Maandag 1 juli werden Delftse ondernemers meegenomen door Travelnext tijdens het minicongres ‘Travelnext goes local’. In samenwerking met Travelnext organiseerde Delft Marketing deze middag met sprekers en workshops voor haar partners. Centraal stond de vraag: ‘Hoe bereikt u de nieuwe reiziger?’

Wat verwacht de nieuwe consument?

De volle zaal (ruim 80 personen) in Museum Het Prinsenhof maakte ik, Sanne Bakker, als mede-organisator en voormalig medewerker van Delft Marketing een korte tijdreis. Waar staan we nu? Wat verwacht de nieuwe consument. Mijn tips op rij:

1. Zijn waar je gast je zoekt
Wees je bewust van de macht van Google. Speel hier op met de Hotel Finder, Google Plus Local Business en een zoekmachine-optimalisatie. Denk ook aan platformen als ‘Spotted by locals. Ben je hierop vindbaar? Heb je professionele foto’s toegevoegd aan je Tripadvisorpagina? Ben je mobiel boekbaar? En actief op social media want ruim 85% van de zaken reizigers checkt social media pagina’s van zijn hotel.
2. Luister!
Met ruim 100 miljoen reviews op het internet (75 reviews iedere minuut!) wordt er al heel veel over je gezegd. Luister naar wát er wordt gezegd, want 92% van de mensen vertrouwt reviews van vrienden. Tripadvisor speelt hier al op in met de ‘Facebook Friend connector’.
3. Geef antwoord
Op Twitter worden enorm veel vragen gesteld met betrekking tot reizen. 26% vraagt hulp bij het organiseren van een trip, 40% bij het kiezen van een bestemming en wat hier te bezoeken. Consumenten verwachten binnen 4 uur een antwoord op hun vraag. KLM doet dit al heel actief, binnen een uur gegarandeerd antwoord; dag en nacht.
4. Faciliteer je gasten
Zijn er voldoende stopcontacten in je hotelkamer of restaurant voor het opladen van iPad of smartphones? Is er Wifi aanwezig? Maar faciliteren kan ook door een Twitterspiegel in je paskamers op te hangen. Vanuit de paskamer met een webcam een foto maken en direct op je Twitter/Facebook plaatsen.
5. Bied platformen
Zorg dat je platformen biedt waarop jouw ambassadeurs hun verhaal kunnen vertellen. Dat kan instagram of Facebook zijn, maar ook een interactieve plattegrond zoals Visit Australia en KLM’s Mustseemap. En bied leuke content van waaruit de ambassadeurs hun verhaal verder kunnen vertellen.
6. Pik leads op
Met Google Analytics kun je exact zien welke bedrijven actief op jouw website waren. Ook via Twitter kun je mensen opsporen die bijvoorbeeld zoeken naar ‘restaurant Delft ?’. Of kijk op Foursquare; welke klanten hebben de afgelopen dagen veel bij je ingecheckt. Wie zijn dat? Is het een vaste gast? Misschien moet je hem een keer verrassen?
7. Zoek je niche
Veel marketeers kennen het begrip ‘The Long Tail’ wel. Hoe langer de staart …. hoe bijzonderder het niche. Maar er zijn talloze unieke communities of groepjes fans. Denk aan Ierse foodbloggers, fans van My Little Pony of muziekbandjes.

Kortom: de nieuwe reiziger is Social, Local en Mobile. De reiziger is ook niet één van deze, maar allen in één. De nieuwe reiziger stapt onbewust over van het sociale aspect in het locale aspect op het mobiele aspect. En met de huidige hulpmiddelen, Ipads/smartphones/overal wifi zal dat alleen maar verder toenemen.

Bekijk mijn presentatie…

Social business, hoever bent u?

Steven de Jong van Think! Social Media hield het publiek een spiegel voor door het social media business model te toetsen. Think! Social Media is een internationaal digitaal marketing bureau dat zich 100% toelegt op de travel industrie en deze helpt te innoveren. De presentatie van Steven was een combinatie van inspirerende, internationale cases, de laatste online trends en statistieken.

Steven de Jong (Think Social Media) spreekt tijdens travelnext goes local

Hands-On workshops

Nadat alle aanwezigen wisten hoe ze er voor stonden gingen ze onder leiding van deskundigen (Lars Boom, Patrick Mulder, Steven de Jong, Sander Valk en Presley Roozenburg) aan de gang tijdens workshops. Vijf verschillende groepen waren vooraf ingedeeld op basis van het Think Social Business model. De deelnemers overspoelden de trainers met vragen. Welk medium is nu het beste om in te zetten? Hoe krijg ik meer interactie met mijn publiek? Hoe komen de toeristen die met hun smartphone op de Markt staan nou daadwerkelijk in mijn winkel?

Hoe nu verder?

De middag werd – behalve met een netwerkborrel – afgesloten met een drietal korte presentaties om de aanwezigen nog verder te helpen na de enerverende workshops. MKB Delft lichtte de samenwerking  ‘Delft verdient online’  met de lokale partners (w.o. Kamer van Koophandel, Branchevereniging, Delft Marketing) toe. Het team werkt als spin off van het landelijke project: Nederland verdient online. Doel is om het lokale bedrijfsleven bewust te maken van de veranderende wereld en consument. Het projectteam gaat samen met de ondernemers de uitdaging aan om bestaande verdienmodellen aan te passen. Vervolgens hield Cor Molenaar,  Buitengewoon Hoogleraar E-Marketing aan de Erasmus Universiteit, een enerverend betoog. Cor benadrukte de noodzaak voor de detailhandel om van strategie cq. core business te veranderen. De nieuwe business moet op E-commerce steunen waarbij de fysieke winkel een betekenis en belevenis volle display wordt. Internetbureau YoucanFindushere  presenteerde tot slot twee tools: DigitalYou en Guestprofiling.

Travelnext goes local delft prinsenhof

Travelnext ook locaal bij jou?

Wil je als destinatiemarketingorganisatie voor aangesloten partners of het lokale bedrijfleven een minicongres, workshop etc. organiseren? Neem dan contact op met de redactie via info@travelnext.nl