Gedurende de lezing op vrijdag 7 maart 2014 op de #itb14 van Anna-Lena Radünz (oprichter van Social Passion) stond de online succes story van het San Giorgio Hotel Mykonos centraal. Na een heropening in 2012 was het de uitdaging om het design hotel met een onconventionele filosofie en een nieuwe doelgroep succesvol op de kaart te zetten. Anna-Lena heeft gouden tips gegeven over hoe zij de online marketing hiervoor heeft uitgerold.

Binnen de cyclus van de reiziger (dream, plan, book, experience, reflect) zijn sociale media voortdurend aanwezig. De diverse stappen van de reiscirkel wordt aan de hand van het best-practice hotel toegelicht:

Dream

Het San Giorgio Hotel Mykonos zet sinds januari 2013 de sociale media kanalen Facebook (+ad’s), Pinterest, Instagram en blogging in om het hotel te promoten.

Een gemiddelde Facebook user heeft 150 vrienden. Hier deelt iemand al zijn (reis)ervaringen en wint inspiratie in voor de volgende reis. 52% geeft aan dat ze door Facebook posts van reizende vrienden aangezet worden om over een nieuwe bestemming/reis te dromen. Als hotel biedt het enorme kansen om ook de reiscyclus van de 150 vrienden te bereiken. Het San Giorgio Hotel Mykonos zet hierbij voornamelijk in op het delen van authentieke hoogwaardige beelden op locatie zelf. Het doel is voornamelijk inspiratie te bieden en vooral niet te geforceerd aanzetten tot een boeking. De inspanningen via de Facebook pagina resulteerden in o.a. 7.000 page likes en een aantal directe boekingen. Met behulp van Facebook ads en een mailing naar 200 wedding agencies kreeg het hotel nogmaals 892 page likes en vier boekingsaanvragen binnen een maand. Een groot voordeel van de Facebook ads is dat men zijn doelgroep nauwkeurig kan bereiken door de targetingmogelijkheden die Facebook biedt. Het hotel heeft maar 450 euro geïnvesteerd in Facebook ads in 2013.

De sociale media kanalen Pinterest en Instagram dienen ook ter inspiratie, zetten aan tot dromen en brengen aanvullend traffic naar de website. Tot de doelgroep van Pinterest behoren 70% vrouwen en de gemiddelde verblijfsduur bedraagt 20 minuten(!).

Omdat veel gasten bij boeken hebben aangegeven dat ze via een blog in contact zijn gekomen met het hotel, heeft het hotel actief reis- en design bloggers benaderd. Dit heeft enorme kansen geboden om het bereik te vergroten en door het plaatsen van links op bloggerssites verhoogt dit eveneens de posities en vindbaarheid in Google. Het hotel biedt zelfs een speciale nieuwsbrief voor bloggers aan waar men actuele nieuwsitems deelt en beeldmateriaal. In mei 2014 vind de eerste “San Giorgio Hotel Mykonos Blogger Week” plaats. Er zijn 30 bloggers uitgenodigd om vier dagen te verblijven in het hotel. De reis en design vakbladen zijn door diverse blogs ook in aanraking gekomen met het hotel en dit heeft voor veel offline exposure gezorgd in toonaangevende bladen zoals o.a. Vanity Fair.

Plan

Men heeft de website voornamelijk technisch en voor SEO doeleinden geoptimaliseerd (o.a. unieke meta titels en descriptions per pagina). Hierbij is niet zo zeer gefocust op linkbuilding. Aanvullend heeft men Google AdWords periodiek ingezet in de maanden mei t/m augustus 2013. Deze inspanningen resulteerden in 20 nieuwe boekingen met een gemiddelde verblijfsduur van 4,5 dagen en 80 euro omzet per boeking. Op Twitter is het hotel gedurende de planningsfase ook actief bezig. Men houdt de hashtag #mykonos in de gaten en reageert hier pro-actief op.

Book

Het hotel wilde ook graag mensen die net een verblijf bij het San Giorgio hotel Mykonos hadden geboekt, aanzetten om hun vreugde over de hotelboeking te delen. Dit is gedaan met behulp van sociale media links op de bedankpagina en de mogelijkheid tot delen  is ook meegenomen in de bevestigingsmail.

Experience

Het hotel heeft free Wi-Fi om het eenvoudig te maken voor de gasten hun (reis)ervaringen rechtstreeks te delen met hun vrienden. Een public iMAC staat ook ter beschikking voor de hotelgasten.

Reflect

Wat is een van de eerste dingen die je doet als je terugkomt van de reis? Inloggen bij Facebook om o.a. indrukken van de reis te delen, aan te geven waar je was en om aanbevelingen te delen. Het hotel wilde hierop inspelen en heeft het eenvoudig gemaakt om de vreugde over de reis te delen: via Facebook met een digitale postcard en via Tripadvisor met een after-stay mail en een nieuwsbrief.

Anna-Lena benadrukt dat het zeer van belang is om na te denken welke marketingkanaal men voor welk doel wil inzetten. Met negatieve kritiek via sociale media zul je open en eerlijk moeten omgaan en reageren.

Hoeveel uren kost het nu om actief aanwezig te zijn op de sociale media kanalen? Anna-Lena geeft aan dat dit haar een half uur kost per dag (7 dagen week).

Als hoteleigenaar of verantwoordelijke voor (online) marketing binnen het hotel: Welke tips van de best practice San Giorgio Hotel Mykonos neem je mee voor het (eigen) hotel?