Door: Joyce Dijkstra (SEO & Content Marketeer bij Red Online Marketing)
De afgelopen week krijgen steeds meer mensen op Google in Nederland AI-overviews te zien in de zoekresultaten (SERP). Het gaat hierbij nu nog om een testfase, maar het duurt niet lang meer of alle gebruikers krijgen de functie te zien. AI-overviews zijn een behoorlijke verandering in het Search-landschap. Graag vertelt Red Online Marketing in deze blog meer over hoe dit impact heeft op jouw organische resultaten en wat je zelf kunt doen.
Wat zijn AI-overviews?
Even terug, want wat zijn AI-overviews (AIO) nu precies? AI Overviews zijn automatische samenvattingen die Google bovenaan de zoekresultaten toont, direct gegenereerd door kunstmatige intelligentie. Ze zijn bedoeld om gebruikers snel en direct antwoord te geven op hun zoekopdracht, zonder dat ze daarvoor op een link hoeven te klikken of Google hoeven te verlaten. Hiermee zakken de oorspronkelijke organische zoekresultaten naar beneden en hebben gebruikers sneller antwoord op hun zoekvraag. Dit geldt uiteraard ook voor advertenties in Google Ads.
Een AI-overview is vaak een alinea tekst, verrijkt met links, lijsten of verwijzingen, die Google’s AI model (Gemini) heeft samengesteld op basis van informatie van meerdere bronnen op het web. Het is dus wel mogelijk om de bronnen te bekijken en daarmee alsnog op een website terecht te komen.
Als we kijken naar landen waar de AI-overviews al volledig zijn uitgerold, maar ook in Nederland al, zien we dat de AI Overviews voornamelijk zichtbaar zijn op informatieve zoektintenties, how-to’s en vergelijkingsvragen. Maar ook in de oriënterende fase, waar wij naartoe refereren als the “dream fase”, zien we ze opduiken.
Hieronder enkele voorbeelden uit de reisbranche. AI-overviews op “vakantie herfstvakantie”, “vakantie voor ouderen aan zee” en “wat is de beste reistijd noord spanje”.

Wat is de impact van AI-overviews op organisch verkeer?
Vanwege de net uitgerolde testfase in Nederland, kunnen we nog niet precies zeggen wat de impact in ons land zal zijn. Als we echter kijken naar informatie uit landen waar de AI-overviews al langer zijn uitgerold, zien we bijvoorbeeld dat Ahrefs al aangeeft dat AI-overview kliks verminderen met bijna 35% (Bron: Ahrefs). Eveneens wordt gezegd dat zowel de SEO als PPC CTR’s (Click Through Rates) momenteel het laagste ooit zijn (Bron: Seerinteractive). Dit komt doordat mensen in Google blijven hangen omdat ze daar hun antwoord al hebben gevonden, wat doorklikken onnodig maakt.
Wat kun je in het algemeen verwachten voor je organische verkeer?
- Een daling in het aantal kliks op je organische zoekresultaten, met als gevolg een significant lagere doorklikratio (CTR). Maar: juist een stijging in impressies door opname in AI-overviews.
- Verandering van gebruik van korte en beknopte zoekopdrachten naar meer gedetailleerde zoekopdrachten (longtail) met meer context en soms zelfs lokaal.
- De grootste terugval in kliks zie je bij zoektermen met een informatieve intentie, zoals “hoe werkt…”, “wat is…”, of “tips voor…”.
- Het verkeer dat wél doorklikt naar je website is doorgaans waardevoller: deze bezoekers hebben een bewustere klik gemaakt, ondanks de aanwezigheid van AI-antwoorden, en zijn daardoor vaak gemotiveerder of verder in hun zoektocht.
Hoe pas jij jouw SEO-strategie aan op AI-overviews? Dat lees je verder in de blog op de website van Red Online Marketing.
Afbeelding: Google.