Als er een community sterk is binnen de reisindustrie, dan is dat die van TripAdvisor wel. Halverwege vorige maand, kwam de partij met een aardige korting voor haar members; ‘book to save’. Na de hotelboeking kregen de TripAdvisor members per mail een ‘voucher’ voor 20% korting op het boeken van een tour of activiteit op die bestemming. Door deze producten los te koppelen en de reductie via e-mail te versturen, werd het productaanbod van die 40.000 tours en activiteiten mogelijk weer eens opnieuw bekeken door dezelfde reiziger die even daarvoor reeds een boeking heeft gemaakt.

Maximizing trips

Het maximaliseren van trips en het optimaliseren van de experience tijdens het verblijf, is een ontwikkeling die we bij veel reisaanbieders zien. Het aanbieden van tours & activiteiten om de ultieme customer journey te waarborgen met een hoogtepunt op de bestemming zelf. Een discount geven na de boeking, waar direct nog voordeel uit behaald kan worden voor dezelfde trip.

Veel reisorganisaties doen dit bij de aftersales, een kortingsvoucher aanbieden voor een volgende boeking, in het kader van relatiemanagement. Upselling wordt vaak in het boekingsproces al gedaan; meteen je vlucht, acco en je autohuur boeken in dezelfde boeking. Maar het opnieuw laten verkennen van een ander aanbod wat je als touroperator of OTA ook nog hebt, kan dus opnieuw een kans zijn om een snel contactmoment na de boeking op een relevante manier uit te dragen richting de kersverse klant. Als dat dan ook nog eens met een beetje korting kan en niet al teveel moeite kost, is dat direct een toegevoegde waarde voor die klant.

Couponing voor de community

De kortingsactie is door TripAdvisor ingezet als kortlopende campagne: ‘book to save’, en is gekenmerkt voor een bepaalde periode, namelijk deze zomer. Via mobile of gewoon de website kunnen de TripAdvisor ‘boekers’ dus weken van tevoren al een activiteit boeken, die variëren van ‘leuke doe-dingen’ tot aan een activiteit zoals ‘skip the line for the Eiffel tower’, wat dan weer meer lijkt op Groupon achtige aanbiedingen.

Ook Booking is voor haar ‘community’ reeds begonnen met het aanbieden van het direct kunnen boeken van tours en activiteiten met Booking Experiences. En ook Expedia kwam met eenzelfde soort oplossing zoals ‘Local Expert’. Maar om dit te optimaliseren kan de reisbranche natuurlijk de oude marketingtechnieken prima inzetten om er campagnes van te maken. Het is wel duidelijk dat tours en activiteiten, oftewel de experience op de vakantiebestemming, steeds meer de customer experience gaan domineren. Echter zien we deze ontwikkelingen vooral terug bij OTA’s of zelfstandige platforms. De pakketten die deze partijen aanbieden zijn steeds completer en toch los samen te stellen. Losse vlucht, los hotel, losse activiteit, maar wel allemaal op 1 platform en via 1 boeking. Een kans dus om deze booking experience ook als touroperator verder door te voeren, maar dan met de juiste e-mailmarketingstrategie.

Relevante community aanbiedingen met e-mail?

Want, zoals uit recent onderzoek is gebleken naar de benchmark van e-mailmarketing in de reisbranche, scoort de reisbranche qua e-mailmarketing nog maar wat laag, in vergelijking met de bounce-ratio’s van andere branches. En die optimalisatie is eenvoudig te realiseren. Het click-to-open ratio is een zeer bruikbare indicator om de effectiviteit van de content van e-mails te vergelijken. In een oogopslag kan dus gemeten hoe de community (van reizigers/boekers) reageert op de e-mails waarbij een indicatie gegeven wordt hoeveel klicks er hebben plaatsgevonden ten opzichte van de mensen die de e-mail geopend hebben.

De gemiddelde CTO van de reisbranche is in 2016 met 14% het slechtst van alle sectoren. En met de wetenschap dat in 2012 de gemiddelde CTO nog 18,56% was, kunnen we wel concluderen dat hier op zijn minst werk aan de winkel is. Er kan getest worden met gesegmenteerde content en wellicht is dit product (tours en activiteiten) daar een mooie toevoeging en kans voor.

In Nederland is Tiqets een van de grootste ticket aanbieders in tours en activiteiten voor de reisbranche, waar D-reizen als echte touroperator in 2014 haar customer journey mee verrijkte.