Reissites die goed uit de verf komen in gebruikersonderzoeken kunnen op de uiteindelijke voorkeur van onevenredig veel webshopppers rekenen. Sites die buiten de top-3 vallen in deze onderzoeken, lopen veel conversie mis.

Dat blijkt althans uit een benchmark van WUA!, die gebaseerd is op ruim vijfentwintighonderd siteboordelingen van in totaal 460 respondenten. Deze informatie werd verzameld tijdens Web Performance Scans van WUA!, waarin bijvoorbeeld sites die vliegtickets of weekendjes weg verkopen onder de loep werden genomen.

The winner takes it all, luidt de conclusie van WUA!, net als in de benchmark die het bureau onlangs vrijgaf over verzekeringen. WUA! becijferde dat de eindvoorkeur van de best beoordeelde website in de reisbranche gemiddeld 45 procent hoger ligt dan die van de nummer 2. WUA! op de eigen site: ‘Voor een branche waarin bijvoorbeeld een jaarlijkse omzet van 100 miljoen euro wordt gedraaid, zouden bovenstaande gegevens betekenen dat de populairste verzekeraar er met 22,4 miljoen vandoor gaat, terwijl de nummer twee het met 15,4 miljoen moet doen.’

De nummer 4 uit het gebruikersonderzoek moet het doen met een eindvoorkeur die 130 procent lager ligt dan die van de koploper, zoals uit onderstaande figuur blijkt.

WUA!, dat bedrijven adviseert op het gebied van usability, concludeert dat eigenlijk alleen de beste gebruiksvriendelijkheid goed genoeg is voor klanten en dat reissites er goed aan doen kwalitatief onderzoek te laten verrichten.

Enigszins in strijd met het pleidooi van WUA! (the winner takes it all) zijn de resultaten uit een onderzoek van Sanoma Digital naar de online-reisbranche in Nederland. Daaruit concludeert het uitgeefbedrijf dat die sector op dit moment erg versnipperd is.