• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

8 manieren voor effectieve Whatsapp in de reisbranche #ITB2016

10 maart 2016 door Alexander Lamprecht

Op de eerste vakdag van de ITB 2016 heeft Michael Faber van Tourismuszukunft acht manieren voorgesteld hoe toeristische bedrijven gebruik kunnen maken van Whatsapp binnen hun onderneming.

Met circa 1 miljard gebruikers wereldwijd is de social networking en messaging dienst een zeer interessant marketing kanaal voor de toeristische industrie. Volgens een onderzoek van de Duitse ARD en ZDF onder gebruikers worden messenger services zoals Whatsapp bijna net zo frequent gebruikt als bijvoorbeeld bij het zenden en ontvangen van e-mails.

8 manieren voor Whatsapp in de reisbranche

  1. Interne communicatie in het team
    Tot 100 deelnemers kunnen chatberichten uitwisselen via Whatsapp. Het vormt ook een belangrijk onderdeel van de communicatie binnen de reisgroep.
  2. Klantenservice in het hotel
    Sinds circa twee jaar wordt dit toegepast binnen de hotelindustrie, zoals Michael aangeeft. De mogelijkheid bestaat om wereldwijd gratis te bellen met andere Whatsapp gebruikers. Toegang tot internet is daarbij wel essentieel. Daarnaast is er de mogelijkheid om interactie aan te gaan met de klant via een chat. Het uitwisselen van foto’s, video’s kan op deze manier vrij eenvoudig gebeuren. Dit past het Sheraton Frankfurt Airport hotel al toe, sinds juli 2014 is Whatsapp opgenomen als service kanaal. Gasten sturen per week gemiddeld 10 vragen op bijvoorbeeld omtrent de reisdetails, boekingsaanvragen, verloren en gevonden objecten, betalingen, contactdata en informatie over de luchthaven. Vervolgens gaat het hotel via Whatsapp in gesprek met de gast. Een ander voorbeeld van hoe Whatsapp wordt gepromoot door een reisaanbieder is te zien bij Ruf Reisen.
  3. De virtuele reisgids
    De Instanbul Tourist Pass biedt klantenservice via Whatsapp aan, zie hier. Bezoekers die de metropool bezoeken kunnen al hun vragen over de bestemming of bijvoorbeeld attracties via de messenger kwijt en worden geholpen door de ‘virtuele reisgids’. Daarnaast biedt ook het reisbureau Sonnenklar Reisebüro Naumberg een soortgelijke service aan. Het reisbureau is vrij nieuw een biedt actief Whatsapp als communicatieservice aan en ontvangt op deze manier 1 a 2 aanvragen per week.
  4. De reisadviseur
    Travelhomie is soort van de eerste reisadviseur alleen via Whatsapp. Een reisexpert voor alle vragen. Je kunt via Whatsapp antwoord op je vragen krijgen.
  5. Whats app Share Button
    Zoals het delen van content via Facebook of bijvoorbeeld Twitter, zo kan dat ook via Whatsapp. Een uitleg voor een integratie is hier te vinden.
  6. Newsletter verzenden
    Vooral geschikt voor een snel afwisselend reisaanbod. Hierbij is het wel van belang om de potentiële klant niet lastig te vallen, dus niet drie of meer berichten per dag versturen. Daarbij is het ook belangrijk om goed om te gaan met de persoonsgegevens en ook tenminste in Duitsland sowieso rekening te houden met een dubble opt-in. Voorbeelden hoe zoiets in praktijk kan uitzien laten deze voorbeelden zien: Sonnenklar.tv, Brigitte, Urlaubspiraten.
  7. Crisismanagement
    De luchthaven van Hamburg heeft op deze manier via Whatsapp updates over een staking geplaatst om mensen op de hoogte te houden. Dit heeft gezorgd voor een positieve feedback.
  8. Campagnes
    Een mooi afsluitend voorbeeld is de Just Spices campagne. Je weet niet wat je vanavond moet koken? Je kunt bijvoorbeeld een foto maken van de inhoud van de koelkast en vervolgens krijg je via Whatsapp suggesties voor recepten en je ziet op de website eveneens wie jou de tips geeft. Zin gekregen?

Samenvattend:

  • Whatsapp is de grootste messaging platform wereldwijd;
  • Whatsapp is het meest gebruikte sociale netwerk;
  • Whatsapp is een privé-getint medium, dat tot op heden vooral alleen voor privécommunicatiedoeleinden wordt gebruikt;
  • Het biedt wel een interessante mogelijkheid voor toeristische ondernemingen om zich te mengen in deze privéwereld;
  • Officiële mogelijkheden en diensten bestaan er tot op heden nog niet;
  • Juridisch is het gebruik deels nog niet zuiver afgebakend.

Hoe denk je over Whatsapp? Gebruikt je het al binnen je organisatie? Wat spreekt je aan? Wat minder?

Credits headerafbeelding: Pixabay (CC)

Gerelateerde Berichten

  • Hoe kunnen airlines en airports de klanttevredenheid verhogen via mobile?

    Recentelijk heb ik op de World Travel Market in London het voorrecht gehad om te…

  • Online en mobile innovaties in de reisbranche op Emerce eTravel

    Voor het tweede achtereenvolgende jaar organiseert Emerce op 9 juni in Amsterdam het congres over…

  • TBDItaly: tips om te professionaliseren als reisblogger

    Europa heeft er sinds deze maand een nieuw evenement bij dat de toerisme sector in…

  • Hoe kunnen airlines en airports de klanttevredenheid verhogen via mobile?

    Recentelijk heb ik op de World Travel Market in London het voorrecht gehad om te…

  • Online en mobile innovaties in de reisbranche op Emerce eTravel

    Voor het tweede achtereenvolgende jaar organiseert Emerce op 9 juni in Amsterdam het congres over…

  • TBDItaly: tips om te professionaliseren als reisblogger

    Europa heeft er sinds deze maand een nieuw evenement bij dat de toerisme sector in…

Categorie: Mobiel, Travel Events Tags: Whatsapp

Over Alexander Lamprecht

Alexander Lamprecht is sinds 2011 werkzaam in de online marketing en blogger voor TravelNext. Alexander werkt als online marketeer bij TMI, dé detacheerder in de Zorg en daarnaast is hij werkzaam als docent Technopreneurship en Duits bij de Saxion Hospitality Business School. Verder is Alexander ZZP’er met het bedrijf: ALectury, gespecialiseerd in vertalingen, Duitse taalcursussen voor Nederlandse ondernemers en het geven van advies voor toeristische bedrijven bij (online) marketing vraagstukken. Met zijn Duitse roots, zijn passie voor toerisme en e-marketing wil Alexander bijdragen zijn kennis via de TravelNext blog te delen.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Smartphone ritmes en routines in het persoonlijk leven van millennials | TravelNext schreef:
    24 oktober 2016 om 14:15

    […] Twitter kun je ook emoticons gebruiken (deze zijn echter wel beperkt), ook Instagram, en natuurlijk Whatsapp in de reisbranche lenen zich voor die meer geromantiseerde (en emotionele) vorm van communicatie met fans, klanten, […]

  2. Slimme partnerships sluiten in travel: whitepaper | TravelNext schreef:
    27 oktober 2016 om 09:39

    […] voorziet vooral kansen voor travel industrie partnerships met messaging apps zoals Whatsapp, Skype en Messenger. Dit lijkt dan meer op wat we in Azië zien, zoals WeChat waar de focus meer […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Facebook Google hotels travel KLM technologie Airbnb mobiel destinatiemarketing Expedia Vakantiebeurs Social Media onderzoek instagram reviews TripAdvisor NHTV reizen Booking.com TUI

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext