• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

De psychologie van het overtuigen: sociale bewijskracht

3 oktober 2012 door Martin van Kranenburg

Wat moet je als marketeer als jouw website optimaal vindbaar is? Uitblinkt in gebruikersgemak? Hoe kan je dan nog de conversie verhogen? Met die gedachte in mijn hoofd ging ik vorige week naar het seminar De psychologie van het overtuigen met Robert Cialdini. Want wie wil er nou niet de principes leren waardoor je meer bezoekers “ja” kan laten zeggen, laten doen wat jij wilt!

Met meer dan 200 managers, marketeers, ondernemers was het seminar, dat één keer per jaar wordt gegeven, uitverkocht. Het seminar was ingedeeld in 6 blokken. In elk blok werd één van de 6 principes uitgelicht door Cialdini, aangevuld met een expert op dat gebied van eigen bodem. Ik moet zeggen dat Cialdini nog teveel voorbeelden uit zijn boek gebruikte. Maar goed, het gaat er uiteindelijk om dat je de principes op je laat inwerken en vertaalt naar je eigen situatie.

In dit verslag ga ik specifiek in op één van de zes overtuigingsprincipes van Cialdini, te weten sociale bewijskracht. De volgende keer zal ik in een blogpost dieper ingaan op een van de andere principes en een koppeling maken naar je door het toepassen van deze principes uiteindelijk je (online) conversie kan verhogen.

Sociale bewijskracht

Als iedereen het doet, zal het wel goed zijn. Sociale druk als beïnvloedingsmiddel is een van de krachtigste wapens om bezoekers te overtuigen. Bezoekers zijn onzeker, dus als ‘gelijkgestemden’ al eerder eenzelfde soort ervaring hebben doorgemaakt, dan wordt het maken van de juiste keuze een stuk eenvoudiger.

Bij sociale bewijskracht denk je al snel aan de kracht van reviews. In de reisbranche isBooking.com bij uitstek een bedrijf die dit goed toepast. Je ziet niet alleen een algemeen cijfer. Het cijfer is verder gesegmenteerd naar verschillende doelgroepen. Wat vinden gezinnen met jonge kinderen van dit hotel? Wat vinden jonge stellen? Doordat je jezelf kan herkennen, wordt de beoordeling nog relevanter. De principes van Cialdini moet je ook niet altijd afzonderlijk toepassen. Je kan ze ook combineren. Bovenstaand voorbeeld is eigenlijk een combinatie van social proof en sympathie. Volgens Cialdini volgen we het snelst het voorbeeld van mensen die op ons lijken. Zo laat Booking.com ook zien uit welke stad de persoon komt die de review heeft geschreven. Ook dat helpt.

De mening van je vrienden

Wat zou de volgende stap zijn? Je kan er op wachten dat Booking.com je dadelijk als eerste de reviews laat zien van mensen uit je sociale netwerk. Heeft iemand uit jouw Facebook-netwerk eerder dit hotel geboekt? Dan zie je zijn mening en kan je via Facebook Chat gelijk een vraag aan ze stellen.

Wat Booking.com ook slim toepast, is het tonen van de meest positieve en meest kritische beoordeling, dit hebben ze redelijk recent toegevoegd. Een andere nieuwe functionaliteit is dat je per beoordeling als bezoeker kan aangeven of je de beoordeling nuttig vond. Reviews zijn een enorm krachtig wapen, niet voor niets heeft Booking.com eenreviewmanager in dienst.

Social proof is meer dan reviews alleen

Getallen!! Denk in getallen en maak het voor bezoekers inzichtelijk wat anderen doen. Toon wat er op je site gebeurt en maak je statistieken inzichtelijk. Booking.com doet dit bijvoorbeeld door bij elke score te laten zien uit hoeveel beoordelingen deze is samengesteld. Booking.com past ook een ander principe toe bij het tonen van de reviews en dat is het principe van urgentie: “De meest recente reservering voor dit hotel was gisteren om 19.02 uur.” Bij Booking.com krijgt je als bezoeker ook echt het gevoel dat je niet alleen op de site aanwezig bent.

Wat zou de volgende stap zijn? Als je in getallen denkt, verwacht je dat hier binnenkort staat hoeveel procent van de bezoekers dat andere hotel hebben bekeken: 33% van de bezoekers bezochten ook dit hotel.

Lijstjes werken altijd

Dit zijn de best bekeken hotels! Zet op je website een Top-5 van meest bekeken producten of artikelen en je zult snel uit je statistieken kunnen lezen dat ze een paar dagen later inderdaad de meest bekeken producten of artikelen zijn. Ook dit principe past Booking.com toe. Zo laten ze een lijst zien van hotels die onlangs zijn gereserveerd. Hier knopen ze de belangrijkste twee principes van Cialdini aan elkaar. Social proof met een vleugje urgentie. Want volgens Cialdini werkt de angst om iets te verliezen veel zwaarder dan de angst om iets te winnen.

Jim Stolze en Harry Potter

De expert-van-eigen-bodem op het onderwerp van sociale bewijskracht was Jim Stolze. Persoonlijk vond ik dat een van de beste verhalen van die dag. Wat mij betreft had hij meer zendtijd mogen krijgen; een tip voor de organisatie voor volgend jaar. Jim Stolze vertelde het verhaal hoe ‘echte aandacht’ aan je meest trouwe fans (beïnvloeders) ervoor kan zorgen dat 7 mensen binnen 24 uur meer dan 350 miljoen mensen kunnen bereiken. Een bijna magisch staaltje van de digitale mond-tot-mond-reclame.

Het verhaal gaat over het themapark van Harry Potter, The Wizarding World of Harry Potter. Cindy Gordon van Universal Studios koos ervoor om slechts 7 invloedrijke Harry Potter-bloggers te informeren. Alleen zij werden uitgenodigd voor een speciale webcast. Niet zomaar een mail, maar via een persoonlijke brief van Perkamentus, dus helemaal in Harry Potter-stijl. De pers was nog niet ingelicht. Maar vooruit, als de 7 bloggers wilden, mochten ze er alvast over schrijven. En dat deden ze. Binnen 24 uur na deze bekendmaking had dit nieuws 350 miljoen mensen bereikt via (digitale) mond-tot-mond reclame (zie ook: Harry Potter en de psychologie van het overtuigen).

Credits hoofdafbeelding: other[w]eyes
Dit bericht is ook geplaatst op Marketingfacts 

Gerelateerde Berichten

  • De psychologie van het overtuigen: wederkerigheid

    Doe iets voor een ander en de ontvanger voelt zich verplicht iets terug te doen.…

  • De psychologie van het overtuigen: commitment en consistentie

    Het door Robert Cialdini geformuleerde principe van commitment en consistentie is een belangrijk beïnvloedingswapen om…

  • De psychologie van het overtuigen: schaarste

    "Op=op". "Nog maar twee plaatsen beschikbaar!" Het creëren van schaarste is een krachtig beïnvloedingswapen om…

Categorie: E-commerce Tags: Cialdini, de psychologie van het overtuigen, reviews, social proof, sociale bewijskracht

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. De psychologie van het overtuigen: autoriteit - TravelNext schreef:
    25 oktober 2012 om 09:15

    […] om dat je de principes vertaalt naar je eigen situatie. In een eerdere post op TravelNext is De psychologie van sociale bewijskracht behandeld, nu is het principe van autoriteit aan de […]

  2. De psychologie van het overtuigen: schaarste - TravelNext schreef:
    19 november 2012 om 10:56

    […] Deel 1: Sociale bewijskracht […]

  3. De psychologie van het overtuigen: commitment en consistentie - TravelNext schreef:
    18 december 2012 om 12:04

    […] Deel 1: Sociale bewijskracht […]

  4. De psychologie van het overtuigen: sympathie - TravelNext schreef:
    6 februari 2013 om 09:36

    […] Deel 1: Sociale bewijskracht […]

  5. Campagne review: The Biggest Baddest Bucketlist - TravelNext schreef:
    22 februari 2013 om 12:02

    […] legde het al uit: bedrijven gebruiken sociale bewijskracht om aan de doelgroep te laten zien dat […]

  6. De psychologie van het overtuigen: wederkerigheid - TravelNext schreef:
    25 maart 2013 om 13:49

    […] Deel 1: Sociale bewijskracht […]

  7. Alleen vandaag de top tips van Martin! Overtuigen in de reisbranche #TMcongres - TravelNext schreef:
    3 juni 2015 om 16:01

    […] Sociale bewijskracht Slecht 14% vertrouwt de mening van een bedrijf. 70% vertrouwt de mening van anderen. Gebruik de powerwords en zorg dat je de juiste emotie triggert. Lees meer >>> […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Vakantiebeurs travel Airbnb instagram Facebook Social Media mobiel Google Expedia NHTV Booking.com hotels KLM TripAdvisor TUI reizen destinatiemarketing reviews onderzoek technologie

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring