• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Community discount per mail? Een effectieve manier van conversie verhogen in de reiswereld?

2 augustus 2016 door Lobke Elbers

Als er een community sterk is binnen de reisindustrie, dan is dat die van TripAdvisor wel. Halverwege vorige maand, kwam de partij met een aardige korting voor haar members; ‘book to save’. Na de hotelboeking kregen de TripAdvisor members per mail een ‘voucher’ voor 20% korting op het boeken van een tour of activiteit op die bestemming. Door deze producten los te koppelen en de reductie via e-mail te versturen, werd het productaanbod van die 40.000 tours en activiteiten mogelijk weer eens opnieuw bekeken door dezelfde reiziger die even daarvoor reeds een boeking heeft gemaakt.

Maximizing trips

Het maximaliseren van trips en het optimaliseren van de experience tijdens het verblijf, is een ontwikkeling die we bij veel reisaanbieders zien. Het aanbieden van tours & activiteiten om de ultieme customer journey te waarborgen met een hoogtepunt op de bestemming zelf. Een discount geven na de boeking, waar direct nog voordeel uit behaald kan worden voor dezelfde trip.

Veel reisorganisaties doen dit bij de aftersales, een kortingsvoucher aanbieden voor een volgende boeking, in het kader van relatiemanagement. Upselling wordt vaak in het boekingsproces al gedaan; meteen je vlucht, acco en je autohuur boeken in dezelfde boeking. Maar het opnieuw laten verkennen van een ander aanbod wat je als touroperator of OTA ook nog hebt, kan dus opnieuw een kans zijn om een snel contactmoment na de boeking op een relevante manier uit te dragen richting de kersverse klant. Als dat dan ook nog eens met een beetje korting kan en niet al teveel moeite kost, is dat direct een toegevoegde waarde voor die klant.

Couponing voor de community

De kortingsactie is door TripAdvisor ingezet als kortlopende campagne: ‘book to save’, en is gekenmerkt voor een bepaalde periode, namelijk deze zomer. Via mobile of gewoon de website kunnen de TripAdvisor ‘boekers’ dus weken van tevoren al een activiteit boeken, die variëren van ‘leuke doe-dingen’ tot aan een activiteit zoals ‘skip the line for the Eiffel tower’, wat dan weer meer lijkt op Groupon achtige aanbiedingen.

Ook Booking is voor haar ‘community’ reeds begonnen met het aanbieden van het direct kunnen boeken van tours en activiteiten met Booking Experiences. En ook Expedia kwam met eenzelfde soort oplossing zoals ‘Local Expert’. Maar om dit te optimaliseren kan de reisbranche natuurlijk de oude marketingtechnieken prima inzetten om er campagnes van te maken. Het is wel duidelijk dat tours en activiteiten, oftewel de experience op de vakantiebestemming, steeds meer de customer experience gaan domineren. Echter zien we deze ontwikkelingen vooral terug bij OTA’s of zelfstandige platforms. De pakketten die deze partijen aanbieden zijn steeds completer en toch los samen te stellen. Losse vlucht, los hotel, losse activiteit, maar wel allemaal op 1 platform en via 1 boeking. Een kans dus om deze booking experience ook als touroperator verder door te voeren, maar dan met de juiste e-mailmarketingstrategie.

Relevante community aanbiedingen met e-mail?

Want, zoals uit recent onderzoek is gebleken naar de benchmark van e-mailmarketing in de reisbranche, scoort de reisbranche qua e-mailmarketing nog maar wat laag, in vergelijking met de bounce-ratio’s van andere branches. En die optimalisatie is eenvoudig te realiseren. Het click-to-open ratio is een zeer bruikbare indicator om de effectiviteit van de content van e-mails te vergelijken. In een oogopslag kan dus gemeten hoe de community (van reizigers/boekers) reageert op de e-mails waarbij een indicatie gegeven wordt hoeveel klicks er hebben plaatsgevonden ten opzichte van de mensen die de e-mail geopend hebben.

De gemiddelde CTO van de reisbranche is in 2016 met 14% het slechtst van alle sectoren. En met de wetenschap dat in 2012 de gemiddelde CTO nog 18,56% was, kunnen we wel concluderen dat hier op zijn minst werk aan de winkel is. Er kan getest worden met gesegmenteerde content en wellicht is dit product (tours en activiteiten) daar een mooie toevoeging en kans voor.

In Nederland is Tiqets een van de grootste ticket aanbieders in tours en activiteiten voor de reisbranche, waar D-reizen als echte touroperator in 2014 haar customer journey mee verrijkte.

Gerelateerde Berichten

  • E-mailmarketing bij Airbnb: conversie én community

    Airbnb is een opmerkelijke speler in de reisbranche. Ze zijn misschien wel de belichaming van…

  • Recessie = focus op conversie

    Dinsdag 12 mei mag ik weer samen met Ewald Verhoog een training conversietips geven vanuit…

  • De nieuwste technologieën inzetten om de guest experience en boekings te verhogen

    Op donderdag 8 maart 2012 heeft Kim van den Wijngaard (Olery) op de ITB Berlijn beschreven…

Categorie: E-commerce

Over Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

hotels mobiel instagram reizen destinatiemarketing KLM Google Airbnb Vakantiebeurs onderzoek TUI technologie Booking.com reviews Social Media Expedia TripAdvisor travel NHTV Facebook

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring