigenaren omtovert tot huisaanbieders voor shortstays.

Producthunt wordt vaak gezien als de ”approval community”, als het daar werkt of positief wordt ontvangen, ben je goed bezig maar ook de feedback die er gegeven wordt is zeer van belang. De integriteit van Producthunt gebruikers (early adaptors) is hoog en dat levert ontwikkelaars zoals TRVL direct bruikbare feedback op, met de producten die zij lanceren. Op ProductHunt vindt TRVL de users die kritisch zijn op de features en naar het product kijken zoals zij er zelf wellicht nog niet eerder naar keken.

Een paar miljoen gebruikers

Op de vraag waar Jochem qua aantallen tegen het einde van 2017 hoopt te staan antwoordt hij ‘tienduizenden’ gebruikers en uiteindelijk gaat hij natuurlijk voor miljoenen gebruikers.

Voor livegang had TRVL al een groep van Angel Investors als investeerders. Het is dezelfde groep investeerders die Prss hebben gefund, voordat het overgekocht werd door Apple. In totaal is er 2,5 miljoen euro beschikbaar gesteld om het product te ontwikkelen, het team te bouwen en een proof of concept neer te zetten.