Een toename van toerisme in Breda; dat is het doel waarmee Booking Brabant in samenwerking met VVV Breda en de NHTV een eigen boekingsplatform is gestart. De website speelt in op ‘de nieuwe generatie’ Tourism Information, d.m.v. een dynamic packaging systeem waarmee de toerist zelf zijn/haar verblijf kan samenstellen door te kiezen uit een breed pallet van aanbieders. We nemen een kijkje achter de schermen, want het platform is in zeer rap tempo opgezet en doorgebouwd.

Onlangs mocht ik een college bijwonen op de NHTV over het Booking Brabant concept en ik was best onder de indruk. Jeroen van der Schenk presenteerde samen met Heidi van Dijke het creatieve en technische concept aan een aantal studenten, die er de komende weken verder mee aan de slag gaan.

Waarom een eigen Booking platform?

Er zijn een aantal trends en ontwikkelingen waardoor Breda met Booking Brabant is gekomen, als antwoord op de marktverstorende concepten, de hoge commissies, het afstaan & niet krijgen van data, die invloed hebben op alle aanbieders. Wat kun je dan vanuit citymarketing, destinatiemarketing en vanuit de trend van een dalend aantal Nederlandse bezoekers naar Breda & een stijgend aantal Belgische toeristen ondernemen? Een platform ontwikkelen waar je als toerist terecht kunt om te weten wat je allemaal in Breda kunt zien, doen, waar je kunt eten, drinken & slapen, uitgaan en welke events er zijn.

Drie kerntrends vormen de aanleiding voor een eigen boekingsplatform voor Breda en omgeving:

  • De toerist is veranderd: het plannen en rondvragen voor tips begint online
  • De manier van reizen is veranderd: local experience is belangrijk geworden
  • Verschuiving van eenzijdige communicatie (1.0) naar ‘community communicatie’ (3.0)
model 1.0 naar 3.0 model
Bron: Marco Derksen

Waar begint het plannen?

Het plannen van een citytrip is volgens Booking Brabant anders als het boeken van een reis of vakantie. In beide gevallen begint het plannen natuurlijk allereerst met de vraag waar ga je naartoe. Dan zoek je een accommodatie, of die prijs oke is en boek je vervolgens de reis er naartoe. Maar uit eten van tevoren? Dat vraag je aan de locals, dat zijn activiteiten die niet van tevoren worden geboekt. En dus wordt bij Booking Brabant dat aanbod actief naar voren geschoven. Je moet immers wel weten dat ze er zijn: events, voorstellingen en restaurants, anders kun je er niet naar zoeken. Voor bezoekers van Breda is het door de komst van dit platform mogelijk om hun weekend meer compleet in te plannen. Waar behoefte aan is, dat wordt aan het publiek gevraagd, wat de verwachting van de toerist is, daar wordt op ingespeeld door de mogelijkheid om alles online samen te stellen. Het is pionieren voor Booking Brabant maar de belangrijkste punten van analyse vormen de plaatsen en pagina’s waarbij websitebezoekers afhaken met plannen. Want, zo is de gedachte: op relevantie mag niemand afhaken.

Contentmarketing voor Breda als stad

Om relevant te zijn wordt er volop ingezet op content marketing; tekst, video en infographics. Er wordt onderzocht welke termen door potentiële bezoekers gebruikt worden in relatie tot Breda. Uiteindelijk wordt het aanbod onderverdeeld in hoofdcategorieën met daaronder subcategorieën. De tags die aan de content wordt toegevoegd bijvoorbeeld sushi + restaurant, worden automatisch op een aparte landingspagina weergegeven, die de relevantie aangeeft. Van daaruit worden verwijzingen gemaakt naar de boekbare gedeelten van de website.

Er worden zoekwoord combinaties gemaakt waarop een lage concurrentie is: zoals overnachten breda evenement of hotel breda bos. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van keyword search in Google Analytics en daarop wordt de content aangepast. Some fun en some focus om een meeslepende site te ontwikkelen.

booking brabant trefwoord

Stappenplan = agile

Het stappenplan dat is gevolgd is vrij ‘agile’ te noemen. In lijn met de belangrijke elementen uit het ANVR Travel Tomorrow Rapport heeft Booking Brabant gezorgd voor een business model waar een goed product centraal staat, een website die werkt en waar voldoende content is verzameld om vervolgens dan pas de boer op gegaan. Eerst bouwen dus en dan pas je verhaal doen! Met het product; de website, waarop de content al deels gevuld was van hotels, en activiteiten, is Booking vervolgens langs de potentiële partners gegaan die zij reeds op de website hadden geplaatst. Het aanbod van Breda is helemaal in kaart gebracht, de content van de oorspronkelijke websites is gebruikt maar wel uniek gemaakt voor de website van Booking Brabant. Hotels kunnen in het aanbod op de website zelf hun hotel ‘claimen’, een overeenkomst tekenen waarbij zij een inlog krijgen en vervolgens zelf de content en foto’s aanpassen, maar dit proces wordt wel gecontroleerd door een community manager. Zo wordt voorkomen dat er bijvoorbeeld ineens hele kleine foto’s op de website staan.

booking brabant aanbod

Er wordt ingespeeld op persberichten om de website aantrekkelijker en relevanter te maken, maar ook op allerlei diverse doelgroepen met verschillende content. Op deze manier kunnen er ook behoeftes gecreëerd worden. Een voorbeeld is bijvoorbeeld een boekhandel waar je eens in de zoveel tijd kunt luisteren naar een spreker. De gedachte is dat als je dan toch al in Breda bent en daar in de buurt bent, je ook even bij de boekhandel een kijkje gaat nemen.

Partnerschappen

Op de website werd al heel snel de reserveringsmodule geïntegreerd. Nu krijgen mensen die bijvoorbeeld tickets bij het Chassé theater boeken, in samenwerking met Booking Brabant ook de vraag of zij toevallig niet geïnteresseerd zijn in een leuke slaapplek, of een andere activiteit die aansluit op wat is geboekt bij het Chassé. Zeer gericht wordt er dus op zoek gegaan naar partners, om uiteindelijk ook de klantbehoeften beter in kaart te kunnen brengen. De focus ligt op niches.

Een mooi voorbeeld hiervan is de video die Booking Brabant heeft gemaakt voor de VSV Airshow. De beelden zijn gemaakt door Booking Brabant en geven het event weer. Het event heeft deze gratis commercial gemaakt door Booking Brabant vervolgens op haar website gedeeld, wat zorgt voor gratis exposure van Booking Brabant. Simpele content-barters dus!

Een interessante blik op partnerships ligt in de barters die Booking Brabant is aangegaan met enkele event pagina’s. Booking heeft diverse banners gemaakt die bedrijven in hun nieuwsbrieven mogen opnemen zodat de bezoekers getriggerd worden om nog meer van Brabant/ Breda te ontdekken. Je krijgt het dus aangeboden in plaats van dat je er zelf naar moet zoeken.

De volgende stappen

Booking Brabant gaat samen met NHTV een project aan voor doelgroep gerichte marketing. Daarvoor wordt onderzoek gedaan naar:

  1. Welke groepen zijn er in Breda
  2. Wat zijn winstgevende groepen voor Breda

In dat onderzoek wordt de Bredase toerist gefinetuned en worden bezoekers verder onderverdeeld. De focus ligt op de groep van dertigers tot vijftigers. De interesses worden onderzocht en in kaart gebracht waar ze warm voor lopen. Geheel volgens het ‘agile’ concept worden vervolgens diverse acties uitgezet om inderdaad te achterhalen of door in te spelen op die interesses, aan de vraag van toeristen voldaan wordt.

Ook op de content wordt een onderzoek toegepast. Studenten gaan aan de slag met de keywords van de website met het oog op ‘spreek de mens aan die naar Breda komt’. Hiervoor wordt gewerkt met blogs die enerzijds op de blogpagina van Booking zelf gebruikt wordt en anderzijds met blogs die geplaatst kunnen worden op andere websites (niches) als onderdeel van de barter. Bijvoorbeeld, halal ontbijten in Breda, of mountainbiken in de buurt.

booking brabant blog