Een eenvoudige manier om een vraag te beantwoorden is door de vraag te beantwoorden met een wedervraag. De vraag “Waarom een corporate blog” wordt dan “Waarom geen corporate blog?”. In deze blogpost geef ik drie redenen om geen corporate blog te beginnen met enkele slechte voorbeelden als je geen corporate blog wilt beginnen. Want zeg nou zelf, een corporate blog kost toch alleen maar tijd, geld en moeite?

Drie redenen om niet te bloggen

Volgens Steven van Belleghem bereik je pas succes als je verhaal toegevoegde waarde heeft, het inspiratie biedt voor je klant en als je het in de juiste context plaatst. En laat een corporate blog nu juist een prima manier zijn om een verhaal te vertellen. Zorg dus dat je weet voor wie je schrijft en wat zij willen lezen. Je moet dus relevantie bieden aan je bezoekers zodat je kunt verkopen zonder te verkopen. Mocht je toch nog een aantal redenen willen om geen corporate blog te willen, dan heb ik er nog wel een paar voor je:

1. Je wilt je ranking in zoekmachines niet verbeteren

Want ja, wie wil er nou hoog scoren in Google?! Je ranking in zoekmachines is van veel verschillende factoren afhankelijk. En een corporate blog kan op verschillende van deze factoren een positieve invloed uitoefenen en ervoor zorgen dat je beter in die zoekmachines scoort.

Neem bijvoorbeeld het aantal inbound links. Door middel van linkbaiting kun je het aantal inbound links vergroten. Linkbaiting is het creëren van content waarbij er een hoge kans is op een viraal effect. Denk hierbij aan artikelen die zo grappig, handig of informatief zijn dat lezers ze maar al te graag delen:

Een goed voorbeeld hiervan is het blog van TownHouse Hotel Maastricht. Zij bloggen bijvoorbeeld over tips in en rond Maastricht bijvoorbeeld over smakelijke kleine restaurants van Maastricht, de leukste Maastrichtse cafés maar ook over de Sint Pietersberg en Mergelgrotten. Hierdoor kun je een groot aantal backlinks creëren. Zo zullen de in het artikel genoemde kleine restaurants hoogstwaarschijnlijk een link naar het hotel plaatsen en wellicht ook via hun sociale media kanalen het blog verspreiden. Er zijn wellicht ook andere blogs die de blogpost een leuke toevoeging vinden en het artikel inclusief link doorplaatsen, bijvoorbeeld de website van de lokale VVV. En dan zijn er ook nog de consumenten die het blog lezen. Die kunnen het bijvoorbeeld weer delen met kennissen waarvan ze weten dat die binnenkort naar Maastricht gaan. Bovendien wordt het artikel ook gewoon geïndexeerd in de zoekresultaten van Google en wanneer er dan gezocht wordt op bijvoorbeeld “kleine restaurants Maastricht” of “leukste Maastrichtse cafés” is de kans aanwezig dat het artikel hoog in de zoekresultaten staat.

Je kunt door de titel van je blog slim te kiezen dus ook zorgen voor een goede ranking op ‘long tail’ zoektermen. Daarnaast zorg je door het regelmatig plaatsen van nieuwe blogs ook voor steeds meer content op je website.

 2. Je gunt je bezoekers niets

Een verkochte reis, een geboekte hotelkamer of een verkocht ticket. Pas als een bezoeker een betalende klant is heeft het zin om je bezoeker een extraatje te bieden, om je bezoeker iets te gunnen. En dan eigenlijk nog alleen als het echt een goed betalende klant is. Voor niets gaat immers alleen de zon op.

Boze tongen beweren dat delen het nieuwe bezitten is. Als voorbeeld halen ze dan de opkomst van de sharing economy aan. Dit geldt niet alleen voor bijvoorbeeld het delen van de slaapkamer die je over hebt via Airbnb, maar ook kennisdeling wordt gewaardeerd en beloond zeggen ze dan. Waarom zou je die tip over dat fantastische restaurantje alleen geven aan mensen die bij je boeken?

Draai het eens om en gebruik Cialdini’s principe van wederkerigheid om je bezoekers te overtuigen. Het vakantieblog van de ANWB en het reisnieuws van rondreis.nl zijn beiden voorbeelden van hoe je nieuws, tips en lijstjes kunt delen met je bezoekers zonder expliciet te verkopen. Zij gunnen hun bezoekers blijkbaar wel iets, gek toch?!

 3. Je wilt niet laten zien wie je bent

Als je niet wilt laten zien wie je als bedrijf bent en waar je voor staat, moet je zeker niet gaan bloggen. Een blog is namelijk een prima manier om te laten zien waar je voor staat, je kunt bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen geven. Als je dit doet niet alleen doet door de positieve dingen te laten zien, maar je ook af en toe kwetsbaar opstelt door een fout (waar je wel van geleerd hebt uiteraard) te laten zien laat je als bedrijf zien menselijk te zijn.

Jochem van Drimmelen gaf ons eerder al een voorbeeld van het KLM blog. Natuurlijk zijn dit niet de grootste fouten die KLM ooit gemaakt heeft, maar ze laten in ieder geval zien dat niemand perfect is. Een ander goed voorbeeld van hoe je een corporate blog in de reiswereld kunt inzetten is SRC Cultuurvakanties. SRC heeft een speciale website opgezet (helaas gaat hierdoor wel de waarde van bloggen voor zoekmachine optimalisatie voor de corporate site verloren) waar ze een kijkje in hun keuken geven, bijvoorbeeld door alle reisleiders zichzelf voor te laten stellen.

Geen corporate blog, goede keuze

Ben je na het lezen van de drie redenen om geen corporate blog te beginnen overtuigd om op dezelfde voet (zonder corporate blog) verder te gaan? Goede keuze! Laat je ook vooral niet door de voorbeelden van Skyscanner, Airbnb en Vlaanderen Vakantieland overtuigen, want dat brengt alleen maar zorgen met zich mee.

Doe dus lekker alsof je nergens vanaf weet, blijf lekker onbezorgd en begin vooral geen corporate blog. Voor je het weet scoor je goed in de zoekmachine, heb je de gunst van je bezoekers en ben je een transparant en menselijk bedrijf. De gedachte alleen al…

Credits afbeelding: mollybob (CC)