Sinds het begin van dit millennium boeken steeds meer consumenten vrijwel alle aspecten van hun reis zelf: vluchten, hotels, transfers en excursies worden allemaal online geregeld. Niet verwonderlijk, want het web heeft net zo vaak interessante aanbiedingen als de traditionele reisbureaus. Daarbij kunnen administratie- en reserveringskosten vermeden worden via het internet. Het is overigens niet alleen de budget reiziger die het reisbureau links laat liggen, ook de ”high end” van de markt geeft de voorkeur aan het internet.

Duurzaam reizen

Reizen boeken via het internet is niet de enige trend die de laatste jaren erg gegroeid is. Het word ook steeds belangrijker dat reizen een duurzaam karakter hebben. Deze reissector stijgt maar liefst met 5 procent per jaar. Steeds meer reisorganisaties spelen hier op in en bestempelen een deel van hun reizen als ‘eco’. Het is daarbij echter vaak onduidelijk in hoeverre dergelijke reizen ook daadwerkelijk duurzaam zijn.

Voor de consument is dit vaak een kwestie van mening. Voor de ene reiziger is een groen programma, wat voorschrijft dat een hotel het witgoed van de gasten niet dagelijks verwisseld voldoende, voor de andere niet. Het is dus maar de vraag of je zo’n hotel als duurzaam kan adverteren of niet.

Lokale bevolking, flora en fauna profiteren van inkomsten

Wanneer je als tour operator over wilt gaan naar eco reizen dien je de negatieve effecten van toerisme zo veel mogelijk te beperken. Daarbij moet je ervoor zorgen dat de lokale bevolking en de flora en fauna zo veel mogelijk profiteren van de inkomsten. Sawadee doet dit o.a. door haar reizigers bij de lokale bevolking te laten overnachten. Het geld komt direct ten goede aan de lokale gemeenschap, die anders weinig tot geen inkomsten hebben.

Let’s Go Eco maakt uitsluitend gebruik van lokale bewoners die als gids functioneren. Daarnaast heeft deze kleinschalige reisorganisatie geen papieren brochures en wordt er van alternatieve vormen van adverteren gebruik gemaakt: naast de site wordt er samengewerkt met ecologische bedrijven (denk aan natuurwinkels, -cafés en groene stroom instellingen) die een advertentie op hun site of nieuwsbrief kunnen zetten.

Nog een andere insteek is om eco travel te combineren met taalreizen bij talenreisschool ESL, zij hebben bijvoorbeeld taalcursussen in Berlijn. Niets is beter dan een taal in het land waar het wordt gesproken te leren en de klant wordt op deze manier echt onderdeel van de lokale cultuur. Daarbij worden er banen gecreëerd voor de lokale gemeenschap, niet alleen in het lesgeven van de taal maar ook in de accommodatie en hospitality sector van de bestemming.

Laat zien dat je authentiek duurzaam bent

Het is hierbij wel van belang dat er rekening gehouden wordt met het feit dat deze organisaties oprecht rekening moeten houden met de cultuur en natuur van de bestemming.

Consumenten herkennen het verschil tussen wat authentiek duurzaam en wat een marketingstrategie is die alleen probeert op de trend van eco travel in te spelen.

Daarom is het belangrijk authenticiteit uit te stralen naar de klant. Dit kan gedaan worden via samenwerkingsverbanden, het sponsoren van projecten en sociale media. Hierdoor laat je de klant zien, dat je echt bezig bent met duurzaamheid en dat de opbrengsten van de organisatie niet alleen maar naar de CEO gaan.

De taalreisorganisatie ESL Taalreizen is hier een goed voorbeeld van. Deze organisatie heeft vorig jaar een instrument voor zelfevaluatie ontworpen in samenwerking met strategisch adviesbureau ECO2 Initiative. De organisatie beschrijft het instrument als volgt op hun website: “het is gebaseerd op de ISO-norm 26000 en maakt het gemakkelijker voor de scholen waarmee de organisatie samenwerkt om maatschappelijk en milieu verantwoord te ondernemen. Daarnaast helpt het instrument bij het opstellen van een eigen actieplan voor de scholen, rekening houdend met de lokale realiteit en in functie van de drie belangrijke werkingsgebieden: beheer en exploitatie, het onderwijs, de gemeenschap.”

De consument van vandaag wil een unieke ervaring maar is zich tegelijkertijd bewust van het dreigende gevaar dat toerisme aan natuurgebieden en bepaalde bevolkingsgroepen aan kan brengen. Door duurzame reizen aan te bieden krijgt de klant én een unieke, exclusieve reis aangeboden, én brengt hij met een gerust hart zijn vakantie door met in zijn achterhoofd dat hij zijn steentje heeft bijgedragen aan het bezochte gebied.

Het is belangrijk de consument te informeren over de duurzaamheid van de organisatie zowel als de aangeboden producten. Dit kan gedaan worden door gebruik te maken van sociale media en het internet. Consumenten zijn actief op zoek naar producten en doen onderzoek alvorens een reis te boeken. Het is daarbij van belang dat ze positieve informatie kunnen vinden via de organisatie zelf maar ook via andere consumenten. Zorg er daarom voor dat er actief aan duurzaamheid gewerkt wordt, dan volgt de informatie en de marketing vanzelf.