Op Schiphol is een proef gestart met een autonome bagagetrekker die bagage naar het vliegtuig op het platform gaat brengen. De proef heeft als doel te leren of deze techniek veilig en efficiënt is en hoe zelfrijdende voertuigen te integreren zijn met het andere verkeer op de luchthaven. De proef, die duurt tot het eind van de maand, wordt uitgevoerd in samenwerking met KLM Ground Services en Smart Airport Systems.

De proef start in een afgebakend gebied waarbij het bagageproces wordt gesimuleerd. In de tweede fase wordt de proef in een operationele omgeving voortgezet om bagage naar het vliegtuig te brengen. Het zelfrijdende voertuig wordt in het bagagegebied beladen, waarna het via een vaste route navigeert naar een vliegtuigopstelplaats. Tijdens alle proeven met de bagagetrekker zit er een veiligheidsoperator in het autonome voertuig, om indien nodig het voertuig stop te zetten. Het zelfrijdende voertuig is gemaakt door grond-afhandelingsmateriaal leverancier TLD, EasyMile levert de autonome software.

Ondanks de coronacrisis blijven we investeren in kwaliteit en innovatie. We zijn het programma ‘Autonomous Airside Operations’ gestart om met luchthavenpartners stapsgewijs naar een slimme en toekomstbestendige grondafhandeling toe te kunnen werken. We zetten in deze vroege fase in op kennisontwikkeling, door proeven op verschillende luchthavens. Op die manier kunnen we inzichten combineren en bepalen welke knelpunten in het bijzonder aandacht vereisen en welke stappen in de toekomst genomen moeten worden naar een autonome luchthaven. Op basis daarvan worden concrete vervolgstappen bepaald”, aldus Hassan Charaf, hoofd innovatie bij Royal Schiphol Group

Op luchthavens Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport worden dit voorjaar proeven ook gedaan met autonome bagagetrekkers. Daar testen de luchthavens deze techniek samen met Vanderlande.

Lees verder onder de video.

Autonomous Airside Operations
Royal Schiphol Group voorziet dat in 2050 de dagelijkse werkzaamheden op het platform bij de luchthavens aanzienlijk zijn veranderd. De luchthavenactiviteiten op de grond (bijvoorbeeld bagagevervoer, personenvervoer en het slepen van vliegtuigen) zullen niet alleen schoon, maar ook slim en autonoom zijn. Het doel is alle voertuigen aan airside uiteindelijk te vervangen door een onderling verbonden vloot van zelfrijdende emissievrije voertuigen, om zo de kwaliteit te waarborgen en verbeteren op de lange termijn.

Ook met autonome technologie blijft er werkgelegenheid. Het kan in de toekomst worden ingezet bij werk waarvoor personeel moeilijk te vinden is, of voor werk dat fysiek zwaar is. De menselijke factor blijft cruciaal, bijvoorbeeld in aansturing en overzicht. Ook kunnen medewerkers zich meer richten op service”, zegt Dennis van Kleef, hoofd bagage bij Royal Schiphol Group

Innovatie Hub bij Royal Schiphol Group
Royal Schiphol Group wil de meest duurzame en hoogwaardige (hub-) luchthavens ter wereld ontwikkelen. Onze doelen: het verhogen van de kwaliteit van onze service, het netwerk en de leefomgeving. Om deze ambities te bereiken investeert Schiphol Group volop in innovatie. Hiervoor werken Amsterdam Airport Schiphol, Eindhoven Airport, Lelystad Airport en Rotterdam The Hague Airport samen met elkaar en met externe partners zoals luchtvaartmaatschappijen, startups en universiteiten aan het valideren van nieuwe ontwikkelingen voor de multimodale hubs van de toekomst.