Glamping.nl: contentmarketing in een nichemarkt

Glamperen in een safaritent in Nederland, overnachten in een Skylodge in Peru of toch naar de sterren kunnen kijken vanuit je airlodge in Toscane? Het is allemaal mogelijk, want Glamping (wat staat voor Glamorous Kamperen) is een trend die in 2017 definitief is doorgebroken. Niet gek dus dat de website Glamping.nl inmiddels meer dan 250 bestemmingen en accommodaties heeft opgevoerd. “Glamping is inmiddels een eigen vorm van vakantie vieren en het aanbod groeit nog steeds.” Zegt Richard Otten, eigenaar van Blogs4Travel, de organisatie achter Glamping.nl. Op TravelNext een kijkje in de keuken bij een bedrijf dat op een slimme manier aanbod en content met elkaar verenigd in een groeiende nichemarkt.

Lees verder Glamping.nl: contentmarketing in een nichemarkt

Interview: Open deuren en clichés waar Baja Bikes wereldwijd succes mee boekt en verder groeit

Baja Bikes verkoopt inmiddels fietstours & fietshuur in meer dan 80 steden wereldwijd. In het groeiende oerwoud aan boekingsportals en online excursie-aanbieders, is Baja Bikes de enige wereldwijd actieve specialist op het gebied van fietstours en fietshuur die zelf zijn gidsen kent en weet welke kleur de fietsen hebben. Kwaliteit moet je in eigen hand houden en niet overlaten aan een market place, luidt het nuchtere motto van de twee Nederlandse eigenaren.

Wereldwijde impact, daar is het altijd om te doen geweest zegt Baja Bikes. Hoe dan? We bespreken alle clichés, die blijkbaar voor Baja Bikes al sinds 2005 hoge successen opleveren! In gesprek met Eric Castien en Rigtmar Brandenburg. Lees verder Interview: Open deuren en clichés waar Baja Bikes wereldwijd succes mee boekt en verder groeit

Travelinfluencer Mohsin op Wereldreis begint reiswebsite. Een interview over ‘Niet nadenken gewoon doen.nl’

Wat als je als reisblogger ook een eigen reisonderneming gaat beginnen. Mag dat? Kan dat? Zou iemand erop zitten te wachten? Welke keuzes moet je maken? Ik focus op belevenissen, niet op hotels zegt Mohsin Amdaouech van Mohsin op Wereldreis. Ik sprak hem in aanloop van zijn lancering (die hij hield in zijn geboortestad Gouda, bij Het Oude Stadshuys) over zijn online reisbureau nietnadenkengewoondoen.nl. ‘’Eerst richtte ik mij alleen maar op mensen inspireren om op reis te gaan, nu stuur ik ze op pad. Ik zit voornamelijk in de rol van de reiziger zelf, mensen op weg helpen zelf de wereld te ontdekken om eindeloze herinneringen en bijzondere verbindingen aan te gaan.’’

Tot aan 2015 had nog nooit iemand van Mohsin op Wereldreis gehoord. In korte tijd groeide hij uit tot de eerste Nederlandse  Facebook travel influencer. Zijn andere kanalen Instagram en Snapchat zijn ook nog steeds groeiend. Mohsin vond het tijd voor een volgende stap in zijn carrière en dus maakte hij de start met het aanbieden van reizen naar bestemmingen waar hij geweest is en de bestemmingen die op zijn bucketlist staan.

‘’Niet nadenken, gewoon doen!’’

Wie Mohsin al langer op zijn kanalen volgt kent deze uitspraak van hem: niet nadenken, gewoon doen.

”Ik wil mensen op pad sturen om storytellers te worden van momenten en ervaringen. Dat vind ik belangrijk. Ik hoef niet perse te weten hoe het hotel was maar ik wil wel weten waar je over 10 jaar nog steeds over zou praten. Ik vind belangrijk dat mensen eindeloze herinneringen hebben gemaakt. Ik heb een nieuwe manier van storytelling aan mijn volgers ontdekt via mijn kanalen. Altijd merkte ik dat verhalen die het goed deden op Mohsin op Wereldreis, de inspirerende verhalen van mensen zijn.”

”Ik focus me op belevenissen, het hotel of de accommodatie is zeker wel belangrijk voor de ervaring en er is een team dat het mogelijk maakt dat er voor, tijdens en na de reis klantenservice is via mijn website. Ik werk samen met Lavida Travel en heb in hun een goede partner gevonden. We zijn een gruwelijke match!”

”Ik wil gewoon plezier hebben in wat ik doe. dat is mijn  reisverhalen delen en mensen enthousiasmeren op pad te gaan. Dat je dan bijvoorbeeld 20kg handbagage kunt bijboeken via de klantenservice, is een unieke combinatie”

Voorbij de travelbloggers hype

”Er staat een telefoonnummer op de website voor noodgevallen en vragen aan de klantenservice. Maar ook ik zelf ben altijd online geweest. Mensen die mij willen bereiken sturen mij nu ook al berichten. Vaak zijn dit laagdrempelige berichten. Dit wil ik ook zo houden.”

”In India stond ik in een volgepropte trein met honderden mensen en er lag 1 arm in mijn nek. Onderwijl was ik een berichtje aan het beantwoorden van een meisje die voor het eerst ging reizen en zenuwachtig was. Daar maak ik gewoon tijd voor. Het persoonlijke en het avontuurlijke wil ik erin houden.”

”Eerst was ik bezig met  inspireren via mijn kanalen, nu wil ik mensen op pad sturen, kennis laten maken met andere mensen en culturen om eindeloze herinneringen en belevenissen te ervaren. Met welke mindset mensen dan ook op reis gaan.”

Inspireren is meer dan storytelling

Het gaat bij Mohsin niet zozeer om het hotel of om de accommodatie, maar om de bestemming.

”Waar ik me op richt in mijn aanbod zijn de bestemmingen waar ik ben geweest en zelf voet aan de grond aan heb gezet. Doordat ik in deze landen geweest ben denk ik zelf vaker aan de verhalen die ik heb meegemaakt. Niet aan het hotel waar ik heb geslapen.”

Mohsin is nog niet klaar met reizen en het ontdekken van bestemmingen, daarom biedt hij naast de landen waar hij geweest is, ook zijn bucketlist bestemmingen aan.

”Ik kreeg vaak de vraag waar ik, nu ik in veel landen geweest ben, nog naartoe zou willen. Mensen zijn dus nieuwsgierig wat er op mijn lijstje staat. Nu kunnen reizigers zelf ook mijn bucketlist afgaan en tips & tricks delen.”

”Als ze eerder gaan dan ik ga dan zijn de rollen omgedraaid en kunnen zij mij inspireren.”

Welke kanalen?

Mohsin heeft via zijn kanalen naar eigen zeggen al duizenden berichten ontvangen voor reisadvies in de afgelopen jaren. Bewust en onbewust stelden zij hem reisvragen en vervolgens boekten zij ergens anders.

”Het verhaal klopt dat ik nu ook in dat proces mensen kan helpen.”

Ik richt me niet alleen op mijn social media volgers. Het is leuk dat ik zo’n basis heb, dat is een vliegende start. In het begin zal ik er zeker over posten via Mohsin op Wereldreis maar nietnadenkengewoondoen.nl moet de basis zijn.”

De site krijgt eigen social media  accounts. Ik moet en wil dat apart houden en scheiden van Mohsin op wereldreis. Het kan net zo zijn dat ik allemaal andere dingen gaan doen die niks te maken hebben met het online reisbureau Maar als verhalen overeen komen of er is een goede deal met een mooie reis  dan zal ik dat zeker delen.

Wie?

”Ik kijk er niet van op als een avonturier tegen mij zegt ‘ik wil naar Alanya’. Als je naar België gaat ben je voor mij al een reiziger. Ik richt me op mensen die willen reizen. En in principe is er niemand op de wereld die zegt ik wil niet de wereld zien. Dus ja ik richt me op de massa, alles en iedereen die een passie voor reizen heeft.”

Op basis van zijn volgers denkt Mohsin dat het aanbod past bij de meeste mensen die beginnen met reizen. Daarvoor zijn topbestemming zoals Zuid-Oost Azië, Bali, Dubai, Maleisie en de Malediven erg geschikt. Ook gevorderden kunnen naar meer bijzondere bestemmingen, dit kan op maat worden aangeboden.

”Ik weet nog hoe blij ik was na mijn allereerste reis als 20-jarige jongen met een babyface van een 12-jarige. Met vol enthousiasme praat ik nog steeds over reizen. Dat ik nu jaren later deze passie kan uitbreiden op grote schaal is voor mij niet vreemd.”

De website is zijn domein, zijn onderneming

Op de site kunnen reizigers voorkeuren selecteren zoals zij bij reiswebsites gewend zijn. Op beoordelingen en aantal sterren bijvoorbeeld of het aantal meters vanaf het strand.

”Zelfstandig reisassistent is een algemeen begrip in de reiswereld maar ik weet niet of ik mijzelf zo zou noemen. Voor mij is het belangrijker dat een reisorganisatie vertrouwen heeft. Het is een ingewikkelde motor die erachter zit. Maar doordat ik aangesloten ben bij Lavida Travel ben ik ook lid van ANVR en SGR. Ik kan mij nu focussen op het schrijven van de verhalen in het cms. Mensen moeten doen waar zij goed in zijn.”

”Het is mijn wereld, het kan allemaal”

”Mijn website is mijn reisomgeving. De verhalen die ik deel gaan over herinneringen en momenten in landen waar ik zelf geweest ben. Ik inspireer mensen om landen te bezoeken niet hotels of accommodaties.”

”Ik ben een hub, een thuisbasis om de wereld te verkennen. De wereld staat open daar.”

”Als ik ergens niet ben geweest dan promoot ik het niet met verhalen. Alleen mijn eigen reizen licht ik uit met foto’s en verhalen. Het kan zijn dat ik voor bestemmingen waar ik niet geweest ben, materiaal ga gebruiken van een volger of klant die een mooie foto heeft geschoten. Op die manier bied ik ook ruimte voor reisverhalen van andere mensen.”

(Tekst gaat verder na deze afbeelding)

Naast Mohsin op Wereldreis heeft Mohsin er nu een dagtaak bij. Met het ‘Mohsin TravelBuddy’ whatsapp nummer is hij voor reisvragen te bereiken. Hij belooft dat dit dezelfde laagdrempelige Mohsin is als die je al jaren kent.

”Het wordt multitasken, maar ik was altijd al aan mijn telefoon vastgeplakt.”

Interview Inka Pieter (directeur corporate social responsibility KLM): duurzaamheid is geen marketingverhaal

2017 is ingeluid als The International Year of Sustainable Tourism for Development. Iedereen roept er iets over en heeft er ook een duidelijke mening over. TravelNext kijkt graag binnen bij organisaties en hun sustainable aanpak en bespreekt deze kwesties graag met de personen die daarover gaan. Wij spraken met Inka Pieter, director CSR & Environmental strategy bij KLM, waar zij verantwoordelijk is voor het verankeren van duurzaamheid in KLM. Tot en met de dag van vandaag, werkt ze samen met alle bedrijfsdisciplines aan een duurzaamheidsstrategie waarbij de focus ligt het op het reduceren van de milieuvoetafdruk van KLM.

Hoe kijkt de KLM in het algemeen naar CO2 compensatie als oplossing voor de milieuvoetafdruk? 

”Het is nu een oplossing en daarmee ook de kern van het klimaatakkoord voor de luchtvaart. We nemen onze eigen maatregelen om lichter te vliegen en minder brandstof te verbruiken. Offsetting (compenseren) is nu een van de betere tussenoplossingen, naast duurzame bio brandstoffen is er nog niks anders.

Maar ook in de offsetting kun je wel keuzes maken: offset betekent nu eigenlijk dat de klant zijn reis bij ons compenseert. Daardoor stoten wij niet minder uit, maar daardoor wordt op een ander project uitstoot verminderd.

De bijdrage die de passagier betaalt voor emissiecompensatie loopt via ons programma CO2zero. De bijdrage wordt door KLM gebruikt voor de aankoop van Gold Standard-emissiecredits en de daarbij behorende transactiekosten. Naast CO2-reductie draagt Gold standard bij aan de ontwikkeling van schone, hernieuwbare energiebronnen en aan de vooruitgang van de lokale bevolking en haar leefomgeving. Een van de projecten die KLM onlangs heeft geselecteerd, is een project dat betere houtskoolbranders verstrekt aan gezinnen in Ghana.”

Welke keuzes worden er gemaakt op de korte termijn (profit)? En is het een effectief middel op de lange termijn (people & planet)?

”Om echt wat te veranderen voor het milieu en echte reductie te realiseren, is het van belang dat alle luchtvaartmaatschappijen bewust met het milieu omgaan. De KLM is zelf met bio brandstoffen begonnen, maar daarmee zijn we nog niet klaar. Op de lange termijn willen we die hele markt op gang brengen. Op dit moment hebben wij hierin een leidende rol en die zullen wij ook in de toekomst pakken.”

Hoe belangrijk vindt de KLM het imago van een duurzame luchtvaartmaatschappij eigenlijk? 

”We zijn er uiteraard trots op dat KLM voor het twaalfde jaar op rij, de nummer 1 airline is in de Dow Jones Sustainability Index. Deze positie waardeert ons als meest duurzame luchtvaartmaatschappij en dat zien we als een steun voor onze duurzaamheidsdoelstellingen. Maar imago is niet waarom we het doen en ik zou ook eigenlijk niet weten welke partij dit wel zou doen. Zelfs bij bedrijven die een negatieve impact hebben op milieu, kan imago nooit de eerste drijfveer zijn. Voor KLM geldt dit in ieder geval zeker niet. Het is een onderdeel van onze operatie, ons bestaan.”

Welke rol speelt marketing hierin, hoe pakt KLM dit aan?

”Voor mij als verantwoordelijke voor duurzaamheid, kan de aandacht voor duurzaamheid natuurlijk niet genoeg zijn. Het liefst zou je willen vertellen wat je allemaal goed doet. Als groot bedrijf wordt je natuurlijk wel geacht om over deze zaken te rapporteren. We hebben een Corporate Social Responsibility rapport en daarin rapporteren we over onze milieu voetafdruk. Daarnaast hebben we voor onze corporate klanten het bio fuel programma. Dat is een inhoudelijk stuk duurzaamheid; bio fuels zijn echt belangrijk zijn om die voetafdruk naar beneden te halen. We vinden het van groot belang dat meer corporate klanten zich aansluiten bij dit programma waarmee ze hun footprint kunnen verkleinen. Hoe meer partijen eraan deelnemen, hoe meer we CO2-emissies kunnen verminderen en hoe beter we de productketen van biobrandstoffen kunnen ontwikkelen. In oktober 2016 trad het ministerie van Infrastructuur en Milieu toe tot ons bio fuel programma en vermindert door deelname aan het programma de CO2-emissies van haar vliegreizen met ongeveer 50%. Dat is een mooi praktijkvoorbeeld van de markt op weg helpen. Maar dat is meer corporate marketing. Geen directe marketing naar de consument.

Als de consument online boekt bij KLM wordt er tijdens boekingsproces wel aandacht aan duurzaamheid gegeven, dat zij zelf kunnen compenseren via ons CO2zero programma. We willen de klant laten zien dat deze ook een rol heeft. Om dat te vermarkten blijft lastig, het is natuurlijk geen marketingverhaal. Klanten verwachten van ons dat we het gewoon op orde hebben. Tegelijkertijd moet het wel vermarkt worden, dat is nodig om mensen mee te krijgen. Duurzaamheid kan in de reiswereld net even extra benoemd worden om het onderwerp aandacht te geven, anders sneeuwt het onder.”

Heeft jullie inzet op duurzaamheid enig effect op de gewone consument? Wat merken jullie daarvan?

”Duurzaamheid en het belang van het klimaat wordt nog weleens ontkend door bedrijven, maar dat is echt een no-brainer. Bijna geen enkel Nederlands bedrijf kan meer met goed fatsoen zeggen niet duurzaam te zijn. Maar voor de reisindustrie ligt dit onderwerp breder en genuanceerder. Het is voor een deel compliance; voldoen aan wet- en regelgeving, maar dat is het niet alleen.

Voor KLM is het onze ‘license to operate’. We moeten ons bezighouden met de vraag hoe we nu en in de toekomst kunnen blijven vliegen. Als de consument energie inkoopt of een wasmachine aanschaft, dan wordt er al gelet op A, B en C labels. Bij vliegen is dat helaas nog niet zo.

We zijn sinds 1996 ISO gecertificeerd en dat betekent dat we een milieusysteem hebben. Vanuit het milieus zijn we begonnen met reduceren, maar tegelijkertijd wil je er als organisatie ook voor beloond worden door je passagiers of je klanten. In de cirkel van milieubewust denken en handelen door consumenten zit een verschil in producten. De consument neemt bij andere producten duurzaamheid wel mee in zijn overweging, maar bij vliegen komt dat wat langzamer op gang.”

Zit er ook een competitief voordeel aan jullie positie?

”Jaren geleden zijn wij begonnen met het aanbieden van MSC vis aan boord, toen zijn we wel een beetje uitgelachen door mensen, ‘waarom doe je dat?’. Als je de consument vraagt of ze kiezen voor duurzaamheid bij een airline zeggen ze nee. Maar er zijn natuurlijk trouwe klanten die trouw blijven als we blijven voldoen aan het beeld wat de klant heeft. Als we KLM willen behouden voor de toekomstige generaties dan zullen we ook verantwoordelijkheid moeten pakken.

Wanneer consumenten vliegen met een van onze dreamliners is het comfort hoog en zijn ze ook nog heel milieuvriendelijk aan het reizen. Maar dat kan een concurrent ook bieden. Het is eerder belangrijk om vanuit de consument gezien de vraag te stellen: ‘zijn al mijn zorgen geborgd bij KLM?”

In hoeverre speelt de KLM in op de zichtbare verduurzaming van de keten als luchtvaartmaatschappij?

”Ieder bedrijf in de keten zit vast aan de manier van werken waarop dat altijd al gedaan werd. Waar wij snel vooruitgang boeken is in het cateringproces qua afvalverwerking. Bij de inkoop wordt al rekening gehouden met het verwerken ervan. Op dit moment testen we hoe we minder plastic kunnen gebruiken om de dekentjes heen en hoe dat klanten bevalt.

De MOAM designcollectie van hergebruikt KLM materiaal is ook een mooi voorbeeld van het zichtbaar maken van recyclen of upcyclen. Er is aandacht gecreëerd voor afval scheiding en daar is een hele modelijn van gemaakt. De collectie is niet geïnitieerd door de KLM zelf maar we zijn al wel jaren bezig met afvalscheiding. Dit project vind ik een mooie manier om ook het grote publiek te betrekken bij het bewustmaken.

Als je het dan weer hebt over marketing, dan gaat marketing in relatie tot duurzaamheid vooral over bewustwording, inspireren en het een toegankelijk onderwerp maken voor een groot publiek. Anders is duurzaamheid wellicht een taai onderwerp.”

Er ontstaan steeds meer online transportplatforms voor reizigers. In hoeverre denkt de KLM na over het aanbieden van alternatieve reismogelijkheden (trein) om de consument op de meest milieuvriendelijke manier van A naar B te brengen?

”Ongeveer vijftien jaar geleden zijn we een samenwerking met de NS aangegaan en hebben getracht het proces van A naar B te versoepelen. Wij zullen de laatste zijn die klagen over een mooi treinennetwerk in Europa, waardoor mensen ook vanuit buitenland snel met de trein naar Schiphol kunnen komen en hier het vliegtuig kunnen nemen. Iedereen heeft er baat bij als we dit optimaliseren. Daaruit ontstaat dan vanzelf een marktwerking waarbij bepaalde routes niet meer worden gevlogen. Zoals we nu ook al jaren niet meer in Nederland vliegen.

Ik geloof er zelf in dat als die treinontwikkeling zich voortzet op een goede manier, consumenten ook wel voor de meest snelle optie zullen kiezen en bijvoorbeeld met de trein gaan. De vraag is even of wij als luchtvaartmaatschappij dat als eerste moeten stimuleren. Dat wordt lastig. We zijn en blijven een vliegbedrijf.”

Zijn er andere bedrijven waar jullie veel naar kijken en hoe is de waardering van jullie duurzaamheidinspanningen internationaal?

”We kijken naar partners in the Dutch Sustainable Broad Coalition, dat zijn er niet zomaar een paar. Tegelijkertijd vind ik DSM een mooi bedrijf, maar ook een bedrijf als Akzo Nobel. Ik kijk ook naar kleine bedrijven, zoals Lamme Textiel (van de dekens) waar wij mee werken. Zij werken met mensen vanuit sociale achterstand en dat inspireert natuurlijk ook. Maar ook Philips en de wijze waarop zij sustainability toepassen is inspirerend, knap hoe die omschakeling is gemaakt.

Het helpt soms op een andere manier naar de bestaande business te kijken. Op een afdeling als deze willen we natuurlijk van alles heel graag maar daarin moet je ook realistisch blijven. In de Nederlandse context vinden we duurzaamheid heel gewoon. Maar onze klant die uit andere werelddelen komt, kijkt daar weer heel anders tegenaan. Je zult daarin nooit iedereen tevreden kunnen stellen, dus het is vooral belangrijk dat je doet wat bij je past.”

Welke effecten merkt de KLM van haar inspanningen intern bij haar werknemers?

”Er komen veel ideeën vanuit het bedrijf zelf om afval te verminderen. Maar afvalvermindering is soms best lastig. Kijk maar naar bekertjes. Die kopen we altijd op een bepaalde manier in. Daar ontstaat dan discussie over hoe we de bekertjes op een andere manier kunnen inkopen. In de praktijk werkt het anders. Om de bekertjes die we inzamelen te scheiden heeft iemand van de staff gewoon een soort regenpijp gemaakt voor in de trolley aan boord. Zo simpel en hands-on is het dus ook.

Daarnaast kijken we naar onze compliance; wat wordt er in ieder geval van ons verwacht? Daarvoor hebben we een doelstelling voor 2020. Per jaar wordt bekeken wat we moeten doen om tot die doelstelling te komen.

We zijn ergens aan begonnen en we kunnen niet meer terug. De crew wordt bijvoorbeeld getraind op het scheiden van verpakkingen van alle sandwichdoosjes. Als dat dan ook nog eens opvalt door de consument en je wordt ervoor beloond dan geeft dat positieve energie. Onze staff verwacht het ook van ons.”

Hoe lang heeft het gekost om jullie personeel ook in die modus te krijgen? Wat waren de belangrijkste lessen?

”Voor een groot deel is het communiceren, eerlijk zijn in de target setting. Het moet een vanzelfsprekendheid zijn dat duurzaamheid onderdeel van het bedrijf is. Enerzijds moet er apart aandacht aan gegeven worden binnen je bedrijf en tegelijkertijd moet het zo snel mogelijk geïntegreerd zijn in de bedrijfsvoering. Anders blijft duurzaamheid weer een apart ding.

De KLM is van oorsprong dan wel een Nederlands bedrijf, maar er werken hier zoveel mensen die iets van buitenaf naar binnen meenemen. Dat vind ik mooi om te zien, alles wat we zelf hebben ontwikkeld is intern ontstaan. Een paar jaar geleden had ik niet kunnen bedenken dat we een bio fuel programma zouden starten, of dat we nummer 1 zouden staan in de Dow Jones sustainability index.

We zijn altijd op zoek naar oplossingen. Practice what you preach. KLM is een doe-bedrijf, aanpakken en gaan.”

Hoe zal de KLM haar leidende positie op het gebied van duurzaamheid in de toekomst willen behouden? 

”De vraag is net wat anders, ‘hoe zorgen we dat de hele luchtvaart verduurzaamt?’ Daar zijn meerdere partijen voor nodig om dat te doen. De buitenwacht verandert ook. Om de leidende rol te behouden, moeten we mee bewegen. Dat is niet altijd even makkelijk. We zijn afhankelijk van leveranciers en wij leggen onszelf op dat duurzame bio brandstoffen qua herkomst niet in strijd moeten zijn met de voedselproductie.

Ik denk dat we bij de KLM nog steeds een goede balans hebben. We investeren in het milieu, hebben sociale projecten zoals luchtvaart inclusief met andere bedrijven op Schiphol, waarbij we mensen met afstand tot de arbeidsmarkt een kans geven. Daarnaast hebben we onze eigen Wings of Support, waar we inmiddels meer dan 10 jaar op bestemmingen vrijwilligerswerk doen.

Voor de consument is CO2 niet een heel aansprekend onderwerp. De kunst is om toch gewoon datgene te doen wat de klant van ons verwacht. Dat doe je voor jezelf als bedrijf en voor je medewerkers om hen te stimuleren en te behouden.”

Vakantiebeurs vakdag preview met Albert Boswijk: Airbnb en soortgelijke platforms zullen als fact of life beschouwd worden

Albert Boswijk is organisatie adviseur en oprichter van het European Centre for the Experience and Transformation Economy. Albert heeft een internationale reputatie als spreker en auteur. Hij publiceerde Een Nieuwe Kijk op de Experience Economie (Pearson 2005) en de Economie van Experiences (Boswijk, Peelen, Olthof 2015). Beiden in het Engels vertaald. Recent publiceerde hij samen met J.Oskam het artikel Airbnb; The Future of Networked Hospitality businesses, (2016 Tourism Futures), evenals Airbnb What is Next.

In zijn presentatie tijdens de Vakantiebeurs Vakdagen zal hij ingaan op zijn nog niet gepubliceerde artikel ;The rise of the network economy and the Experience Value Drivers of Airbnb voor het Journal of Value Creation( 2017).

 

Hoe ziet een gemiddelde dag eruit voor jou als oprichter en managing director van het European Cente for the Experience and Transformation Economy? En waarom ben je er uiteindelijk mee begonnen?

”Het belangrijkste motief waarom ik in 2000 met het Centre begonnen ben, is omdat ik vond dat de manier waarop we in het algemeen zaken doen te veel beperkt wordt. De focus ligt op het economische en puur transactionele aspect en niet zozeer op wat het doet voor ons als mens en voor onze kwaliteit van leven.

Ik zocht een manier ”to humanise the business” en de Economie van Experience bleek een prachtige combinatie te zijn van de psychologie van de ervaring, veranderingsmanagement én business principes. Nu spreek ik liever over het transformatieproces van de waardepropositie als een geïntegreerd eco-systeem, waarvan het ervaringsaspect (de experience) een essentieel onderdeel is.

Een gemiddelde dag heb ik gelukkig niet. Mijn werk voor het Centre bestaat uit het volgen van nieuwe structurele maatschappelijke ontwikkelingen en deze op hun waarde en hun betekenis schatten. Ik geef regelmatig gastcolleges en lezingen en blijf ontwikkelen aan onze internationale course Reshape en het zoeken naar passende business cases. Tevens ben ik mentor voor StartUpBootcamp. Het is zeer boeiend om startups ter zijde te staan en zien waar ze mee worstelen, je krijgt daardoor een mooi overzicht van waar de innovaties arena’s zich bevinden. Daarnaast houd ik als schrijver ons eigen boek actueel en publiceer ik regelmatig over het vakgebied.”

Wie zijn volgens jou nog de nieuwe spelers in de online reismarkt op het gebied van de network economy?  En zie jij daarnaast opkomende bedrijven die nog niet zo bekend zijn?

”Voor zover ik het kan overzien, is Yays concierged appartments een aantrekkelijke en relatief nieuwe speler die weleens groot kan worden. Yays biedt het beste van twee werelden in een hybride van hotelservice met een gevoel van “ to live like a local”. Verder zijn er kleinere spelers in de markt die zich concentreren op local experiences. Naar aanleiding van de komst van Airbnb en soortgelijke platforms is er veel meer dynamiek in de markt, dus het is relevant dit op de voet te blijven volgen.”

Kun je alvast een tipje van de sluier oplichten hoe jij kansen ziet voor de reisindustrie om vanuit deze ‘network economy’ samen te werken?

”Je hebt het over samenwerken, maar ik denk veel eerder dat het gaat om de mindset, een houding hoe je de markt tegemoet treedt en bedient. Het is duidelijk dat waardenetwerken en communities een zeer belangrijke rol spelen. Iedereen kijkt naar de voorkant, maar waar het echt om gaat is de achterkant: onder de motorkap van de experience- en data technologie. Welke data komen er beschikbaar voor de netwerkeigenaar zodat men bezoekers gepersonaliseerd kan gaan benaderen en daardoor de relatie beter kan managen?

De kans die voorligt is de totale personalisering voor de reizigers. Het toerisme van de getreden paden dient te transformeren en opgeschaald te worden naar persoonlijke journeys van betekenis.”

Wat is jouw visie over hoe de deelmarkt zich op het gebied van reizen in de komende jaren verder zal ontwikkelen? Zijn er bijvoorbeeld nog belangrijke verschillen binnen de diverse sectoren; OTA’s, luchtvaart, hotels, etcetera?

”Prof. Wim de Ridder zegt in zijn boek Metamorfose dat reizen uiteindelijk niets meer zullen gaan kosten, dat de waarde uiteindelijk gehaald wordt uit het bezoek. Een fascinerende visie op de marktontwikkeling in de reismarkt. Duidelijk is dat reizen een primaire behoefte geworden is. Reizen is voor bijna iedereen toegankelijk geworden. Massa toerisme en commoditisering zullen verder toenemen en ons voor gigantische uitdagingen stellen.

De strijd om de voorkeur van de reiziger speelt zich af op het gebied van convenience, naadloze interfaces, unieke betekenisvolle ervaringen, het hebben van heritage en personalisatie. Daarbij is het goed om nauwlettend de bewegingen te volgen van grote partijen, maar ook nieuwkomers en outsiders niet over het hoofd te zien. In de regel komen de meeste innovaties van outsiders.”

Je hebt eerder veel kennis gedeeld over the experience economy. Wat is het meest waardevolle verschil tussen de ‘experience economy’ en de ‘network economy’ om  de huidige economie te definiëren? En welke rol speelt de term ‘sharing economy’ dan nog?

”Duidelijker is eigenlijk de term networked economy. Deze is gebaseerd op de digitalisering van waardenetwerken waarbij verschillende gebruikersgroepen (in het geval van Airbnb hosts en guests) profiteren van de grootte van het netwerk en waarbij ook cross-over effecten plaatsvinden waardoor het netwerk exponentieel kan groeien. Deze netwerken hebben een andere waardeketen dan de traditionele hospitality business value chain. De kern van de Economie van Experiences is de psychologische waarde die je creëert. Dit kan zowel online zijn als fysiek en het liefst als een consistent, zichzelf versterkend geheel.

De deeleconomie is een verhaal apart, hiervoor verwijs ik graag naar ons boek en het artikel dat ik als co-auteur geschreven heb over networked hospitality businesses (Journal of Tourism Futures febr 2016). In de lezing tijdens de Vakantiebeurs Vakdag zal ik er nader op ingaan.”

Tot slot: het thema Airbnb in online travel, hoe ziet onze industrie er over twee jaar uit?

”Airbnb en soortgelijke platforms zullen gevestigde en geaccepteerde partijen worden en als een fact of life beschouwd worden. Ze zullen dezelfde problemen gaan ervaren als andere grote multinationals. Dat zie je nu al aan de toenemende regulering vanuit lokale overheden. De traditionele spelers zullen het bieden van authentieke ervaringen gaan overnemen en hun aanbod verder weten te personaliseren en daarmee aantrekkelijk te maken. Zo ontstaat een nieuw competitief speelveld. De winnaar is de reiziger.”

Nog niet ingeschreven voor de Vakantiebeurs Vakdagen op 10 en 11 januari? Registreer je nog snel via onderstaande button als vakbezoeker:

Bas Lemmens