• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Europese toerisme industrie krimpt met 8%

10 december 2009 door Martin van Kranenburg

De Europese toerisme-industrie is dit jaar met acht procent gekrompen ten opzichte van 2008. Dat blijkt uit cijfers van de International Tourism Bourse (ITB) in Berlijn. Deze reisbeurs, de grootste in Europa, vindt op dit moment plaats. Het onderzoek is gebaseerd op de inbreng van 60 toeristische experts uit 30 Europese landen. Alhoewel de toeristenindustrie volgens het onderzoek hard is geraakt door de economische crisis, is de krimp minder dan dit voorjaar werd gevreesd.

Daling in aantal passagiers en bestedingen
Het aantal trips door Europeanen ging in deze periode met zeven procent achteruit. Het percentage dat een verre bestemming koos, daalde maar liefs met 12 procent, het aantal Europese met zes. Eenmaal op de bestemming gaven deze toeristen 15 procent minder geld uit. Volgens de onderzoekers was de daling van passagiersaantallen uit Engeland met 15 procent het grootst. Ook Russen (min 12 procent) en Zweden (min 10 procent) gingen duidelijk minder op vakantie. De enige groeier was Oostenrijk, met 2 procent meer passagiers dan in 2008.

Steeds meer lastminute
Europeanen bleken ook minder besluitvaardig als het gaat om het vastleggen van een vakantiebestemming. Meer dan tweederde (68 procent) van de ondervraagden zei afgelopen oktober in 2010 even veel te gaan reizen als in 2009. In oktober 2008 was dat nog 80 procent. Alleen lastminutevakanties deden het goed: het aantal mensen dat hun vakantie een week voor vertrek boekte, steeg met 18 procent. Voor het volgende jaar lijkt die trend zich door te zetten.

Reisgedrag is onvoorspelbaar
Vooral dit onvoorspelbare gedrag baart de toerismeindustrie zorgen. Volgens het ITB valt er geen peil met te trekken op de vakantieganger. “Vakantiebestemmingen, luchtvaartmaatschappijen, hotels, toeroperators en reisbureaus hebben steeds meer moeite het gedrag van reizigers te voorzien”, aldus Martin Buck van het ITB. “Bovendien verandert het reisgedrag door verschuivingen in demografie en lifestyles.” Volgens Buck staat de toerisme-industrie dan ook voor een grote uitdaging.

Bron: Spits (economie)

Gerelateerde Berichten

  • Amsterdams toerisme
    Amsterdams toerisme en de coffeeshops [storify]

    Maakt het sluiten van Amsterdamse coffeeshops dat de toeristen weg blijven uit Amsterdam? Een interessante…

  • Nieuw event: Zorg en Toerisme

    Op dinsdag 6 mei organiseert IMMovator de netwerkbijeenkomst Cross Care Café “Zorg en Toerisme”. De…

  • ITB Think Tank

    Gedurende de 45e editie van de Internationale toerisme beurs (ITB) in Berlijn (9.-13.03.2011) stonden bij…

Categorie: Marketing Tags: ITB Berlijn, toerisme industrie

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Google destinatiemarketing Vakantiebeurs Social Media reviews technologie Expedia NHTV TUI onderzoek Booking.com mobiel KLM Facebook reizen Airbnb instagram travel TripAdvisor hotels

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 TravelNext