GOGO, de jongerenorganisatie die iedere zomer zo’n 50.000 jongeren naar de mooiste zomerbestemmingen brengt in Europa. Van Mallorca tot aan Albufeira en van Zakynthos tot aan Chersonissos. Dit jaar zette GOGO het nieuwe concept ‘GOGO zoekt reisreporter’ op. Als reisreporter doe je verslag van één van de beste partybestemmingen in Europa. Iedereen mocht zich opgeven, of je nu ervaren of onervaren bent voor de camera, iedereen kreeg een gelijke kans. Wij van TravelNext wilden weleens wat meer weten over het concept van GOGO en interviewde Tommy Janmaat, Brand Activation Manager van GOGO en Marly Langeveld, medewerkster op de marketingafdeling van het jongerenmerk.

Het idee achter ‘GOGO zoekt reisreporter’

Iedere zomer stuurt GOGO een aantal reisreporters van de organisatie zelf naar een bepaalde zomerse bestemming om daar een report te maken van de desbetreffende locatie. ‘Voor een toeristische organisatie als GOGO werkt het namelijk het beste om content te maken op plaats van bestemming en deze vervolgens te verspreiden in Nederland’, vertelt Tommy. Op die manier worden jongeren voor volgend seizoen getriggerd om ook een vakantie naar een bepaalde bestemming te boeken. Voorheen gebeurde dit altijd met verschillende castings en al bestaande reporters. Maar dit jaar wilden zij het net wat anders aanpakken en zetten dus de actie ‘GOGO zoekt reisreporter’ op.

Het idee achter deze actie is om de doelgroep de kans te geven hun talent te laten zien en juist de doelgroep naar een bestemming te sturen om de betrokkenheid met de eigen doelgroep te vergroten. Om deze reden leek het GOGO een goed idee om het bestaande concept een net wat andere twist te geven. Voor jongeren een heel mooi instapmodel die de ambitie hebben om in de wereld van tv te gaan werken!

Marly: ‘Er zijn zelfs al voorgaande reporters van GOGO die wel degelijk kunnen stellen dat zij er iets aan hebben over gehouden. Zo zijn JayJay Boske en Hugo Kennis ook reisreporter geweest voor GOGO. Het biedt dus mooie kansen voor toekomstige reporters.’

GOGO header

Plan de campagne

Social media kanalen hebben tijdens de actie een grote rol gespeeld. Zowel owned en paid mediakanalen zijn ingezet om de actie aan te kondigen. Facebook en met name Instagram waren de kanalen waarop het moest gebeuren, en dat zijn natuurlijk ook wel de kanalen waar de doelgroep van GOGO zich bevindt. Tommy: ‘Iedere deelnemer/reporter moest een filmpje van zichzelf maken waarin zij in 15 seconden moesten uitleggen waarom zij de nieuwe reisreporter moesten worden.’ De filmpjes werden direct geladen op een website waar uiteindelijk gestemd kon worden. De gehele campagne hebben zij nog eens extra aangejaagd met een zogenaamde pre- roll campagne, in deze campagne werden mensen op Facebook en YouTube ook nog eens extra getriggerd om aan de actie mee te doen. De 50 filmpjes met de meeste stemmen zijn doorgegaan naar de halve finale, en deze heeft nu net plaatsgevonden. GOGO heeft daarnaast ook nog vijf wildcards uitgedeeld.

Does it fit GOGO?

In de halve finale hebben de 50 finalisten de kans gekregen om zichzelf te bewijzen. De halve finalisten kregen twee keer 10 minuten de tijd zichzelf te presenteren aan een GOGO jury en aan een jury van de TV-kamer. ‘Bij de GOGO jury werd er echt gekeken of er wel een fit was met het merk GOGO, of er een fit was met de doelgroep en of de persoon past bij wat GOGO wil uitstralen op de bestemming’, zegt Tommy. Bij de jury van de TV-kamer moest er een report worden voorbereid en werd er gekeken hoe het er op beeld uitziet. Uiteindelijk zijn er zes finalisten overgebleven die nog steeds de kans hebben om hun talent te laten zien op een super toffe bestemming. Deze finalisten krijgen een eindopdracht en vanuit daar wordt één winnaar gekozen die deze zomer reporter zal zijn op een van de GOGO bestemmingen.

Destination reports; wat wil de doelgroep weten

‘Aan het concept op bestemming zal weinig veranderen’, vertelt Tommy. De huidige destinations report bestaan uit een food/horeca report, een beach report en een nightlife report. Het belangrijkste wat in het report naar voren moet komen is wat de doelgroep wilt weten over een bepaalde bestemming. Er kan wel content gemaakt worden van verschillende dingen, maar als het niet relevant is voor de doelgroep slaat het niet aan. Het filmpje dat wordt gemaakt door de reisreporter zal dienen als promotiemiddel voor volgend seizoen. Zoals Tommy zegt: ‘Wel jammer, maar voor GOGO heeft het geen zin meer om een filmpje live te laten zien, terwijl het seizoen al bezig is.’ De filmpjes van de reisreporter zullen vooral verschijnen op de social media kanalen van GOGO, Facebook, Instagram en YouTube.

Influencers en GOGO

Ook influencers spelen voor een organisatie als GOGO wel degelijk een rol. Zo zullen sommige reporters van vorige jaren ook zeker weer teruggaan naar bestemmingen om te promoten. Daarnaast werkt GOGO ook al een tijd lang met vloggers. Zo hebben zij in het verleden al samengewerkt met de jongens van Stuk TV, zij gingen naar verschillende bestemmingen, maakte daar filmpjes en deze worden door GOGO direct live geplaatst. Ook andere bekende vloggers zullen dit jaar voor GOGO en Totally Summer gaan vloggen op zomerse bestemmingen en deze zullen ook live geplaatst worden. Daarbij zijn ze bij GOGO altijd nog op zoek naar meer vloggers en influencers die zij kunnen inzetten.

Hoe kunnen andere toeristische organisaties dit concept toepassen?

Het concept dat GOGO heeft opgezet kan in mijn ogen een succesverhaal zijn/worden voor iedere andere toeristische organisatie. Met de trends die spelen in online video zoals vloggen, livestreamen etc. kan iedere toeristische organisatie hier zijn eigen twist aangeven en hun eigen doelgroep inzetten bij het promoten van het eigen product. Daarnaast bieden zij ervaren of onervaren mensen ook nog eens de kans om talent te laten zien of juist te ontwikkelen. Op die manier kun je wel zeggen 1+1=2.