TravelNext is vandaag aanwezig op de eerste dag van TBU, een travelblogger event in Rotterdam. Vanuit de hele wereld zijn blog- en travel iconen naar Rotterdam afgereisd om hun kennis te delen en te netwerken. Gedurende de dag zijn er verschillende sprekers geweest die hun kennis hebben gedeeld, waarbij het publiek vragen kon stellen aan de spreker en een speciaal expertpanel, die hun eigen mening op de kwestie konden geven. De spreker Gary Bembridge van tipsfortravellers.com sprak het publiek toe met als thema: Creating content for travellers. Reisblogs en websites spelen een belangrijke rol voor mensen die op reis gaan, maar travelbloggers en websites kunnen nog veel verbeteren om reizigers nog beter te ondersteunen.

Ken je bezoeker

Het is belangrijk voor travelbloggers om een aantal zaken goed op orde te hebben, willen zij vanuit de hobbysfeer overgaan naar een professionele website of weblog. Belangrijkste voorwaarden daarvoor zijn dat men unieke en goede content moet creëren binnen de gekozen niche (bijvoorbeeld budgettravel of luxury travel). Steeds meer bloggers stappen in de online blogwereld, waardoor de concurrentie alleen maar groter wordt. Hierdoor is het belangrijk voor bloggers om hun site uniek en boven het niveau van de rest te houden.

Er zijn twee fundamentele regels voor succes aldus Gary:

  1. Geef mensen wat ze willen
  2. Zorg dat je (veel) beter bent dan je concurrentie / alternatieven

Door Gary werd de vergelijking gemaakt met de offline wereld, waarbij merken dezelfde stappen en fases doorlopen als blogs. Merken zorgen ervoor dat jij de beste productervaring krijgt en ze proberen voor te blijven op de concurrentie, bijvoorbeeld door verder productontwikkelingen.

Gary Bembridge heeft een onderzoek laten uitvoeren onder reizigers en onder bloggers op een reiswebsite, de resultaten daarvan werden getoond tijdens de presentatie. Uit de resultaten blijkt dat er een enorm gat zit tussen wat bloggers denken dat reizigers willen en wat reizigers werkelijk willen. Voor (travel-)bloggers is het belangrijk dat ze content schrijven die hun bezoekers willen lezen. Middelen voor de blogger om hier achter te komen zijn enquêtes of blogposts waarin je de bezoekers vraagt wat ze graag zouden willen zien.  Al eerder schreven we op TravelNext het belang van dergelijke onderzoeken.

Uit het onderzoek blijkt dat in het afgelopen jaar 40% van de reizigers een reisblog heeft gelezen. Dezelfde reizigers geven daarbij ook aan het volgende te willen lezen op een reiswebsite:

  • Echte reisinformatie uit eerste hand
  • Advies
  • Tips

Veel travelbloggers slaan de plank hier mis. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat travelbloggers denken dat reizigers op zoek zijn naar:

  • Persoonlijke anekdotes
  • Reisverhalen over bestemmingen

Reizigers geven verder aan op zoek te zijn naar:

  • Budgettips (54%)
  • Reviews voor accommodatie (52%)
  • Praktische tips (48%)

Ook hier denken travelbloggers anders dan de reiziger wanneer zij gevraagd worden naar wat reizigers zoeken, namelijk:

  • Budgettips (13%)
  • Reviews voor accommodatie (17%)
  • Praktische tips (36%)

Verder geven reizigers aan niet direct geïnteresseerd te zijn in een video- of fotoverslag, terwijl bloggers juist denken dat dit wél erg belangrijk is.

Aan de respondenten is ook gevraagd wat zij echt niet willen zien op een reiswebsite en wat de grootste dooddoeners zijn op een site:

  • Popups (72%)
  • Slechte spelling en grammatica (60%)
  • Gesponsorde topics of advertenties (57%)

Verder geven reizigers aan dat de belangrijkste redenen om een blog of reiswebsite te lezen is:

  • Om zich te laten inspireren (88%)
  • Voor het plezier (22%)
  • Om te kijken of ze op andere gedachten gebracht kunnen worden (35%)
  • Om een bepaalde bevestiging te vinden in een eerder gemaakte keuze (55%)

Reizigers geven aan dat zij vrienden en familie de belangrijkste bron vinden in hun keuze van een reis. Daarnaast zijn Tripadvisor en andere reviewsites op de tweede plek een belangrijke pijler.

Bloggers daarentegen denken dat travelblogs het belangrijkste zijn, vervolgens bestemmingsblogs en daarna pas vrienden en familie.

De reizigers is gevraagd waarom zij deze bronnen meer vertrouwen dan andere:

  • Bekendheid, het is bewezen betrouwbaar (48%)
  • Eerlijk informatie (48%)
  • Adviezen zijn niet gedreven door commercie (36%)
  • Goede informatie bronnen (30%)

Over de hele linie kunnen we zeggen dat er een disconnectie is tussen dat wat bloggers schrijven en denken over hun bezoekers en dat wat reizigers willen. Daarom is het voor travelbloggers erg belangrijk dat zij er achter komen wat hun lezers interessant vinden en hier zoveel mogelijk op in proberen te spelen.

Vertrouwen opbouwen

Belangrijk voor bloggers is om te beseffen dat reizigers niet veel reizen. De meeste mensen reizen minder dan zes weken per jaar, 50% hiervan reist maar één of twee keer per jaar. Voor deze groep mensen is het belangrijk dat ze informatie kunnen vinden om tijdens deze reis risico’s te vermijden die de trip tot een hel maken.

Gaat er toch wat mis dan is voor vele reizigers de hele reis verpest waar ze het hele jaar naar uitgekeken hebben, juist omdat ze maar een paar keer op reis gaan. Eerlijke informatie en antwoorden van onder andere reiswebsites is daarom cruciaal om vertrouwen tussen de bezoekers en de websites op te bouwen.

Bloggers daarentegen reizen heel erg veel. Minimaal zes weken per jaar. Wanneer hier wat mis gaat, is dit voor de meeste bloggers geen ramp. Er is namelijk vaak wel weer een andere trip die de teleurstelling goed kan maken.

De belangrijkste reden waarom reizigers reisblogs bekijken, is om de meningen en ervaringen van anderen te lezen. Daarnaast is men vaak op zoek naar eerlijke informatie die blijkbaar eerder bij bloggers en onafhankelijke reiswebsites gevonden kan worden dan elders.

Voor bloggers is het daarom belangrijk kritisch te kunnen blijven op (pers)reizen die zij maken. Onjuiste informatie doorgeven aan de bezoekers kan namelijk leiden tot een afname van het vertrouwen.

Conclusie

Reiswebsites en travelbloggers zijn goed op weg een groot publiek te bedienen en te helpen bij hun reis. Hier en daar zijn er nog verbeterpuntjes waarop gelet kan worden. De presentatie van Gary Bembridge was voor velen een eye opener, met veel interessante statistieken en handige praktische tips. Op Travelbloggerpodcast.com wordt iedere twee weken een podcast geplaatst met handige tips.