De Consumentenbond heeft zich aangesloten bij een klacht over vermeende ‘leugens’ van Booking.com. De site zou bezoekers wijsmaken dat kamers bijna niet meer voor de getoonde prijs beschikbaar zijn, terwijl dat niet zo hoeft te zijn.

Booking.com beheert slechts een deel van de kamervoorraad van hotels en dus kan de van oorsprong Nederlandse site niet claimen dat er bijna geen kamers meer beschikbaar zijn. Dat doet Booking.com wel, om bezoekers tot haast te manen, meent marketingdeskundige Max Kohnstamm vanochtend in De Telegraaf. ‘Meestal staat er dan bij dat het om de laatste kamers gaat of dat ze later duurder zijn. Dat zijn leugens.’

Snel boeken

Hotels hebben meerdere verkoopkanalen en prijzen kunnen elke dag stijgen of dalen, stelt Kohnstamm in de krant van wakker Nederland. ‘De consument wordt bewust verleid tot snel boeken door onterecht te suggereren dat de kamers voor die prijs bijna uitverkocht zijn. Deze praktijken mogen niet.’ Hij diende daarom een klacht in bij de Reclame Code Commissie, die binnenkort uitspraak doet. De Consumentenbond steunt de klacht tegen de Priceline-dochter.

Reactie Booking

Een woordvoerder van de website werpt tegen dat de wet niet wordt overtreden en dat de voorwaarden duidelijk in de regels zijn terug te vinden. ‘Het gaat om ons aanbod en we brengen slechts vraag en aanbod bij elkaar. Elke beschuldiging over misleiding en wanbeleid wijzen we dus af.’

Misbruik van succes

Max Kohnstamm richtte zijn pijlen al eerder op de website. Hij beschuldigde de site ervan zijn succes te misbruiken in de onderhandeling met hotels. Op MarketingOnline blogde hij onder andere over de veelbesproken laagste prijsgarantie die Booking.com hoteliers oplegt. ‘Hotels kunnen eigenlijk niet meer zonder Booking.com. Voor veel hotels is Booking.com immers onmisbaar voor een fatsoenlijke bezettingsgraad. Vandaar dat Booking.com voor haar dienstverlening van de hotels een fors percentage van de omzet vraagt. Dat mag natuurlijk. Maar wat absoluut niet mag is dat de website de aangesloten hotels verbiedt om de consument elders een beter aanbod te doen dan op de website van Booking.com.’

Half miljoen hotels

Op de website, beschikbaar in 42 talen, worden dagelijks 625.000 overnachtingen gereserveerd bij bijna een half miljoen hotels. Het bedrijf gelooft heilig in datagedreven beslissingen. ‘We A/B testen zelfs de koffieautomaat’, zei data scientist Lukas Vermeer vorige week op het Webanalytics Congres.