• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Booking moet stoppen met liegen

11 april 2014 door Redactie Twinkle

De Consumentenbond heeft zich aangesloten bij een klacht over vermeende ‘leugens’ van Booking.com. De site zou bezoekers wijsmaken dat kamers bijna niet meer voor de getoonde prijs beschikbaar zijn, terwijl dat niet zo hoeft te zijn.

Booking.com beheert slechts een deel van de kamervoorraad van hotels en dus kan de van oorsprong Nederlandse site niet claimen dat er bijna geen kamers meer beschikbaar zijn. Dat doet Booking.com wel, om bezoekers tot haast te manen, meent marketingdeskundige Max Kohnstamm vanochtend in De Telegraaf. ‘Meestal staat er dan bij dat het om de laatste kamers gaat of dat ze later duurder zijn. Dat zijn leugens.’

Snel boeken

Hotels hebben meerdere verkoopkanalen en prijzen kunnen elke dag stijgen of dalen, stelt Kohnstamm in de krant van wakker Nederland. ‘De consument wordt bewust verleid tot snel boeken door onterecht te suggereren dat de kamers voor die prijs bijna uitverkocht zijn. Deze praktijken mogen niet.’ Hij diende daarom een klacht in bij de Reclame Code Commissie, die binnenkort uitspraak doet. De Consumentenbond steunt de klacht tegen de Priceline-dochter.

Reactie Booking

Een woordvoerder van de website werpt tegen dat de wet niet wordt overtreden en dat de voorwaarden duidelijk in de regels zijn terug te vinden. ‘Het gaat om ons aanbod en we brengen slechts vraag en aanbod bij elkaar. Elke beschuldiging over misleiding en wanbeleid wijzen we dus af.’

Misbruik van succes

Max Kohnstamm richtte zijn pijlen al eerder op de website. Hij beschuldigde de site ervan zijn succes te misbruiken in de onderhandeling met hotels. Op MarketingOnline blogde hij onder andere over de veelbesproken laagste prijsgarantie die Booking.com hoteliers oplegt. ‘Hotels kunnen eigenlijk niet meer zonder Booking.com. Voor veel hotels is Booking.com immers onmisbaar voor een fatsoenlijke bezettingsgraad. Vandaar dat Booking.com voor haar dienstverlening van de hotels een fors percentage van de omzet vraagt. Dat mag natuurlijk. Maar wat absoluut niet mag is dat de website de aangesloten hotels verbiedt om de consument elders een beter aanbod te doen dan op de website van Booking.com.’

Half miljoen hotels

Op de website, beschikbaar in 42 talen, worden dagelijks 625.000 overnachtingen gereserveerd bij bijna een half miljoen hotels. Het bedrijf gelooft heilig in datagedreven beslissingen. ‘We A/B testen zelfs de koffieautomaat’, zei data scientist Lukas Vermeer vorige week op het Webanalytics Congres.

Gerelateerde Berichten

  • TravelNieuws: Booking lanceert nieuwe data analytics voor hotels

    Twee gratis data-gedreven tools worden er door Booking.com beschikbaar gesteld voor meer dan 950.000 accommodaties…

  • Holding Booking.com wil hotels helpen in online strategie

    The Priceline Group, het moederbedrijf van Booking.com, heeft Bruteeq gekocht, een digitaal marketingplatform voor hotels.…

  • Booking.com best beoordeelde website van Nederland

    Booking.com is de best beoordeelde van alle sites die zijn bezocht door panels van WUA!.…

Categorie: E-commerce Tags: Booking.com, data scientist, kamerbeschikbaarheid, kamervoorraden, laagste prijsgarantie, leugens, Lukas Vermeer, MarketingOnline, Max Kohnstamm, Priceline, Reclame Code Commissie

Over Redactie Twinkle

Twinkle is als vaktitel concreet over e-commerce. De redactie blogt actief mee op TravelNext over nieuws en ontwikkelingen in de reisbranche.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

NHTV reizen hotels Google Social Media Expedia Booking.com Airbnb TUI reviews destinatiemarketing KLM technologie onderzoek Vakantiebeurs TripAdvisor instagram mobiel Facebook travel

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring