Op de eerste vakdag van de ITB 2016 heeft Michael Faber van Tourismuszukunft acht manieren voorgesteld hoe toeristische bedrijven gebruik kunnen maken van Whatsapp binnen hun onderneming.

Met circa 1 miljard gebruikers wereldwijd is de social networking en messaging dienst een zeer interessant marketing kanaal voor de toeristische industrie. Volgens een onderzoek van de Duitse ARD en ZDF onder gebruikers worden messenger services zoals Whatsapp bijna net zo frequent gebruikt als bijvoorbeeld bij het zenden en ontvangen van e-mails.

8 manieren voor Whatsapp in de reisbranche

  1. Interne communicatie in het team
    Tot 100 deelnemers kunnen chatberichten uitwisselen via Whatsapp. Het vormt ook een belangrijk onderdeel van de communicatie binnen de reisgroep.
  2. Klantenservice in het hotel
    Sinds circa twee jaar wordt dit toegepast binnen de hotelindustrie, zoals Michael aangeeft. De mogelijkheid bestaat om wereldwijd gratis te bellen met andere Whatsapp gebruikers. Toegang tot internet is daarbij wel essentieel. Daarnaast is er de mogelijkheid om interactie aan te gaan met de klant via een chat. Het uitwisselen van foto’s, video’s kan op deze manier vrij eenvoudig gebeuren. Dit past het Sheraton Frankfurt Airport hotel al toe, sinds juli 2014 is Whatsapp opgenomen als service kanaal. Gasten sturen per week gemiddeld 10 vragen op bijvoorbeeld omtrent de reisdetails, boekingsaanvragen, verloren en gevonden objecten, betalingen, contactdata en informatie over de luchthaven. Vervolgens gaat het hotel via Whatsapp in gesprek met de gast. Een ander voorbeeld van hoe Whatsapp wordt gepromoot door een reisaanbieder is te zien bij Ruf Reisen.
  3. De virtuele reisgids
    De Instanbul Tourist Pass biedt klantenservice via Whatsapp aan, zie hier. Bezoekers die de metropool bezoeken kunnen al hun vragen over de bestemming of bijvoorbeeld attracties via de messenger kwijt en worden geholpen door de ‘virtuele reisgids’. Daarnaast biedt ook het reisbureau Sonnenklar Reisebüro Naumberg een soortgelijke service aan. Het reisbureau is vrij nieuw een biedt actief Whatsapp als communicatieservice aan en ontvangt op deze manier 1 a 2 aanvragen per week.
  4. De reisadviseur
    Travelhomie is soort van de eerste reisadviseur alleen via Whatsapp. Een reisexpert voor alle vragen. Je kunt via Whatsapp antwoord op je vragen krijgen.
  5. Whats app Share Button
    Zoals het delen van content via Facebook of bijvoorbeeld Twitter, zo kan dat ook via Whatsapp. Een uitleg voor een integratie is hier te vinden.
  6. Newsletter verzenden
    Vooral geschikt voor een snel afwisselend reisaanbod. Hierbij is het wel van belang om de potentiële klant niet lastig te vallen, dus niet drie of meer berichten per dag versturen. Daarbij is het ook belangrijk om goed om te gaan met de persoonsgegevens en ook tenminste in Duitsland sowieso rekening te houden met een dubble opt-in. Voorbeelden hoe zoiets in praktijk kan uitzien laten deze voorbeelden zien: Sonnenklar.tv, Brigitte, Urlaubspiraten.
  7. Crisismanagement
    De luchthaven van Hamburg heeft op deze manier via Whatsapp updates over een staking geplaatst om mensen op de hoogte te houden. Dit heeft gezorgd voor een positieve feedback.
  8. Campagnes
    Een mooi afsluitend voorbeeld is de Just Spices campagne. Je weet niet wat je vanavond moet koken? Je kunt bijvoorbeeld een foto maken van de inhoud van de koelkast en vervolgens krijg je via Whatsapp suggesties voor recepten en je ziet op de website eveneens wie jou de tips geeft. Zin gekregen?

Samenvattend:

  • Whatsapp is de grootste messaging platform wereldwijd;
  • Whatsapp is het meest gebruikte sociale netwerk;
  • Whatsapp is een privé-getint medium, dat tot op heden vooral alleen voor privécommunicatiedoeleinden wordt gebruikt;
  • Het biedt wel een interessante mogelijkheid voor toeristische ondernemingen om zich te mengen in deze privéwereld;
  • Officiële mogelijkheden en diensten bestaan er tot op heden nog niet;
  • Juridisch is het gebruik deels nog niet zuiver afgebakend.

Hoe denk je over Whatsapp? Gebruikt je het al binnen je organisatie? Wat spreekt je aan? Wat minder?

Credits headerafbeelding: Pixabay (CC)