TUI Nederland zet een volgende stap met AI en introduceert AI-Retail assistent Lisa. Een innovatieve oplossing om de dienstverlening in de TUI shops naar een hoger niveau te tillen.
Lisa is als avatar zichtbaar op een groot touchscreen. Ze voert een eerste intakegesprek met klanten en verzamelt hun vakantiewensen. Op die manier kunnen de reisadviseurs zich volledig richten op persoonlijk en deskundig advies. Lisa wordt vanaf half november ingezet in de TUI shops.
TUI shop
Lisa is ontwikkeld om reisadviseurs te ondersteunen tijdens drukke momenten in de winkel. Ze verzamelt essentiële informatie zoals de gewenste bestemming, reisperiode en reisgezelschap. Daarnaast brengt ze specifieke wensen in kaart, zoals het type accommodatie en wat voor de klant belangrijk is tijdens de vakantie. Na het gesprek maakt Lisa een heldere samenvatting die direct naar de TUI shop wordt gemaild. Klanten krijgen vervolgens de keuze: wachten in de winkel of op een later moment teruggebeld worden
Vakantiewensen
“Met Lisa willen we de klantervaring verbeteren en tegelijkertijd onze reisadviseurs ondersteunen,” zegt Sebastiaan de Vries, Head of Retail TUI Nederland & België. “Wanneer klanten plaatsnemen bij onze adviseurs, hebben ze dankzij Lisa al nagedacht over hun vakantiewensen. Hierdoor kunnen onze experts direct aan de slag met waar ze goed in zijn: persoonlijk adviseren met hun expertise en bestemmingskennis.”
Getest
De AI-assistent is uitvoerig getest door medewerkers op het hoofdkantoor van TUI en de eerste reacties zijn zeer positief. De feedback van collega’s is gebruikt om Lisa verder te optimaliseren. Op maandag 10 november wordt Lisa gepresenteerd tijdens het TUI Take Off Event, het event voor alle TUI Retail collega’s, 3rd party retail en zelfstandig reisadviseurs van TUI at Home. Daarna zal zij haar debuut maken in een van de TUI shops.
Technologie
Lisa is in opdracht van TUI ontwikkeld door AI-first contentbureau Trojan Monkeys. Pablo van den Berg, oprichter van Trojan Monkeys: “Met Lisa laten we zien dat AI niet alleen functioneel kan zijn, maar ook warm en menselijk,” “Ons doel was om technologie in te zetten op een manier die de menselijke interactie versterkt in plaats van vervangt. Lisa helpt mensen beter voorbereid én met meer plezier hun reis te plannen.”