Onlangs lanceerde ANVR het Travel Tomorrow Rapport en werd de nieuwste editie van het ANVR Congres aangekondigd: Need for Speed. Het rapport en het congres sluiten verder op elkaar dan een paar thema’s: de gehele Need for Speed is van de locatie tot aan de programmering van het congres doorgevoerd en de complexe topics die daarbij aansluiten zijn zorgvuldig gekozen in samenwerking met de 8 keynotes die gedurende de vier congresdagen in Abu Dhabi, de reiswereld wiebelig op hun stoel moet gaan laten zitten. We spraken Frank Oostdam, directeur ANVR en tevens dagvoorzitter tijdens het congres, voor een kijkje in de Need for Speed voor de reissector
Waarom een nieuw rapport Travel Tomorrow?
We deden als ANVR al een tijd mee met het Shopping Tomorrow project van Thuiswinkel met een aantal andere branche organisaties. Dat leverde sectorbreed dermate interessante gezichtspunten op, dat we daarop graag een verdieping wilde geven met een kwinkslag naar de reiswereld. In de reissector wordt er nog veel inside out gedacht; namens de klant gedacht (dat is al positief) en teveel vanuit het product, maar te weinig vanuit de echte klantgedachte. De onderzoeksvraag was hoe shopt de klant richting travel in 2025 en hoe kun je daar als bedrijf op in gaan spelen. Welke business modellen horen daarbij? Daar zijn we als ik de reacties mag geloven aardig in geslaagd.
Hoe is het rapport ontvangen?
In ieder geval is men heel erg enthousiast geweest over wat er geproduceerd is, het leest lekker weg. Het is weliswaar een omvangrijk rapport maar best te behappen en het geeft een aantal praktische tools. Wat interessant voor ons was en waar we van tevoren niet over nagedacht hadden, is dat we ook veel reacties hebben ontvangen vanuit het onderwijs, de hotelsector, het inkomende en nationaal/ binnenlands toerisme, banken en zelfs vanuit de electro sector. De dynamiek in al die sectoren is hetzelfde. Waar we ons nu over buigen is hoe we nu verder gaan. Een van de dingen waar we nu mee bezig zijn is het oprichten van een leerstoel uitgaand in toerisme, de Innovations in Tourism leerstoel. We hebben een buitengewoon hoogleraar aangesteld die vijf jaar vanuit Nyenrode Business Universiteit aan de slag gaat om met het rapport als basis, te werken aan een wetenschappelijke verdieping.
Agile businessmodels was het centrale thema toch?
Als een paal staat boven water staat dat agile een rode draad is in het rapport. Het is niet alleen de theorie maar het geeft aanzet tot interne discussies in de bedrijven op een hele praktische manier. Daar zit ook het linkje naar het congres, als je het hebt over agile en snelle veranderingen, dan is daar het thema Need for Speed.
Hoe stop je meer speedbeleving in een congres voor de reiswereld?
Allereerst door de locatie, die hebben we bewust gekozen want als je ziet hoe snel Abu Dhabi als bestemming aan het opkomen is en welke gedachten en visie van beleidsmakers daar achter zitten, dan is dat fascinerend. Naast de verwijzing naar de bestemming zelf, zitten we in een hotel bovenop het Formule 1 circuit. Dus als je het hebt over mobiliteit, snelheid en racen, dan kleurt alleen de omgeving al Need for Speed in. En dan hebben we het nog niet eens over de inhoud gehad.
Wat is jullie visie met de inhoud van congres?
Deelnemers moeten tijdens het congres de bevestiging krijgen dat de ontwikkelingen snel gaan, maar door de keynotes zullen zij erachter dat het alleen maar sneller gaat. ‘Je zult dus iets moeten gaan doen!’
Hoe help je reismerken hiermee?
Ik heb voorafgaand aan dit congres gezien dat er toch een aantal reisbedrijven die ook als het wat minder ging, toch prima hebben gescoord omdat ze hebben gekozen, gedifferentieerd. Met een specifieke focus kun je echt een hele goede boterham verdienen in die reiswereld, als je maar bewust je positie kiest. Ik hoop dat men er ook een beetje onrustig van wordt, op de stoel zit terwijl ze denken: ‘we moeten naar huis want we moeten wat dingen gaan veranderen’.
Wat is je geheim voor het bij elkaar zoeken van topics en keynotes over een onderwerp dat vrij breed is?
Zoals ook uit het Travel Tomorrow rapport blijkt, zullen bedrijven in de toekomst zich steeds meer moeten gaan opstellen als netwerkorganisaties. Die zijn innovatiever, creatiever & flexibeler en dat betekent dat je over je branche heen moet gaan kijken. Het geheim van het congres is dat we anders dan jaren geleden, als sector professioneler zijn geworden en dat ook weten. We zetten in de zaal ervaringsdeskundigen neer: specialisten die vanuit hun verhaal en hun optiek, zonder de vertaalslag te maken naar de reissector, vertellen over wat hen bezighoudt. Ik heb een bloedhekel aan mensen die op het podium staan en verkondigen hoe wij het moeten gaan doen. Want als het zo makkelijk zou zijn, hadden we het allang gedaan. De zaal, de ondernemers en de professionals moeten zelf de vertaalslag gaan maken. Dat is denk ik het geheim van het succes van de afgelopen jaren.
Wat zijn de slimmigheden die aangehaald worden op het congres?
Normaal krijg je op een congres 1 of 2 keynote speakers voorgeschoteld, we hebben er nu 8. Ik ben heel blij dat we bijvoorbeeld Yuri van Geest hebben kunnen krijgen. Yuri heeft voor mij een mind blowing boek beschreven in 2014: Exponential Organizations. Dat boek gaat in op disruptie en hoe je zelf ook disrupter zou kunnen worden, aan welke voorwaarden je dan moet voldoen en hoe je het dan ook in praktijk kunt brengen. Aan de andere kant hebben we ook voor het eerst een dominee op het podium staan. Need for Speed vergt ook wel wat van de professional in de reissector, maar wat doet dat met jezelf, reflectie en eigen inzicht.We hebben ook een ondernemer van een familiebedrijf, de 9e generatie van schoenenbedrijf Van Bommel, die krijg je met disruptie en flexibility echt niet gek hoor. Daarnaast hebben weer 3 mensen bereid gevonden om zonder PowerPoint, 10 minuten op het podium te gaan staan en een verhaal te houden over iets wat hen bezighoudt en waar ze zich misschien zorgen over maken. We hebben in voorgaande jaren al geroepen ‘al wil je praten over je kat of over je kind, maakt ons niet uit’. Dat gaat misschien iets minder gepolijst dan de sprekers op het podium, maar ik vind dat in de afwisseling en ook omdat het vanuit het hart gaat, altijd heel leuk om mee te mogen maken.
Ben je zelf tevreden?
Op papier nu, ik ben pas tevreden als het achter de rug is. Zonder arrogant te zijn, uit de evaluaties blijkt dat we hier als ANVR in geslaagd zijn om iets goeds neer te zetten. Ik heb het afgelopen jaar zelfs huilende mensen in de zaal gehad, die op basis van bepaalde presentaties zo onder de indruk waren. Het is bijzonder dat je met elkaar, zo’n 250 personen, drie dagen in de zaal zit en dingen meemaakt waar je over blijft praten.
Wat doe je zelf om op de hoogte te blijven van de speed in de reiswereld?
Heel veel lezen en mensen volgen, dat is het leuke van mijn baan natuurlijk want ik spreek veel mensen. Er zijn een aantal die ik op allerlei kanalen door de jaren heen volg. En er komen ook veel mensen op basis van de dingen die je doet, naar je toe. In die zin zet je altijd je antenne uit. Dat is by far het allerleukste aan het voorbereiden van een congres.
Hoe ziet een ANVR Congres er over 5 jaar uit?
Ik hoop nog een beetje op dezelfde manier, omdat dat op dit moment echt in de behoefte voorziet. We waren binnen 3 maanden uitverkocht. Maar je moet ook niet bang zijn voor veranderingen. Wie weet zijn er over 5 betere manieren om datzelfde te bereiken door niet naar een verre bestemming te gaan. Ik zeg niet dat we over 5 jaar hetzelfde doen, maar op dit moment is het voor de exposure van de ANVR als moderne brancheorganisatie een belangrijke tool. Aan interesse van bestemmingen ontbreekt het in ieder geval niet.
En de deelnemers?
We merken dat de populatie verandert. Er is een verjonging gaande en zeker als het gaat om professionals, is het opleidingsniveau veel hoger. We maken samen de draai van intern gericht naar spelers buiten de sector. Als je het hebt over de ambitie, dan hoop ik dat over 5 jaar de nieuwere spelers ook gewoon op het congres zijn. Dat betekent veel meer online spelers erbij, die ook deel uit van die reissector. Ik zou heel graag willen dat ons congres de uitstraling heeft dat dit soort partijen er ook naartoe mogen, kunnen en willen.
TravelNext blogt live tijdens het ANVRCongres Need for Speed, vanaf aanstaande donderdag 8 oktober.
Credits headerafbeelding: Pieter van Marion (CC)
Eén reactie