Srprs.me is binnen twee jaar dermate uitgegroeid dat het deze maand de 25000ste boeking behaald heeft. Tijd om eens wat dieper in te gaan op de meest gestelde vragen aan een medewerker van srprs.me. Hoe blijft srprs.me vernieuwend en hoe zien ze de toekomst voor zich? Laten we eens de tijd nemen om stil te staan bij het succes van srprs.me.

Ik had natuurlijk de directie kunnen interviewen, maar ik vond het ook leuk om een keer een echte millennial (als werknemer) aan het woord te laten. Srprs.me bestaat namelijk uit veel jonge talenten. Ik vroeg Tessi.

Tessi is halverwege 2016 gestart bij srprs.me als stagiaire. Ze mocht destijds reizen boeken als travel consultant en dus de bestemmingen uitzoeken voor de reizigers. Een enorme eer, en onwijs leuk om te doen zegt ze! Na haar stageperiode is ze door srprs.me gevraagd om te blijven werken en het kaartenteam te versterken. Sinds twee maanden zorgt ze er dus voor dat mensen op tijd op de luchthaven zijn en met behulp van de kraskaart de bestemming kunnen onthullen.

Het is succesvol, maar wat maakt volgens jou srprs.me zo succesvol?

”Het begint natuurlijk allemaal bij het concept. Doel van srprs.me is het om spontaniteit terug te brengen in het reizen en we pogen dat te doen door middel van het aanbieden van verrassingsreizen. Het gaat zo. Je kiest een thema dat voldoet aan jouw wensen, boekt de reis en krijgt een persoonlijke pagina. Met behulp van deze persoonlijke pagina zie je een week van tevoren het weerbericht voor jouw bestemming waarmee je je koffer kunt pakken. Eenmaal op de luchthaven ontdek je met behulp van de kraskaart de bestemming. Je hoeft dan niet meer te wachten, maar kunt meteen op vakantie! Door het aanbieden van een dergelijke reis creëren we een ervaring waarbij de reizigers niet alleen de reis zelf, maar ook de customer journey onthouden.”

Hoe gaan jullie om met jullie klanten, wat is volgens srprs.me belangrijk en hoe maak je onderscheid?

”Bij srprs.me bestaan er geen klanten, maar reizigers. Wij spreken niet met u, maar met je en jij. Reizigers kunnen alles vragen en we staan altijd voor ze klaar. Zo is srprs.me via telefoon, mail, Instagram, Twitter en Facebook bereikbaar en staat het volgeraantal van de srprs.me Facebookpagina bijna op 200.000 volgers. Onder andere door deze betrokkenheid heeft de reiziger het gevoel srprs.me echt te kennen en geen nummertje te zijn. Dit streven we als srprs.me ook na door reizigers persoonlijke aandacht te geven. Als ze jarig zijn of er net een relatie is stukgelopen bijvoorbeeld. We sturen ze dan een kaartje, chocola of bloemen, alles om onze reizigers zo blij mogelijk te maken. Naast dit persoonlijke contact proberen we de reizigers natuurlijk blij te maken met onze reizen.”

Maar wie bepaalt nou echt waar de reiziger naartoe gaat?

”Omdat srprs.me inmiddels veel reizen per dag boekt, wordt er vaak gedacht dat er op het srprs.me-kantoor lijstjes hangen met bestemmingen, of dat de reizen zelfs in grote aantallen ingekocht worden. Gelukkig kunnen we zeggen dat dit niet het geval is.

Srprs.me werkt met een team van travel consultants die niet alleen de reis boeken, maar tijdens dit proces ook het persoonlijke aanspreekpunt zijn voor de reizigers. Deze travel consultants hebben in totaal al ruim 55.000 reizigers op reis gestuurd en maken nog steeds elke dag reizigers blij. Hierbij wordt er gebruik gemaakt van de persoonlijke ervaringen van srprs.medewerkers, maar ook van ervaringen van reizigers.

Zo komen we bij srprs.me steeds meer te weten over de bestemmingen en reizigers, waardoor we een ‘Net Promotor Score’ (klanttevredenheidstool) van 60 uit 100 hebben kunnen behalen. In de totale reisbranche was dit in het eerste kwartaal van 2017 gemiddeld 35 (de Vries, 2017).”

Hoe werkt srprs.me aan een steeds vernieuwend concept voor iedere reiziger?

”Voor een bedrijf als srprs.me is het natuurlijk belangrijk om vernieuwend te blijven, zodat elke reis nét even anders is, no recycled version of someone else’s holiday. Om dit te bereiken wordt er inspiratie uit alle hoeken en gaten gehaald en is er een marketingteam opgezet om deze inspiratie om te zetten in plannen, producten en content. Zo is ook het thema van de maand in het leven geroepen waarbij er elke maand een ander thema geboekt kan worden. Zo blijven de reizen vernieuwend en uitdagend.

En uitdagend is het thema van deze maand zeker.

Tijdens de ‘earn your return’-reis moet je door middel van 5 challenges je eigen terugreis zien te verdienen. Door de reizen zo telkens te laten variëren heeft de reiziger een unieke ervaring, kan srprs.me gericht inspelen op de behoeften en wensen van reizigers en blijft het concept vernieuwend. Dit is ook een unieke kans voor srprs.me om zich te onderscheiden van de concurrentie.”

Niet alleen jullie kunnen verrassingsreizen aanbieden, concurrentie doet het ook nu toch?

”Concurrentie is voor ons een compliment. Het bedrijf ziet potentie in het concept en gaat het dus imiteren. Hier worden we alleen maar sterker van. Daarnaast zijn we ervan overtuigd dat we door de kwaliteit van de reizen toch altijd een stapje voor blijven. Zo wordt onze service door de reizigers beoordeeld met een 8,7, gevolgd door de accommodaties met en 8,4 en de bestemmingen met een 8,3. Een van de drie oprichters van het bedrijf, Raymond Klompsma zegt dan ook: “Concurrentie is goed. Het zorgt voor meer naamsbekendheid in de markt en het houdt ons scherp. Heel scherp.” Wel is het imago van de verrassingsreizen een uitdaging. Voorheen hadden organisaties van verrassingsreizen een slecht imago, omdat die vaak dump seats en beds verkochten, oftewel reizen die in grote getalen zijn ingekocht. Dat is een imago waar wij nu tegen moeten op boksen. Mensen denken daardoor weleens dat ze in een hotel ver buiten de stad komen met srprs.me. Gelukkig doen we dat met srprs.me niet, en tegelijkertijd is het een uitdaging om dat te bewijzen.”

Wat is het leukste wat jij hebt meegemaakt bij srprs.me?

”Tijdens mijn stage boekte ik een reis voor een blogger, die we niet hadden uitgenodigd voor een persreis maar zelf een reis had geboekt om wat meer stof te hebben om over te schrijven. Ik koos een bestemming uit die me erg bij deze reiziger leek te passen. Hij had het erg naar zijn zin en boekte later nog een reis, die ik wederom geboekt heb, inclusief verrassing op bestemming. Achteraf was hij zo enthousiast dat hij er een blog aan geweid heeft, inclusief het benoemen van mijn naam. Dat vond ik heel erg leuk om te lezen. Laatst op deze manier ook nog door dezelfde blogger op Twitter genoemd. Dat is waar je het voor doet, reizigers de tijd van hun leven bezorgen.”

Kun je ons nog even bijpraten over belangrijke ontwikkelingen intern in jullie organisatie?

”De belangrijkste ontwikkeling van srprs.me in de afgelopen tijd is zonder meer de uitbreiding naar zowel België als Engeland. Zo heeft het bedrijf niet alleen een groei doorgemaakt van 1000 procent in het afgelopen half jaar, maar heeft het inmiddels ook 50 werknemers in dienst. Ondanks dat het bedrijf zo sterk gegroeid is, is er nog steeds een medewerkerstevredenheid van 8,3, iets waar binnen srprs.me nauw op gelet wordt. Het zijn de medewerkers die uiteindelijk het enthousiasme kunnen overdragen op de reizigers en zo een groot aandeel hebben in de ervaring van de reizigers. Er wordt dan ook veel ondernomen binnen het bedrijf om de medewerkers tevreden te houden, zoals bijvoorbeeld het srprs.uitje waarbij de medewerkers de kans kregen om het concept zelf te ervaren. Zo kunnen de medewerkers zich ook goed verplaatsen in de reizigers om ze zo goed mogelijk te kunnen helpen en ondersteunen. Niet alleen voor en tijdens de reis, maar ook na de reis. De ervaringen van reizigers worden namelijk erg op prijs gesteld, maar ook sturen we graag een handgeschreven kaartje om de reizigers een warm welkom thuis te wensen.”

Adventure is our second name. We staan te popelen om zoveel mogelijk reizigers blij te maken met een fantastische en onvergetelijke srprs.reis.