Bidroom, het Nederlandse bedrijf dat zich nog steeds start-up noemt en geen OTA, verscherpt de strijd tegen die van haar concurrenten. Het concept is de afgelopen weken getest en explodeerde, aldus Michael Ros, van Bidroom. Het idee is dat consumenten die reeds een boeking gemaakt hebben voor een hotel bij een grote OTA, via Bidroom dezelfde kamer voor een lage prijs kunnen proberen te krijgen in een nieuwe boeking.

Startup of OTA?

‘’We zijn nog steeds een startup. Dat blijkt uit hoe snel we initiatieven kunnen starten, qua mensen die bij ons werken en de omgeving’’. Kijk, zegt Michael, deze pingpong tafel moet bijvoorbeeld ook nog in elkaar gezet worden, grapt hij. ‘’We verkopen echter wel hetzelfde als een OTA: hotelovernachtingen dus. Maar de boekingen sturen we door. Over het algemeen bieden we hotels een directe reservering en niet zoals andere OTA’s een platformreservering.’’ Michael is zich ervan bewust dat het voor de gebruiker net een OTA lijkt, maar het boekingsproces verloopt anders.

Andere OTA’s zijn wel nieuwsgierig vertelt Michael toen ik vroeg hoe de industrie op hen reageert. Er zijn bijvoorbeeld een aantal members aangemaakt met het e-mailadres dat eindigt @booking.com. ‘’Dan weet je wel waar die vandaan komt’’. “Als als wij dan toch worden gezien als een OTA, dan zou ik ons omschrijven als een transparante en eerlijke OTA. Om lid te worden betaalt namelijk iedereen hetzelfde.”

Klanten afpakken van OTA’s

Op de website kunnen consumenten voortaan, zonder eerst een account aan te hoeven maken, de boeking die ze hebben gemaakt bij een OTA doorsturen per mail (save@bidroom.com). Met die gegevens zoals datum, hotel, en type kamer, hebben we alle gegevens die we nodig hebben vertelt Michael TravelNext. Als het hotel al in het systeem als lid van Bidroom is opgenomen, wordt vrijwel automatisch een nieuwe prijs aangemaakt op basis van die gegevens. Deze korting op de prijs via OTA’s varieert van 5 – 15%. Daarmee zitten hotels vrijwel geregeld onder de prijs van commissie die ze afdragen aan bijvoorbeeld een Booking.com.

Bidroom matcht de consument die reeds geboekt heeft met het hotel zelf.
Dat verandert niets aan het verdienmodel en oorspronkelijke concept zegt Michael. ‘’We matchten al hotels direct met consumenten. Met de nieuwe kamerreservering zijn consumenten dus vrijwel altijd goedkoper uit omdat er altijd nog ruimte is om korting te geven door de hotels.’’ Echter is de nieuwe tool enkel relevant voor consumenten die een boeking hebben gedaan die zij gratis kunnen annuleren. Dat is onderdeel van het concept.

Geen risico voor gebruikers

Waarom dit concept gaat lukken, vroeg TravelNext aan Michael. ‘’Voor gebruikers is er geen enkel risico, zij proberen via ons een betere deal te krijgen. Krijg je geen betere prijs, dan annuleer je je boeking niet. Het mes snijdt uiteraard wel aan twee kanten. ‘’Wanneer een hotel reeds bij ons is aangemeld, is het natuurlijk een gemakkelijk en snel proces om een ‘tegenreservering’ te doen. Wanneer een hotel nog niet bij ons in het systeem staat (we hebben nu zo’n 13.000 aangesloten hotels) dan krijgen ze van ons de eerste boeking (klant) gratis waarna ze lid kunnen worden van Bidroom.

De dienst is complementair aan wat Bidroom al aanbood. ‘’De techniek is hetzelfde, maar de manier waarop de markt ingaan – focussen op nieuwe boekingen- dat is anders. We gaan vooral targeten via social media. Online kun je redelijk veel zien natuurlijk wie er wanneer of waar een boeking heeft gedaan. We willen het idee concreet maken, daarom staat er ook een nieuwe video online.’’

Prijs alerts

Onlangs heeft Bidroom, net als enkele OTA’s ook een prijs alert ingesteld. Wanneer de consument stopt met zoeken via de site krijgen ze een notificatie wanneer een hotel binnen hun eerdere zoekopdrachten, via een van de OTA’s de prijs heeft verlaagd. 

En een wereld zonder OTA’s? 

In de toekomst, wanneer blijkt dat hotels beter in staat zijn om eigen boekingen via hun eigen website te genereren en doorhebben dat er meer tools zijn om dit voor elkaar te krijgen, ziet Bidroom uiteraard ook een kans schoon om daar ‘iets’ mee te doen, zegt Michael. Voor Bidroom op dit moment zijn de OTA’s echter nodig, het maakt immers een belangrijk onderdeel uit van hun businessmodel (lagere prijzen bieden dan de boekingen die gemaakt zijn via bijvoorbeeld Expedia.com, Booking.com, Hotels.com).