• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Top 10 Touroperators – 2002 versus 2006

1 november 2007 door Martin van Kranenburg

De afgelopen jaren is de markt van de touroperators in de reisbranche sterk veranderd. Maar wat is er veranderd en voor wie? En welke conclusies kunnen we hier uit trekken? Om eerst meer inzicht te krijgen zijn de Top 10 touroperators van 2002 en 2006 naast elkaar gezet. Deze cijfers zijn afkomstig uit de jaarlijkse overzichten van de Top 40 Touroperators uit het vakblad Reisrevue.

Top 10 Touroperators 2002 (op basis van passagiers)
1. Thomas Cook Nederland  1.713.422
2. TUI Nederland  1.269.000
3. Oad  701.000
4. Weekendjeweg.nl  420.000
5. Vacansoleil  378.000
6. De Jong Intra  274.000
7. My Travel  274.000
8. Sudtours  252.522
9. GoGo Tours  130.000
10. Hotelplan  165.523

In de Top 10 van 2006 komen My Travel en Hotelplan niet meer voor. De reisbureaus en touroperatortak van Hotelplan zijn overgenomen door Oad. En My Travel is gefuseerd met Thomas Cook en niet meer actief op de Nederlandse markt.

Top 10 Touroperators 2006 (op basis van passagiers).
1. Weekendjeweg.nl  1.317.000
2. TUI Nederland  1.228.000
3. Thomas Cook Nederland  1.200.000 
4. Oad (incl. Hotelplan)  747.000
5. Vacansoleil  357.000
6. GoGo Tours (Sunweb)  300.000
7. Euro Relais / Belvilla  246.000
8. De Jong Intra  243.500
9. Corendon  238.000
10. Sudtours  160.000

Conclusie 1: online groeit razendsnel
Online groeit en traditionele touroperators staan nog steeds sterk in de Top 10 maar laten geen grote groeicijfers in aantallen passagiers meer zien. De nieuwe online touroperators die de mogelijkheden van het internet optimaal weten te benutten en hun processen vaak volledig geautomatiseerd hebben groeien hard door. Zie weekendjeweg.nl die in 4 jaar tijd het aantal passagiers met 213% kan laten groeien. Maar ook de groei van Sunweb met 131% is opmerkelijk te noemen. Traditionele touroperators zullen dus ook meer met aparte merken direct online naar de klant gaan. Zie bijvoorbeeld Arke.nl, Bex.nl en Kras.nl.

Conclusie 2: wie de klant heeft, heeft de macht
Door de technologische ontwikkelingen komt het traditionele touroperator model in gevaar. De nieuwe online touroperators (of direct sellers) hebben direct contact met de klant en bouwen ook meer marketingkennis op om de klant te bereiken en aan zich te binden. Een traditionele touroperator heeft geen direct contact met de klant. De “eigenaar” van de klant is in dit geval het reisbureau waar de klant boekt. En als je de klant hebt kan je ook nog makkelijker aan bijverkoop doen van reisverzekeringen of andere reisgerelateerde producten. 
 
Conclusie 3: een efficiënt ingericht  proces (lagere distibutiekosten)
Zaken doen, en resultaat gaat om kosten en omzet. Door het optimaal inzetten van technologie is het direct aantal boekingen via internet bij de nieuwe online touroperators boven de 90%. Verder worden alle reisbescheiden en facturen digitaal verzonden. In de administratieve handelingen na het akkoord komen van een boeking komt nog maar weinig tot geen handwerk meer aan te pas. En dat moet ook wel in een branche die het moet hebben van volume en krappe marges. Door een efficiënt proces en het direct contact met de klant hebben de nieuwe online touroperators veel lagere distributiekosten.

Conclusie 4: de traditionele “bulk” touroperators krijgen het moeilijk
In 2007 zijn er al enkele traditionele touroperators “omgevallen” zoals Azur Reizen, HTC Reizen en Olympia Reizen (in 2002 nog goed voor 75.900 passagiers). In totaal is er alleen dit jaar al voor 9 touroperators een faillissement aangevraagd waaronder enkele Turkije specialisten.

Conclusie 5: groei door overnames
Een andere ontwikkeling in de touroperating markt is groei door overnames. Zie ook de recente overname van Eurorelais en Belvilla. Maar ook Sunweb is hard bezig in de overname strijd en hebben ze nu hun merken uitgebreid met: Jiba, Marysol, Eliza was here, GoGo, Traxs, X-travel en Husk en openen ze nieuwe vestigingen in verschillende landen in Europa.
 

Gerelateerde Berichten

  • Meest gelezen artikel op Reismanagers.nl

    "God is in the details". Het is waar. Het artikel waar ik het meeste vooronderzoek…

  • Thomas Cook nieuwe nummer één in Twinkle100

    Thomas Cook is dit jaar lijstaanvoerder van de Twinkle100. Met een omzet van 293 miljoen…

  • Times Online's top 100 travel websites

    Times Magazine heeft een Top 100 gemaakt van de beste Travel websites. In deze Top100…

Categorie: E-commerce Tags: Top 10 Touroperators, Touroperating, Touroperators, Touroperators in Nederland

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Lees Interacties

Reacties

  1. Ruben Timmerman zegt

    5 november 2007 om 09:08

    Ik vind het vreemd dat weekendjeweg in de lijst voorkomt. Een weekend een hotel boeken is nogal wat anders dan een reis bij een touroperator, lijkt me. Een lijst op basis van omzet lijkt me eerlijker, maar aan die data is niet in alle gevallen te komen I guess…

  2. Martin van Kranenburg zegt

    5 november 2007 om 10:18

    Beste Ruben de cijfers zijn afkomstig uit de jaarlijkse overzichten van de Top 40 Touroperators uit het vakblad Reisrevue, zie ook het begin van het artikel. Maar ik begrijp je punt over wat nu wel of geen touroperator is maar dat heb ik hier buiten gelaten en me gehouden aan de overzichten.

    Elk jaar brengt de Reisrevue deze interessante overzichten uit, ook over “geschatte” omzetten overigens.

Trackbacks

  1. De invloed van internet op de verkoopkanalen in de reisbranche. « Weblog I Reismanagers schreef:
    15 mei 2008 om 14:53

    […] met hun “lean en mean” businessmodellen erg succesvol. Zie hier ook het eerdere post “De top 10 Touroperators 2006 versus 2002” een post die overigens door het Webwinkel Vakblad Twinkle is […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

TUI hotels Facebook TripAdvisor Airbnb Vakantiebeurs technologie Social Media Expedia onderzoek KLM travel destinatiemarketing mobiel reizen NHTV instagram reviews Booking.com Google

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 TravelNext