Net zoals in de winkelstraat draait het bij het zaken doen op internet evenens om traffic, conversie en retentie. Of met andere woorden: het aantrekken van bezoekers, het converteren van de bezoeker in een boeker en het investeren in een klantrelatie zodat boekers trouwe klanten worden.

Elke online marketeer bekijkt waar hij zijn marketing euro het beste kan besteden. Geld steken in het aantrekken van meer bezoekers, investeren in de website om de conversie of usability te verbeteren, of geld vrijmaken voor het opbouwen of verbeteren van de klantrelatie.

Traffic: de juiste bezoekers
Op internet bepaalt de vindbaarheid in zoekmachines de A1 locatie in de online winkelstraat. Is je site niet of slecht vindbaar in Google dan besta je niet op het web. Volgens onderzoek van DoubleClick (maart 2005) begint 50% van alle online aankopen met een bezoek aan een zoekmachine. Voor de reisbranche zou dit percentage zelfs op 75% liggen. Kennis van zoekmachine marketing is dus een must.

Conversie: van bezoeker naar boeker
Nu komt het erop aan om de bezoekers aan te zetten tot acties. Eenvoud, gemak, volledigheid en betrouwbaarheid bepalen in grote mate uw succes op internet. De website moet voldoen aan het KISS-principe: keep it simple stupid. De grootste websites blinken uit in het gebruiksgemak, denk bijvoorbeeld aan www.google.nl en www.marktplaats.nl. Een fantatisch boek die je de basisprincipes van usability bijbrengt is “Don’t make me think” van Steve Krug; een must read voor elke online marketeer. Ik gebruik zijn principes nog steeds bij het beoordelen van websites in expert reviews.

Retentie: van klant naar relatie
Vooral de bedrijven waar de conversie op orde is en voldoende bezoekers komen wordt veel aandacht besteed aan het opbouwen van een klantrelatie. Zo ontving ik onlangs van Wehkamp een digitale kortingsbon van 10,- euro voor mijn verjaardag. Dit geeft toch een extra attentiewaarde.

Model Online Marketing

Waar ligt bij jou de focus? Traffic, conversie of retentie? Wil je jouw website eens onder de pijnbank hebben op deze drie gebieden? Stuur me dan gerust eens een mailtje of geef je op voor de training Online Marketeer.