In deel 3 van het drieluik Connecting Travelers, gaan we met Veerle Witte in op travelapps als marketingtool voor de klassieke reisbranche. Want wat heeft de reisbranche aan al die nieuwe apps en tools? Het is vrij simpel. Er is nu eindelijk de mogelijkheid om klanten in te zetten als marketeers.

Wie reist, deelt deze ervaringen vaak online: via sociale media of een blog. Verschillende online applicaties zorgen ervoor dat het delen van reisherinneringen voor reizigers steeds makkelijker en leuker wordt. Maar wat heeft de reisbranche daaraan?

Blogs als klantreviews voor de reisbranche

De kracht van klantreviews en –ervaringen wordt door steeds meer organisaties ingezien. Consumenten laten reviews zwaar meewegen in hun beslissing iets aan te schaffen of niet, omdat ze informatie van andere klanten als betrouwbaarder zien dan die van de organisatie zelf. Logisch, want de betreffende schrijver heeft er als het goed is geen belang bij om iets te verkopen. Het is dan ook niet voor niets dat steeds meer organisaties bloggers inzetten om hun producten te reviewen en promoten en het aantal Nederlandse bloggers groeit hard.

Zo verzamelde de beeldschone fashionblogger Negin Mirsalehi binnen een jaar miljoenen volgers van over de hele wereld, waardoor fashionlabels in de rij staan om met haar samen te werken. Voor bekende reisbloggers is dit niet anders. Het beste voorbeeld hiervan is de Amsterdamse Laura, die inmiddels volledig kan leven van haar reisblog What about her en het hele jaar door de wereld rondreist. Waar de fashionindustrie bloggers al wat langer inzet als marketingtool begint de reisbranche dit nu ook steeds meer te doen. Ze worden op persreis gestuurd door verkeersbureaus, gehost door een hotel en krijgen hun vliegtickets gesponsord: in de hoop op positieve publiciteit op de blog.

Hoe kunnen klassieke reisorganisaties nou inhaken op deze trend? Een blogger op pad sturen kan, maar is vaak ook kostbaar. Toch ligt een alternatief wellicht meer voor de hand dan we denken: waarom zouden we niet beginnen met het inzetten van eigen klanten?

Ook op kleinere schaal wordt er namelijk al gigantisch veel geblogd en gedeeld. Bijna iedereen die op reis gaat houdt een blog bij, deelt foto’s en reisroutes: informatie die andere reizigers weer zullen gebruiken om hun aankomende reis te plannen. Dit is een principe waar Tripadvisor bijvoorbeeld al feilloos op heeft ingehaakt, door een platform te bieden waar gebruikers ervaringen uit kunnen wisselen over bestemmingen, hotels, restaurants en attracties. Inmiddels zijn zij de grootste reiswebsite ter wereld: iets wat wederom laat zien hoe belangrijk persoonlijke ervaringen zijn voor andere reizigers. Ook de nieuwe reisapps Travel Diaries en Favoroute haken in op deze trend: reizigers de mogelijkheid bieden online verhalen en routes bij te houden en gemakkelijk te delen met vrienden, familie en andere reizigers.

Reisverhalen van de consument als nieuw businessmodel?

Wat nou als reisorganisaties dit soort websites zouden inzetten om gebruik te maken van bovengenoemde user generated content? Dus in plaats van zelf de marketing te doen, de marketing door klanten te laten doen. Heel veel reizigers delen hun verhalen en foto’s toch al online, waarom hier geen gebruik maken? Travel Diaries is een ideaal voorbeeld hiervoor. Reizigers kunnen op een leuke en speelse manier hun ervaringen delen: ze gieten hun verhalen, foto’s en reisroutes in een digitaal dagboek, dat gepubliceerd kan worden in blogvorm of besteld kan worden als gedrukt boek.

Een reisorganisatie zou haar klanten kunnen stimuleren om reiservaringen te delen door ze bijvoorbeeld een voucher te geven voor het afdrukken van zo’n reisdagboek. Reizigers krijgen een unieke vouchercode, waarmee ze een dagboek aanmaken. Zo weten wij precies met welke organisatie de klant op reis is en kan de reisorganisatie zelf alle openbare blogs volgen. De openbare blog kan je nog interessanter maken voor een reisorganisatie door voor de lezers van de blog direct duidelijk te maken wie de reisorganisatie achter de reis is. Bijvoorbeeld door de volgende melding onder of naast de blog te zetten: ‘Mirjam is op reis met Zus en Zo Vakanties. Wil je ook zo’n vette reis maken? Kijk dan hier!’.

De reiziger verspreidt de blog uit zichzelf binnen het eigen netwerk: via mail, Facebook en Twitter, waardoor deze dus indirect reclame maakt voor de betreffende reisorganisatie. Aan het einde van de rit heeft de reiziger een mooi gedrukt boek met persoonlijke verhalen, foto’s en reisroutes op de boekenplank staan en heeft de reisorganisatie wellicht weer een paar nieuwe boekingen erbij. Een win-winsituatie.

Als reisorganisatie is dit wel een stap die je moet durven zetten. Het gaat om echte verhalen en eerlijke meningen van klanten, maar juist daarom kan het zeer waardevolle marketing zijn.

Credits afbeelding: Ferdy Collewijn