• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Zal Apple voor de ‘wow’ factor zorgen in de reisindustrie? #itb15

12 maart 2015 door Alexander Lamprecht

Op de tweede vakdag op de ITB vond een paneldiscussie plaats over de ‘wow’ factor in de reisindustrie en hoe we dit ook voor de toekomst houdbaar kunnen maken.

De leden van het panel op een rij gezet: Tao Tao (Co-founder, GetYourGuide), Christian Umbach (Co-creator, Lufthansa Innovation Hub), Joakim Ekerstin (Innovation Manager, Sabre), Vincent Ko (deelnemer THack Berlijn) and Scott Garner (Chief Commercial Officer, Adara). Kevin May (Medeoprichter en editor bij Tnooz) modereerde het panel. Vincent was last-minute uitgenodigd om deel te nemen aan het panel. Hij had deelgenomen aan de hackathon THack die voorafgaand aan de #ITB2015 had plaatsgevonden.

Wat verstaat men onder een hackathon? Simpel: zet developers bij elkaar, zorg voor genoeg pizza’s en Red Bull en laat ze 48 uur doorwerken aan een uniek concept voor de reisindustrie. Vincent was gevraagd om hier ook zijn kennis te delen gedurende dit panel. Meer informatie over de THack is hier na te lezen.

Personalisatie, service en mobile als belangrijke Wow-factoren

Volgens Scott is personalisatie zeer bepalend voor de wow-factor en het succes van een bedrijf. Reisorganisaties zouden voornamelijk moeten nadenken over hoe ze naar klanten toe communiceren, hoe ze dit persoonlijk kunnen maken en hoe ze reisproducten vormgeven. Help de consument met de administratie van zijn reisdata. Google Flights doet dit bijvoorbeeld goed, ze geven tussentijds updates en reminders betreft de vlucht. Voor wat betreft het communiceren naar klanten toe zou KLM zeker een goede case zijn, omdat ze binnen één uur antwoord geven op vragen van consumenten via social media.

Een vraag vanuit het publiek was of Virtual Reality (VR) interessant is voor de reisbranche. Het antwoord hierop was heel duidelijk: ja. Nu is VR nog in de testfase maar het biedt zeker veel potentieel voor de toekomst. Scott geeft aan dat het handig is om ook inspiratie in te winnen van andere branches, zo biedt Apple bijvoorbeeld een uitstekende service. Wellicht dat Apple zelf de reismarkt opgaat? Wat zeker duidelijk is; mobiel is de toekomst, bedrijven die nu nog niet op mobiel zitten en geen mobile-friendly website hebben lopen achter. Vooral nadat nu Google ook heeft aangekondigd dit mee te laten wegen in de ranking factoren is het nog meer van belang hier rekening mee te houden.

Wees authentiek en breng een emotie over

Tao Tao geeft aan dat data niet zo relevant is om voor een wow-effect te zorgen. De aandacht moet uitgaan naar het centraal stellen van de service om, zoals Tao Tao het benoemd, ‘personal touchpoints’ te creëren. Het is belangrijk om een emotie over te brengen als reisorganisatie-zijnde en de consument kan hierbij helpen, bijvoorbeeld door blogger-filmpjes te gebruiken die authentiek en niet commercieel overkomen.

Positioneer je goed in de search funnel en denk out of the box

Volgens Joakim is een goede positionering in de searchfunnel een vereiste om de wow factor te creëren. Zo zou men zich in de cyclus van de reiziger: dream, plan, book, experience en reflect goed moeten positioneren om op het goede moment zichtbaar te zijn voor de potentiële klant. Daarnaast beveelt hij aan om ‘out of the box’ te denken, nieuwe concepten te ontwikkelen en te introduceren en hiervan ook te leren met vallen en opstaan.

Biedt handige extra-services aan en experimenteer met Virtual Reality

Christian ziet veel toegevoegde waarde in het uitbreiden van het bestaande aanbod van reisorganisaties. Als voorbeeld geeft hij de mogelijkheid om de reiziger op de luchthaven te helpen, door te voorkomen dat door een overvolle check-in en lange security line, hij zijn vlucht mist. Ook Christiaan ziet een toegevoegde waarde in VR voor de reisindustrie, wel voornamelijk voor inspiratie. In de toekomst zouden,vooral vanwege het grote aanbod, airlines hieraan het meest moeten werken om een wow-factor te kunnen creëren.

Vertel insider tips, werk samen met locals en derde partijen

Vincent ziet een wow-factor in de combinatie van reeds benoemde topics. Zo is voornamelijk de vereenvoudiging van het boekingsproces en de personalisatie bepalend voor succes. Zorg ook voor het bijbehorende onderscheidend vermogen, van concepten als Airbnb kunnen hotels veel leren. Vertel als hotel insiders tips over de stad, koppel je gasten aan een local en zorg zo voor een unieke city experience. Werk voornamelijk ook samen met een partner om het bereik te vergroten en de mogelijkheden om tot een wow-factor te komen. Zo zal de hotelbranche in toekomst ook het hardst moeten werken om voor een onderscheidende wow factor te zorgen. 

Dit waren samengevat een aantal van de belangrijkste topics van de discussie. Hoe zien jullie de toekomst voor de reisindustrie? Welke factoren zijn volgens jullie het meest belangrijk om voor een wow-factor te zorgen? In hoeverre kan de klant hier ook een bijdrage aan leveren?

Gerelateerde Berichten

  • De nieuwe beacon technologie en de invloed op de vervoerswereld in travel

    Beacons niet alleen op airports van voor ons verre bestemmingen (zoals New York JFK Airport…

  • Inspiratiesessie: Ben jij klaar om de toekomst van je bedrijf opnieuw uit te vinden?

    TravelNext kijkt graag om zich heen naar relevante inspiratie om ieder bedrijf in onze business…

  • Onderzoek: De sterke behoefte van millenials aan meetings en events

    Deze maand heeft Skift een interessant rapport uitgebracht over jongeren in meetings en events. Dat…

  • De nieuwe beacon technologie en de invloed op de vervoerswereld in travel

    Beacons niet alleen op airports van voor ons verre bestemmingen (zoals New York JFK Airport…

  • Inspiratiesessie: Ben jij klaar om de toekomst van je bedrijf opnieuw uit te vinden?

    TravelNext kijkt graag om zich heen naar relevante inspiratie om ieder bedrijf in onze business…

  • Onderzoek: De sterke behoefte van millenials aan meetings en events

    Deze maand heeft Skift een interessant rapport uitgebracht over jongeren in meetings en events. Dat…

Categorie: Technologie, Travel Events Tags: ITB Berlijn, reisindustrie

Over Alexander Lamprecht

Alexander Lamprecht is sinds 2011 werkzaam in de online marketing en blogger voor TravelNext. Alexander werkt als online marketeer bij TMI, dé detacheerder in de Zorg en daarnaast is hij werkzaam als docent Technopreneurship en Duits bij de Saxion Hospitality Business School. Verder is Alexander ZZP’er met het bedrijf: ALectury, gespecialiseerd in vertalingen, Duitse taalcursussen voor Nederlandse ondernemers en het geven van advies voor toeristische bedrijven bij (online) marketing vraagstukken. Met zijn Duitse roots, zijn passie voor toerisme en e-marketing wil Alexander bijdragen zijn kennis via de TravelNext blog te delen.

Lees Interacties

Reacties

  1. Bas Lemmens zegt

    12 maart 2015 om 12:52

    Alexander,

    Mooi artikel en inderdaad belangrijker om naast laagste prijs en goed aanbod de reiziger aan je te binden met een wow factor in je product. Het moet net als de Apple interface makkelijk zijn voor elke soort gebruiker een passend vakantiehuis of hotel te vinden op je site of app.

  2. Alexander Lamprecht zegt

    12 maart 2015 om 20:58

    Hi Bas, dank voor je feedback! Goed punt. Ik denk idd ook dat er nog veel inspiratie te halen valt buiten de travel industry zoals in deze discussie ook naar voren is gekomen. Daarnaast is personalisatie zeer belangrijk.

  3. Martin v. Kranenburg (@sinds1998) zegt

    14 maart 2015 om 12:26

    Hi Alexander, goed verslag! Vakantie is emotie en in de design kant zijn nog veel kansen om je te onderscheiden en personalisatie is key de komende tijd.

  4. Alexander Lamprecht zegt

    14 maart 2015 om 18:48

    Hi Martin, dank voor je comment! Idd., ik hoop dat mijn artikel een goede aanzet geeft voor de travel bedrijven om hiermee aan de slag te gaan!

Trackbacks

  1. Panel review: de belangrijkste topics op ITB15 | TravelNext schreef:
    5 januari 2016 om 12:26

    […] nu had ik vanuit #itb15 geblogd over de topics YouTube voor de reisindustrie, de creatie van de wow-factor en de kracht van de moving picture. Hieronder nog een wrap-up met andere topics die ik op #itb15 […]

  2. Reisbedrijven moeten hun 'why' weer uitvinden | TravelNext schreef:
    10 mei 2016 om 08:55

    […] Bij Steve Jobs draaide het erom dat hij met Apple status verhogend in de desktop computerindustrie wilde zijn en hij trok dit door in de muziekbranche, laptopmarkt en de smartphonemarkt. En wij als consumenten vonden dit geweldig omdat we wisten waar ze het voor deden. De consument kent hun ‘waarom’. Als Dell morgen met een smartphone de markt wil veroveren, vinden we dat niet logisch. Omdat Dell zijn merk identiteit heeft gebouwd op het ‘wat’ en ‘hoe’; Dell maakt computers goedkoper. Er zit geen ideologische visie in hun merkidentiteit. Wel denken we na, of Apple de reiswereld ook positief kan beïnvloeden. […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

mobiel reviews TripAdvisor TUI onderzoek Social Media Facebook KLM Booking.com destinatiemarketing Expedia hotels Google travel technologie instagram Vakantiebeurs reizen NHTV Airbnb

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring