• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Google is begonnen met censuur op vliegticket resultaten

28 november 2011 door Gastblogger

Een interessante stap die Google aangekondigd heeft op het PhoCusWrigth Travel Conference. Jeremy Wertheimer, de oprichter van ITA software en nu Google VP, vertelt dat Google vanaf heden vliegticket vergelijkers en beoordelaars gaat verwijderen uit de zoekresultaten. Het zou dan gaan om namen als Expedia, Priceline (Booking), Travelocity, Kayak, enz.

Dit gastblog is geschreven door Andre Scholten, als zelfstandig consultant houdt hij zich bezig met Google Analytics, Site Speed en SEO.

De reden van deze censuur (zo noem ik het) is dat de luchtvaartmaatschappijen het zo willen, aldus Jeremy. Deze willen geen reisbureaus in de zoekresultaten op woorden met “vliegtickets” hebben staan. Google heeft al eerder aangegeven de ‘middle man’ uit de resultaten te willen halen, maar dan met aanpassingen in het algoritme en wat handmatige ingrepen. Het keihard weglaten van deze sites is een aparte nieuwe stap.

Het is in mijn ogen dusdanig arrogant om zomaar die beslissing te maken. Wie zegt dat ik als gebruiker alleen luchtvaartmaatschappijen in de resultaten wil zien staan? Doe mij maar een goede vergelijker die goede deals heeft gesloten en waar ik diverse maatschappijen naast elkaar kan leggen. Google gaat nu zelf een vergelijker lanceren met Google Flightsen bepaald dan ook dat het de enige vergelijker zal zijn die in de zoekresultaten komt.

Het meest vervelende is dat de stap nu eenmaal genomen is. Dat maakt de weg vrij om die nog een keer te nemen met bijvoorbeeld hotel zoekopdrachten. Even zelf een vergelijker maken en alle andere vergelijkers uit de resultaten gooien totdat alleen de hotels zelf er nog in staan. Maar wie wil dat nou, de meeste hotelvergelijkingssites werken makkelijker dan de hotelsites zelf. Duidelijk een voorbeeld van het niet denken vanuit de gebruiker, terwijl dat juist het credo is welke Google zelf hoog in het vaandel
heeft
had.

Het is nog niet bekend of en hoe Google dit in Europa aan gaat pakken. Maar James van Thiel (Google NL) heeft tegen Reisrevue gezegd dat de markt hier anders is dan in Amerika, waar maar 4 maatschappijen zijn. Vooralsnog hebben Nederlandse vergelijkers niets te vrezen. (bron: emerce).

Waar houdt het op? Misbruikt Google nu zijn monopoly? Google do-no-evil? Of het is Google’s goed recht om dit te doen?

Gerelateerde Berichten

  • Google resultaten worden persoonlijk

    Alles wordt onderworpen aan een review. Alles wordt op basis van je persoonlijke voorkeur. Dus…

  • Google automatisch aanvullen:

    The almighty Googlemachine weet meer over ons dan we misschien zelf weten. Ook hoe we…

  • Google Maps Engine Lite: Een nieuwe feature om itineraries te maken

    Met Google Maps Engine Lite kun je nu maps customizen waarbij je gebruik maakt van…

Categorie: E-commerce

Over Gastblogger

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

KLM destinatiemarketing Airbnb travel Social Media Booking.com NHTV Vakantiebeurs TripAdvisor instagram Google mobiel reizen technologie hotels Facebook onderzoek Expedia reviews TUI

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 TravelNext