Het gaat niet om technologie, het gaat om informatie. Deze informatie moet beschikbaar en toegankelijk zijn voor consumenten in alle kanalen. Ibrahim Ibrahim gaf veel mooie voorbeelden hiervan uit de retail tijdens zijn presentatie op het ANVR congres 2012 in Istanbul. Hieronder een aantal punten uit zijn presentatie, aangevuld met de toepasbaarheid voor de Reissector.

A-commerce

Het gaat niet om de discussie on- of offline. De consument kiest het kanaal dat bij hem/haar past op het moment van behoefte. Hoe kan het bedrijf haar consumenten bereiken als onderdeel van hun leven? Een mooi voorbeeld hiervan is de Bakertweet. De BakerTweet gadget voor bakkers geeft bakkers de mogelijkheid om de wereld onmiddellijk op de hoogte te brengen als er verse producten  uit de oven komen.

Stel je nou eens voor dat airlines en/of touroperators dit gaan doen voor vluchten en reizen die binnen 24 uur “verlopen”? Dan gaat het begrip Last minute echt geladen worden. Welke reisorganisatie gaat de uitdaging aan om reizen aan te bieden die binnen 24 uur geboekt moeten worden, omdat ze anders bederfelijke waar zijn?

Ritual-tainment

Zorg ervoor dat je een storyowner wordt i.p.v. een productowner. De H&M home collection is een mooi voorbeeld hiervan. Je ziet totale inrichting, waarvan de losse onderdelen direct online bestelbaar zijn. Ikea heeft dit concept van inrichting al heel lang offline beschikbaar in haar Ikea gids. Consumenten verheugen zich erop om deze gids te ontvangen, te lezen en heel lang te bewaren.

Stel je nou eens voor dat een reisorganisatie haar website en reisgidsen zo inrichten dat de consument in een aantal clicks haar eigen voorkeuren kan samenstellen. Reisorganisaties kunnen dan de focus leggen op de beleving van de reis en de consument kan de voor haar noodzakelijk onderdelen boeken afhankelijk van haar reisbudget (vliegtickets, transfers, hotels, excursies, etc).  Als dit zowel offline als online overzichtelijk en toegankelijk wordt ingericht, zal de consument vaak terugkomen en verhoogt dat de conversie.

Hybrid spaces

Consumenten winkelen rondom hun behoeften. In Londen zijn er winkels met verschillende retail- en horecaconcepten in 1 ruimte. In Nederland zijn hier zeker ook mogelijkheden voor in de grote steden, waar reiswinkels worden gecombineerd met andere retail en horeca.

Denk hierbij aan het Travel Experience Center een mini vakantiebeurs gecombineerd met andere retail en horeca. Een andere mogelijkheid is om tijdens grote events een container met een reiswinkel/beleving neer te zetten geheel ingericht op de aanwezige doelgroep tijdens het event.

Tijdens het TravelNext Congres op 29 november ga ik onder andere nog dieper in op de interessante visie van Ibrahim Ibrahim en wat dat betekent voor onze branche. Kom naar mijn inspiratiesessie om 15.30 uur, we hebben dan ook genoeg tijd om hierover eens goed in discussie te gaan met elkaar. 

Afbeelding: Heathbrandon (cc)