Wereld toerisme event: de volgende generatie en digitaal bestemmingsmanagement

Op 27 september wordt het Wereld Toerisme Event georganiseerd door ANVR, Gastvrij Nederland, MVO Nederland voor Toerisme, NBTC, Recron en VvKR. Het thema is ‘Samen kansen pakken’ en is het eerste event dat gezamenlijk door de Toerisme- en Vrijetijdssector wordt georganiseerd. Tijdens the International Year of Sustainability in Tourism zijn dit de topics waar je niet omheen kunt als online travel professional, een kijkje in de keynotes van de sprekers. Lees verder Wereld toerisme event: de volgende generatie en digitaal bestemmingsmanagement

Het Vakantiepark van de Toekomst: Trends, ontwikkelingen én 5 learnings voor travel marketeers

De Vakdag “Het Vakantiepark van de Toekomst” vond 8 juni plaats in De Efteling. Tijdens deze eerste editie van dit evenement kwamen de trends en ontwikkelingen in de vakantieparken en leisure branche uitgebreid voorbij.

Het bleek een inspirerende dag vorige week donderdag. In het Efteling Theater lieten bijna 400 ondernemers en marketeers zich bijpraten over de laatste vakantiepark ontwikkelingen. Op het podium stonden diverse sprekers om een case, nieuwe insights of succesverhaal te delen. Daarnaast was er een beursplein en was er voor alle bezoekers de gelegenheid om een rondleiding te volgen door het compleet nieuwe vakantiepark Efteling Loonsche Land.

Namens TravelNext was ik aanwezig en aangezien ik zowel actief ben in travel (Rondreis.nl) als in leisure (Parkvakanties) deel ik graag de key insights van deze vakdag voor marketeers in beide sectoren.

Vakantieparken: blijf investeren

Trendwatcher en organisator van de vakdag Hans van Leeuwen kondigde vooraf al aan: “Het gevecht om de consument is keihard. Enkel wie in staat is zijn aanbod dusdanig te vernieuwen, kan op voldoende klandizie rekenen”.

Dat het bij de bungalowparken al lang niet meer alleen om een bed en een zwembad draait bleek ook uit de verschillende presentaties. Parkgasten willen meer en meer verrast worden en zoeken avontuur of juist veel luxe. Geen standaard vakantie dus, maar een bijzondere ervaring om mee naar huis te nemen.

De Vakdag Het Vakantiepark van de Toekomst in het Efteling Theater (foto: Parkvakanties)

De presentatie en rondleiding door het nieuwe Efteling Loonsche Land vakantiepark was tekenend. Bij dit park draait alles om de belevenis “één met de natuur”. Slapen doe je boven, op of onder de grond in vakantiewoningen gemaakt van natuurlijke materialen. Er zijn aparte themakamers en er is een bijpassend restaurant met streekproducten en een eigen moestuin.

Het nieuwe Safari Resort Beekse Bergen van Libéma doet er nog een schepje bovenop door mensen tussen de wilde dieren te laten slapen in luxe lodges, safari-tent of boomhut. Vakantiepark Beerze Bulten (de latere winnaar van de “Het Vakantiepark van de Toekomst 2017” trofee) zet juist meer in op familyfun met een spectaculaire uitbreiding van hun “Giga Konijnenhol” indoor speelparadijs. En ook bij Center Parcs kwam vorige maand naar buiten dat er flink geïnvesteerd wordt in verblijfsaccommodaties en nieuwe attracties.

Zorg dat je wat unieks te bieden hebt om de consument mee te verleiden en creëer herinneringen on the spot.

De tendens is duidelijk: investeren is noodzakelijk voor een toekomstbestendig vakantie- of bungalowpark. Zorg dat je wat te unieks bieden hebt om de consument mee te verleiden en creëer herinneringen on the spot.

De prognose van het aantal overnachtingen in Nederlandse vakantieparken ziet er overigens rooskleurig uit, echter is dit wel met name te danken aan de toename van het buitenlandse bezoek.

5 learnings voor travel marketeers

Hoe vertaalt bovenstaande ontwikkeling zich naar het dagelijkse werk van de online (travel) marketeer? De vakdag gaf de volgende insights die ook voor de hoteliers, OTA’s en destinatie-marketeers direct toepasbaar zijn.

1. Vertel jouw verhaal

Als een rode draad liep dit door de presentaties en gesprekken tijdens de vakdag: zorg voor een unieke belevenis en verpak dit in een goed verhaal. Oftewel: storytelling. Niet nieuw, maar nog té weinig toegepast daar waar het wel steeds belangrijker wordt.

Je verkoopt geen slaapplek, maar een beleving. Neem de bezoeker mee in de historie, een origineel interieur of thematisch concept. Voer jouw verhaal integraal door in de organisatie: zowel in de online als offline communicatie. Let hierbij ook op de details. Social media leent zich ook uitstekend om jouw “story” te delen. De gast zal zich verbonden voelen en de kans op een boeking wordt hierdoor vergroot. De bijzondere beleving leidt bovendien eerder tot een herhaalbezoek én levert meer mond-tot-mondreclame op.

2. Verkoop de omgeving

Voortbordurend op bovenstaande: betrek de regio in jouw verhaal. Mooie natuur, plaatselijke cultuur, bijzondere bezienswaardigheden of gave activiteiten: laat bezoekers zien wat er in de buurt te doen is. Voor vakantiegangers vormt de regio an sich steeds meer dé trekpleister.

Maak de omgeving dus onderdeel van jouw aanbod. Gebruik hiervoor woord en beeld en doe dit goed zichtbaar. De eigen website is dé aangewezen plek, maar ook hier geldt: gebruik alle kanalen. Het draagt bij aan de authenticiteit van jouw verhaal en die onvergetelijke ervaring voor de bezoeker. Het biedt bovendien kansen voor nieuwe partnerships.

Het duurzame vakantiepark Landal De Reeuwijkse Plassen, mét unieke ligging. (foto: Parkvakanties)

3. Contact met de klant: persoonlijker + vriendelijker

Allicht voor de hand liggend, maar een punt waarop bij veel reisorganisaties nog veel te halen valt: klantvriendelijkheid. Want: oprechte betrokkenheid heeft de meeste impact op de klanttevredenheid. Met name persoonlijk contact is cruciaal voor de ervaring van de consument. In veel gevallen moet dit vriendelijker of zelfs “menselijker” zoals Hans van Leeuwen tijdens het welkomstwoord van de vakdag verklaarde. Ook Gerrit-Jan Hagedoorn, eigenaar van Vakantiepark Beerze Bulten, benadrukte dit tijdens zijn presentatie treffend: “Het begint met een glimlach”. Lees ook: Het glimlach denken voor de reisbranche.

Vakantie moet voor de gasten een aaneenschakeling van geluksmomentjes zijn en de medewerkers spelen hierbij een belangrijke rol. Het centraal stellen van de klant dient echter tijdens alle contactmomenten met de klant een hoofddoel te zijn. Van website tot customer support. Stel jezelf constant de vraag: Hoe ervaart de bezoeker dit? En: Wat kan ik doen om deze ervaring te verbeteren? Zorg niet alleen voor een optimale gebruikerservaring op je website, maar reageer ook vlot en adequaat bij vragen of opmerkingen op social media.

Kijk ook om je heen: zijn er nieuwe ontwikkelingen of tools die de communicatie met de klant kunnen verbeteren? Zo vertelde Iwan Groothuis, directeur van Vakantiepark De Krim op Texel, dat ze goede reacties krijgen op het gebruik van berichtenservice WhatsApp.

4. De conversie: overtuig de bezoeker

Dus: Een gebruiksvriendelijke (uiteraard cross-device) website waarop je jouw verhaal vertelt op een aantrekkelijke (visuele) manier is essentieel. Maar: Hoe zorg ervoor dat er ook daadwerkelijk geboekt wordt? Deze vraag stond centraal tijdens de workshop “Het effect van neuromarketing” van Martin van Kranenburg.

Met behulp van heldere voorbeelden zette Martin 6 principes van Robert Cialdini (oud-hoogleraar psychologie en marketing) uiteen. Het doel van de principes is het overtuigen van de bezoeker om zo de conversiekans te verhogen. Erg fascinerend en voor iedere travel marketeer zinvol om (weer) te bestuderen / toe te passen.

De 6 principes zijn door Martin in aparte blogs op TravelNext al mooi toegelicht dus ik volsta hier met de links naar deze artikelen.

  1. Sociale bewijskracht
  2. Autoriteit
  3. Schaarste
  4. Commitment en consistentie
  5. Sympathie
  6. Wederkerigheid
Presentatie van Vakantiepark Beerze Bulten. (foto: Parkvakanties)

5. Trends? Duurzaamheid en luxe

Twee zaken die meer dan eens ter sprake kwamen tijdens de vakdag: duurzaamheid en de toenemende behoefte van gasten aan luxe en comfort.

Duurzaamheid speelt internationaal en ook bij bij de Nederlandse reisorganisaties een steeds belangrijkere rol en doet nu ook definitief zijn intrede bij de bungalowparken. Het is veelzeggend dat veel parken (waaronder bijna alle Landal GreenParks) inmiddels beschikken over een Green Key: het internationale keurmerk voor duurzame bedrijven in de recreatie- en vrijetijdsbranche. Vakantieparken zien, naast het commerciële gewin, steeds meer het voordeel in van duurzame oplossingen.

Respect voor mens en omgeving staat wellicht niet bovenaan het wensenlijstje van de consument, het geeft ze wel degelijk een goed gevoel. Daarnaast: de gevolgen, zoals bijvoorbeeld het eten van lokale streekproducten, worden als zeer positief ervaren. Hier kun je als marketeer uiteraard prima op inspelen (storytelling!).

Dat vakantiepark-gangers anno 2017 op zoek zijn naar meer luxe en comfort is een feit. Er ligt voor veel vakantieparken een uitdaging om hun aanbod hierop aan te passen. Verouderde onderkomens een restyle geven en/of nieuwe accommodaties toevoegen is aan de orde van de dag. Voor marketeers liggen hier ook weer kansen, want de likeability van die nieuwe boomhut of luxe safaritent is aanzienlijk.

Vakantieparken over 10 jaar

“Het Vakantiepark van de Toekomst” was een boeiende vakdag. Het gaf een inkijkje in de wereld van vakantieparken en zette een aantal nuttige zaken (weer) op scherp.

Ik ben benieuwd hoe deze markt er over 10 jaar uitziet. Wat denk jij?

De tweede editie van de Vakdag “Het Vakantiepark van de Toekomst” wordt gehouden op 12 juni 2018 in Recreatiepark TerSpegelt, Eersel.

Dragons Den, disruptieve technologie en blockchain tijdens Emerce eTravel 20 juni

Op het jaarcongres eTravel, gehouden op dinsdag 20 juni aanstaande bij Pakhuis de Zwijger, wordt er een Dragons Den gehouden. Wie is de beste startup in de reisbranche? Tijdens eTravel komen drie aanstormende ondernemers pitchen voor een Dragons jury. Als oprichter van Corendon weet Atilay Uslu als geen ander hoe de online wereld van de reisbranche eruit ziet. Raymond Vrijenhoek (ex-Cheaptickets.nl) is CEO van Otravo en is het moederbedrijf van diverse online reismerken. Tijdens de Dragons Den worden zij vergezeld door Peak Capital en Endeit Capital. Daarnaast geven een hoop keynotes je binnen 1 dag inzichten in chatbots, AI en andere actuele topics in travel. Daar wil je bij zijn.

Transavia Ines Verburgh: Lead Innovation

Ines Verburgh van Transavia deelt haar kennis vanuit haar functie als Innovation Lead bij Transavia. Zij houdt zich in die rol bezig met prototypen van nieuwe producten en diensten op basis van disruptieve technologie. Daarbij kijkt ze expliciet naar de middellange en lange termijn.

Zij gaat in haar keynote uitgebreid in op wat er volgens haar is veranderd door de komst van chatbots en artificial intelligence en hoe je als reisorganisatie nieuwe technologieën kunt onderzoeken. Tevens geeft zij inzicht in wat conversational commerce reisorganisaties en reizigers kan bieden.

Vince Meens Techruption: Blockchain

Een andere keynote van eTravel is dit jaar Vince Meens, ondernemer en expert in disruptieve businessmodellen. Hij gaat in op de impact van blockchain, de technologie met zowel de meeste belofte als vele vraagtekens. Hoe kan een reisorganisatie blockchain omarmen en de kansen die het biedt voor alle systemen, optimaal benutten? Vince laat in zijn presentatie zien wat de kansen en valkuilen zijn voor de reisindustrie.

Vince werkt onder andere aan search engines en boekingssystemen die door vele ondernemingen gebruikt worden. Ook was hij betrokken bij airport ground transportation company Taxi Tender en private jet airline Jetwise.

Veel experts delen hun kennis

Naast de Dragons Den en deze twee sprekers biedt eTravel een uitgebreid programma met online experts, panels, reisorganisaties, startups en daarnaast kennis van buiten de branche; allen met een blik voorbij de horizon. Onder andere Vacanselect, Travix, Thomas Cook, Bookerzz, Barqo, Bohemian Birds, maar ook Sander Duivestein van Sogeti zullen aanwezig zijn. Leer van de besten en discussieer meer over de toekomst.

Mocht het je niet lukken om te komen dan zijn wij er in ieder geval voor je bij om op TravelNext uitgebreid uit de doeken te doen wat deze voorlopers ons allemaal hebben bijgebracht op deze dag.

100 euro korting voor TravelNext lezers

Als je je in hebt geschreven voor onze newsletter, heb je inmiddels bericht gehad dat je via TravelNext kunt profiteren van €100 euro korting. Gemist, lees dan hieronder hoe jij je tickets met korting kunt bestellen. Zien we je op 20 juni?

Meer informatie en aanmelding

Emerce eTravel is bedoeld voor iedereen die wil weten wat er op dit moment speelt in de reiswereld. Voor meer informatie over het programma klik hier. Voor aanmelding met profijt van het partnership voordeel klik hier, je gebruikt de code ETRA100TRAVELNEXT voor 100 euro korting. Deze staat automatisch voor je ingevuld via de link. Je hoeft enkel nog op ‘toepassen’ te klikken.

Volg @Emerce voor de laatste programma updates of volg #eTravel17.

Save the date: Het Vakantiepark van de Toekomst

Ondernemers en marketeers in de reisbranche opgelet: Op donderdag 8 juni vindt de Vakdag Het Vakantiepark van de Toekomst plaats in De Efteling, Kaatsheuvel.

De traditionele camping verdwijnt en transformeert naar een vakantiepark. Luxe, avontuur en beleving: de vakantieganger is bereid meer te betalen en wil steeds meer verrast worden. Dit biedt nieuwe uitdagingen en kansen. Recreatiebedrijven die zich echter niet snel aanpassen en innoveren worden razendsnel ingehaald door de concurrentie. Een ontwikkeling die zich in de gehele reisbranche en ook internationaal steeds meer laat zien. Verrassingsreizen, volgeboekte écht originele accommodaties (al dan niet via Airbnb) en op maat samengestelde themareizen: de doorsnee vakanties verliezen terrein.

Hoe verandert dit typisch Nederlandse expert-product de komende jaren? En welke learnings kunnen de Nederlandse travel marketeers hier uit halen? Op deze en meer vragen zullen we volgende week antwoord krijgen.

Wat wordt het Vakantiepark van de Toekomst?

De bungalowsector is volop in ontwikkeling: zowel in binnen- als buitenland is deze miljarden industrie nog altijd in opmars. Maar er dreigt een overaanbod en prijserosie ligt op de loer. Hans van Leeuwen, initiatiefnemer van de vakdag, licht toe: “Het gevecht om de consument is keihard. Enkel wie in staat is zijn aanbod dusdanig te vernieuwen, kan op voldoende klandizie rekenen en is daarmee wat minder gevoelig voor het kortingsinstrument. Het resultaat: de voortdurende opmars van het zogenaamde ‘glamping’, tot zelfs hotels aan toe die op de camping verrijzen. De consument is steeds vaker op zoek naar een verrassende manier van verblijf, storytelling en een bijzondere belevenis. Die beleving maakt het verschil; een standaard speeltoestel is verleden tijd.”

Bijzonder overnachten bij Landal Beach Villa’s Hoek van Holland (foto: Parkvakanties)

Van succesverhalen tot online marketing workshops

Tijdens de vakdag zullen inspirerende sprekers uit binnen- en buitenland ervaringen delen en vertellen hoe zij het Vakantiepark van de Toekomst inrichten. Zo geeft Libéma een kijkje in de keuken van de realisatie van haar nieuw te realiseren Safari Resort Beekse Bergen, vertelt Iwan Groothuis hoe een noodcamping kon uitgroeien tot een vakantiepark met maar liefst 8 exploitaties op Texel en gaat De Beerze Bulten-eigenaar Gerrit-Jan Hagedoorn in op de enorme verbouwing van Giga Konijnenhol tot heus Family Entertainment Center van het Vijf sterren camping & vakantiepark.

Naast de sprekers biedt de vakdag diverse (interactieve) workshops met praktijkvoorbeelden en antwoorden op vragen als: “Is er nog toekomst voor de vaste gast?”, “Hoe zet je de horeca in voor de ultieme gastbeleving én commercieel succes?” en “Hoe ziet het ideale vakantiepark er voor kinderen uit?”.

Ook interessant: rasmarketeer Martin van Kranenburg vertelt hoe je op basis van het toepassen van neuromarketing je conversie met minimale aanpassingen schrikbarend kan verhogen.

Verschillen vakantieparken en pretparken worden steeds kleiner

Waar bungalowparken zich moeten concentreren op het bieden van die unieke belevenis voor de vakantieganger, zijn het de pretparken die steeds meer inzetten op overnachtingsmogelijkheden.

Bouw van de nieuwe glijbanen bij vakantiepark Hof van Saksen
Bouw van de nieuwe glijbanen bij vakantiepark Hof van Saksen (foto: Parkvakanties)

Zo opent de Efteling dit jaar haar tweede bungalowpark “Loonsche Land”, met hotel en zelfs een groepsaccommodatie. En in het Belgische De Panne, bij Plopsaland, verrijst dit jaar een heuse camping naast het pretpark. Andersom opent vakantiepark het Hof van Saksen dit najaar haar vernieuwde zwembad met drie spectaculaire glijbanen, waaronder de grootste indoor waterglijbaan ter wereld.

Conclusie: de verschillen tussen vakantiepark en pretpark vervagen. Kamperen of louter overnachten in (verouderde) bungalows is verleden tijd. “Traditionele markten veranderen en nieuwe concepten dienen zich aan. Ook het aantal toetreders groeit en door verbreding zitten we met zijn allen in dezelfde vijver te vissen.” aldus Hans van Leeuwen.

Aanmelden

Benieuwd naar deze ontwikkelingen of één van de vele onderwerpen van deze dag? Er zijn al ruim 300 aanmeldingen, maar er zijn nog enkele kaarten beschikbaar. Aanmelden kan via de website van Het Vakantiepark van de Toekomst.

Kun je innovators & machthebbers in travel & hospitality aan banden leggen? Experttalk:

Ik bezocht het Phocuswright Europe congres half mei en keek reikhalzend uit naar het ‘legalisering’ debat. Kijkend naar de huidige markt, zijn het vaak de innovaties die verwachtingen van klanten bepalen. Als voorbeeld gaat dit blog over het effect van Airbnb en Google; klanten willen steeds sneller, makkelijker en goedkoper. Hoe bepalen deze partijen het gedrag en hoe bepaalt de Europese regelgeving hoe deze en andere bedrijven in travel & hospitality kunnen opereren?

In debat met Andrea Bertoli (lastminute.com) Michael Buller, Cristoph Klenner (European Technology & Travel Services Association), Michael Simon (Marriott International), Tobias Wann (@Leisure Group).

Frustratie over Google vanuit de travel industrie

Google is een grote speler in travel, Google is een grote innovator en tegelijkertijd is Google iets te machtig geworden in horizontal search (alle zoekopdrachten). Met een paar kleine aanpassingen kunnen we Google nog steeds toelaten om te blijven innoveren, zodat zij een rol blijven spelen in de travel vertical, maar er moet wel een gelijkwaardig level playingfield zijn zegt Cristoph Klenner (European Technology & Travel Service Association). ”Anders blijven alleen grote technologie bedrijven over en moeten de kleinere travel organisaties het wellicht betreuren.”

Op dit moment ligt er vanuit de travel industrie een pragmatisch voorstel bij de Europese Commissie over hoe de situatie met google houdbaar kan blijven. Daarbij moet Google de ruimte krijgen om te blijven innoveren, maar het level playingfield moet herontworpen worden.

Legalisering, helpt het überhaupt?

Een actuele discussie is de invloed van Google op de reisindustrie en de afhankelijkheid die vele reisorganisaties dagelijks in hun portemonnee voelen, door de grote bedragen die zij naar Google brengen om op de een of andere manier te adverteren met hun reisproducten.

Google of Facebook?

Reguleren van een bedrijf als Google duurt te lang. De innovaties gaan verder en voordat de Europese Commissie een oplossing heeft gevonden, dient het volgende probleem zich door innovatie alweer aan. De ontwikkelingen gaan dus sneller dan het oplossen van de afhankelijkheid, stemt het panel.

”Als het probleem met Google is opgelost, duikelt binnen 3 jaar Facebook wellicht op als grootste ‘probleem’ voor reisbedrijven. Als we naar de data kijken van de tijd die doorgebracht wordt op smartphones, dan is dat zoals de statistieken uitwijzen, voornamelijk op 1 app of website. Facebook verzamelt meer en meer data.”

Regulering werkt dus niet omdat innovatie sneller gaat dan bureaucratie, aldus Andrea Bertoli (lastminute.com) die zich voornamelijk zorgen maakt om de prijstransparantie in de hotelindustrie.

Tobias Wann (@leisure Group) ondersteunt deze gedachte: ”zodra er een mogelijke oplossing bedacht is voor het reguleren van de macht van Google in travel & hospitality, is de issue alweer naar een volgend niveau gestegen. Google heeft wat te verliezen. De grote OTA’s spenderen mega budgetten aan Google en Google wordt dus feitelijk gereguleerd door haar grootste klanten (OTA’s).”

De basis van het conflict vanuit de reisindustrie met Google is op dit moment volgens Michael Buller het feit dat er gepraat wordt over de definitie van één search engine en waaraan een search engine zou moeten voldoen. Maar dat lost het probleem van Google als machthebber niet op.

Facebook is daarentegen als het om legalisering en regulering gaat, redelijk nieuw in de industrie en wordt als platform nog weinig onderzocht. Het platform heeft wat dat betreft (nog) niets te verliezen. Maar hoe lang blijft dat zo gaan? Ook zij worden gevoed door hun adverteerders en grote klanten bepalen uiteindelijk ook hier de regulering van de macht die Facebook heeft binnen travel & hospitality.

Home sharing rentals of hotels?

Een andere discussie is de macht van Airbnb en de invloed op de hotelsector. Regulering van Airbnb is al tijden een hot topic, maar in feite brengt Airbnb geen nieuwe inzichten met zich mee die we nog niet kenden volgens de experts in het panel.

Airbnb of hotels?

Michael Simon van Marriott Hotels zegt dat door Airbnb, de peer to peer markt een verdienmodel is geworden dat aan terrein wint en disruptie teweeg brengt op diverse gebieden. Maar, realistisch als hij is, geeft hij ook toe dat concurrentie de markt drijft. Volgens Simon wordt de hotelindustrie niet bedreigd door die concurrentie, maar door de veranderingen in generaties waarbij meer en meer generatie Y en millennials bepalen waar de markt behoefte aan heeft. En dat is zeker in het voordeel van de peer to peer markt in travel & hospitality wanneer we het hebben over leisure travel. Binnen business travel is het peer-to-peer huren nog wat lastiger, maar het wordt wel steeds makkelijker gemaakt, zegt ook de managing director EMEA van Airbnb in dit interview over de toekomstplannen van Airbnb.

De markt reguleert door de behoeften van diverse generaties zichzelf. Het legaliseren van die homestay markt zit hem vooral in het stellen van eisen rondom veiligheid en zekerheid waaraan ook budget hotels moeten voldoen, zegt Simon. Als het waar is wat de onderzoeken uitwijzen – de helft van de Airbnb aanbieders voldoet niet aan de norm hiervan – spreken we van een onevenwichtig level playingfield, zegt Simon.

Home sharing is al 100 jaar oud

”De regulering en legalisering van homestays en de sharing economy gaat vooral over regelgeving in diverse steden, aangewakkerd door Airbnb en niet over de eisen aan gebouwen.” Het principe van home rentals is al meer dan 100 jaar oud, het was al groot voordat Airbnb de markt betrad en dat zal ook zo blijven stelt Tobias Wann (@Leisure Group). ”Regelgeving waar hotels het op gooien gaat over gebouwen die moeten voldoen aan eisen en wetten. De discussie met Airbnb gaat helemaal niet over het feit dat mensen huizen bouwen die niet voldoen aan de wet en die vervolgens verhuren.”

”De hotelindustrie gebruikt de veiligheid als excuus in eigen voordeel. Aanbieders (zowel professionele aanbieders als burgers) betalen belasting en ook vergunningen zijn nodig en worden gebruikt. De shortstay markt is jarenlang opgebouwd en zijn een belangrijke aanbieder geworden in de leisure industrie.”

Volgens Michael Buller wordt deze markt ook alleen nog maar groter, vooral wanneer we kijken naar deze industrie als werkveld met veel potentie.

De klant empowered

Wat zeggen nu deze beweringen en ontwikkelingen? Dat samenwerking en integratie op het gebied van innovatie meer dan ooit tot toegevoegde waarde leiden voor de klant. Reizigers willen verrast en ondersteund worden, zijn graag lui en houden van makkelijke, toegankelijke reisproducten.

Het boekingsproces moet betrouwbaar zijn. En innovatie van grote partijen op dit gebied gaat door technologie een steeds grotere rol spelen. Innovatie gaat sneller dan wetten en aanpassingen op de wetten die gemaakt worden. Als je mee wilt spelen in die dynamische reisbranche moet je zelf als reisorganisatie ook snel en flexibel zijn; snel in handelen en in leren maar ook kijken naar mensen (klanten) en dan vooral de mensen binnen generatie Y en millennials. Innovatie en disruptie wordt door de Europese Commissie niet direct afgestraft en als dit al gebeurt, dan is dit vaak al te laat of blijken de regels toch moeilijk te handhaven. Innovatie wordt volgens het panel vooral afgestraft door klanten zelf, maar die lijken er helemaal in op te gaan.