Google heeft cijfers vrijgegeven over de zoekresultaten in de VS die gelinkt zijn aan reizen. Of reizigers nu een trip aan het plannen zijn, een nieuwe stad op voorhand willen ontdekken via internet of andere reisgerelateerde informatie zoeken, de data van Google worden ieder kwartaal uitgebracht, en daar kunnen we hier ook wel wat mee. Vooral in je eigen contentstrategie op je website of weblog bijvoorbeeld, om weer hoog in die search resultaten terecht te komen, hoe groot of klein je organisatie ook is. Drie zaken om je qua content optimalisatie de komende maanden op te focussen:

Zoekopdrachten – bied aan waar naar gezocht wordt

Vacation rentals en de groei van de sharing economy: speel daar direct op in!

Vacation rentals zitten enorm in de lift. Dat is niet alleen in de Verenigde staten, ook in Europa is dit het geval en overstijgt het in sommige gevallen zelfs de zoekopdrachten naar hotels. Volgens ING gaat de komende maanden de sharing economy, waar de vacation rentals een aanzienlijk groot onderdeel van zijn geworden, met 1/3 groeien de komende 12 maanden. De kans om geld te besparen tijdens vakantie is een van de belangrijkste beweegredenen voor de consument om hiervoor te kiezen, zo blijkt uit dit onderzoek van ING. Maar ook voor consumenten die hun huis zelf verhuren om op vakantie te kunnen biedt dit inzicht voldoende input.

zoekopdrachten
Wat moet een aanbieder van een vacation rental dus doen op zijn of haar website als gevolg van die groei in zoekopdrachten naar deze accommodaties? Zorgen dat de beste prijs in de beste periode die mogelijk is op de website staat! Speciaal voor (Nederlandse) Airbnb verhuurders is er bijvoorbeeld de Airbnb calculator die je daar als verhuurder bij kan helpen. Voor particulieren is er daarnaast Micazu (winnaar van de Thuiswinkel Awards) om je huis in perfecte staat online aan te bieden. Het is de marktplaats voor online huurders en Nederlandse huiseigenaren en als je er nog niet je accommodatie hebt aangeboden is dit wellicht het moment daarvoor. Trending topic! Aan de andere kant zien we dat andere branches (zoals de campingbranche) hier ook op inspelen, zo is er sinds vorig jaar een zelfstandig platform die vacation rentals in de vorm van campingplaatsen aanbiedt. Beoordeel voor je eigen rental of het de moeite waard is om ook bij een groter platform (zoals bovengenoemd) wilt aansluiten, of dat je het zelf wilt blijven doen.

In dat laatste geval, kun je voor je eigen vacation rental (of kleine bed & breakfast) een prachtige customized website laten ontwikkelen, waarin je je product optimaal kunt aanbieden. Stinngo is een soort Micazu en Airbnb, maar dan toch net weer even anders. Zorg er in ieder geval voor dat je als rental aanwezig bent en zichtbaar!

Autoverhuur ook in de lift: welk platform past bij jouw reiziger?

Er wordt op Google ook meer gezocht naar autoverhuur. Best opvallend, omdat je zou denken dat mensen dit direct zouden regelen via het platform of de boekingswebsite, waar ze ook hun verblijf regelen. In veel gevallen staan die twee echter nog los van elkaar. Vorig jaar werd in Nederland de vervoer vergelijkingssite GoEuro gelanceerd voor de beste prijzen in autoverhuur in Europa. Zij zijn gaan samenwerken met een aantal grote autoverhuur maatschappijen. Daarnaast zijn er ook allerlei kleine initiatieven ontstaan die er een eigen concept aan hebben verbonden. ‘Welcome Pickups‘ in Athene en Istanbul bijvoorbeeld, waar je door een local opgehaald en weggebracht kunt worden van- en naar het vliegveld.

Wat kun je daarmee? Zoek als reisorganisatie naar concepten die aansluiten bij jouw concept. Wil je een geïntegreerde vervoersvergelijker op je website? Of werk je liever samen met een lokaal initiatief? Airbnb of Micazu en Welcome Pickups zouden bijvoorbeeld al een perfecte match zijn in de reiswereld. Voorkom in ieder geval dat bezoekers je site moeten verlaten om vervoer te regelen. Zorg dat ook die content, perfect bij jouw eigen content en aanbod past. Houd je het autoverhuur aanbod op je website klein en authentiek (met locals)? Of ga je voor groot en volledig?

Meest gestelde vragen – tips om er op in te spelen

meest gestelde vragen Google Search

1. Vlucht boeken: hoe kun je jouw reiziger daar mee helpen?

Hot topic: wat is de beste periode om je vliegticket te boeken? Veel websites hebben zichzelf of hun blog al gevuld met content die dergelijke algemene reizigersvragen beantwoorden. Slim, want zo komt de bezoeker door het stellen van een vraag, toch op jouw website terecht. Voor wat inspiratie kun je bijvoorbeeld kijken naar hoe Skyscanner dit doet. Naast tips voor bestemmingen en must-sees, kun je op Skyscanner terecht voor meerdere handleidingen en geheime tips voor het boeken van de goedkoopste tickets. Lees hier hoe Skyscanner uitlegt aan haar reizigers hoe ze de beste lowcost vluchten kunnen boeken of hier een mooie infographic waarmee ze de reiziger uitleggen wat de beste tijd is om te boeken. Contentwise erg slim, want ook voor deze vragen hoeven ze je website niet af. Zorg echter wel dat dit in een aparte rubriek staat, waarnaar je kunt verwijzen elders op de website, of via je social media kanalen. Dat maakt het geloofwaardiger en tevens ook makkelijker voor hen om de tips te delen aan andere reisgenoten en vrienden.

best time to book Google Search

2. Hoe ziet de destinatie eruit: laat het zien met  video, bloggers, Snapchat of Instagram zoals deze reisbedrijven

Voordat de reiziger überhaupt ook maar wilt boeken, is het van steeds groter belang dat deze op de website, of via een link op de website al de sfeer kan proeven van een bepaalde bestemming. Een aantal recente voorbeelden hoe je daar als reisorganisatie op kunt inspelen (met verschillende budgetten):

Bloggers

Veel hotels laten bijvoorbeeld op hun website vertellen hoe bloggers (online influencers) het verblijf hebben beleefd. Zo schreef Sanne een blog over Westcord Hotels en het samenwerken met bloggers en startte Neckermann vorig jaar met digitale studiereizen voor hun reisadviseurs, die zelf blogs, foto- en videocontent van de bestemming maakten, om dit vervolgens aan hun klanten op het reisbureau te kunnen laten zien via een aparte website.

Snapchat

GOGO is van start gegaan met het gebruik van Snapchat op de bestemming en Jaap die dit project heeft opgezet, deelt al zijn bevindingen in deze blog. De content wordt hier gemaakt door reisleiding en wordt gebruikt om reizigers te verheugen op hun reis of hen juist te laten nagenieten. Ook bestemmingen gaan op Snapchat en bereiken hiermee perfect hun doelgroep (millennials). Dit soort content kan perfect op de website geïntegreerd worden en biedt binnen no time, realtime informatie over hoe de bestemming eruit ziet en wat de gast (consument) kan gaan verwachten.

Video, drones en 3D video

Belvilla probeert op een andere manier aan de verwachtingen van de consument te voldoen, door op de website drone-video’s te tonen van bestemmingen, zoals hier de video’s in de Alpen. En ook Thomas Cook heeft een Bird’s Eye View met een drone gemaakt van een van hun hotels in Europa. Er zijn diverse bedrijven die drone video’s kunnen maken en binnen toerisme biedt dit voor jouw reismerk misschien wel de uitgelezen kans. Lees er hier meer over. Een ander initiatief TripinView heeft het anders ingestoken, via deze website kun je hotels in Griekenland, Spanje en de Cote d’Azur met een helikopterview bekijken. Iets om op jouw website iets over te schrijven?

Instagram

Gebruik je als bedrijf Instagram Places al optimaal? Hiermee kun je bestemmingen en locaties opzoeken en de content wellicht zelfs (her)gebruiken, zoals Tourism Australia dat doet.

3. Reizigersvragen over paspoorten: deze website bevat alle belangrijke informatie!

Startup MyTravelPlanner heeft een website opgericht om de Nederlandse reiziger te helpen met alle belangrijke informatie voor een persoonlijke reisvoorbereiding. Staat deze website al op jouw eigen website als aanbeveling als je meerdere bestemmingen binnen en buiten Europa aanbiedt op je website waar een paspoort en visum voor nodig zijn? Je kunt tevens partner worden van deze startup, waardoor jij als reisorganisatie voor een deel wordt ontlast in deze vragen.

4. Inspiratie voor things to do: kijk naar Paperflies

Waar iedere bedrijfstak de afgelopen jaren een duidelijke focus op content marketing heeft gelegd, blijft het in de vliegticketbranche angstvallig stil wat betreft content. Daar heeft Paperflies verandering in aangebracht door ‘Paperguides‘ oftewel, things to do te introduceren. Dit zijn inspirerende reisgidsen op bestemmingen, die in principe iedere reisorganisatie op een eigen manier op de website zou kunnen embedden. Inspiratie voor things to do zijn een belangrijke reden om de website juist niet te verlaten.

Wat doe jij aan je content en strategie om aan deze Google search resultaten te voldoen? Heb je zelf nog tips om op bovenstaande Google resultaten te kunnen inspelen? Deel ze dan hieronder!

Credits headerafbeelding: Starry Raston (CC)