• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Online Marketing: traffic, conversie en retentie !

15 november 2007 door Martin van Kranenburg

Net zoals in de winkelstraat draait het bij het zaken doen op internet evenens om traffic, conversie en retentie. Of met andere woorden: het aantrekken van bezoekers, het converteren van de bezoeker in een boeker en het investeren in een klantrelatie zodat boekers trouwe klanten worden.

Elke online marketeer bekijkt waar hij zijn marketing euro het beste kan besteden. Geld steken in het aantrekken van meer bezoekers, investeren in de website om de conversie of usability te verbeteren, of geld vrijmaken voor het opbouwen of verbeteren van de klantrelatie.

Traffic: de juiste bezoekers
Op internet bepaalt de vindbaarheid in zoekmachines de A1 locatie in de online winkelstraat. Is je site niet of slecht vindbaar in Google dan besta je niet op het web. Volgens onderzoek van DoubleClick (maart 2005) begint 50% van alle online aankopen met een bezoek aan een zoekmachine. Voor de reisbranche zou dit percentage zelfs op 75% liggen. Kennis van zoekmachine marketing is dus een must.

Conversie: van bezoeker naar boeker
Nu komt het erop aan om de bezoekers aan te zetten tot acties. Eenvoud, gemak, volledigheid en betrouwbaarheid bepalen in grote mate uw succes op internet. De website moet voldoen aan het KISS-principe: keep it simple stupid. De grootste websites blinken uit in het gebruiksgemak, denk bijvoorbeeld aan www.google.nl en www.marktplaats.nl. Een fantatisch boek die je de basisprincipes van usability bijbrengt is “Don’t make me think” van Steve Krug; een must read voor elke online marketeer. Ik gebruik zijn principes nog steeds bij het beoordelen van websites in expert reviews.

Retentie: van klant naar relatie
Vooral de bedrijven waar de conversie op orde is en voldoende bezoekers komen wordt veel aandacht besteed aan het opbouwen van een klantrelatie. Zo ontving ik onlangs van Wehkamp een digitale kortingsbon van 10,- euro voor mijn verjaardag. Dit geeft toch een extra attentiewaarde.

Model Online Marketing

Waar ligt bij jou de focus? Traffic, conversie of retentie? Wil je jouw website eens onder de pijnbank hebben op deze drie gebieden? Stuur me dan gerust eens een mailtje of geef je op voor de training Online Marketeer.  

Gerelateerde Berichten

  • Het online marketingplan: focus op traffic en conversie

    Het online marketingplan beschrijft in grote lijnen hoe je meer gerichte bezoekers naar je website…

  • KRAS zoekt Online marketeer en Webredacteur!

    De afdeling E-commerce van KRAS (Ammerzoden) heeft tot doel om het informatie- en verkoopkanaal internet…

  • Topic Travel zoekt online marketeer

    Gespot op de site van Topic Travel. Topic Travel zoekt een online marketeer. De functie: Als…

Categorie: Marketing Tags: conversie, Online Marketing, retentie, traffic, usablity

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

onderzoek Vakantiebeurs instagram Social Media reizen Expedia technologie TripAdvisor hotels KLM Booking.com NHTV Google reviews Facebook Airbnb destinatiemarketing travel TUI mobiel

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext