Voor het eerst in Europa: de Travel Bloggers Exchange Conferentie. Het Amerikaanse concept is in het leven geroepen om de reis- en lifestyle industrie te koppelen aan ervaren bloggers en nieuwe media specialisten. In 2 dagen werden alle belangrijke key items waar je als travel blogger tegen aan loopt, behandeld. Soms in gemeenschappelijke keynotes, anderen in kleinere sessies.

Alles voor het publiek

De officiele opening bestond uit een terugblik naar het geslaagde openingsfeest in Castell de Sant Gregorio, waar eten een belangrijke rol speelde. De sponsors hadden groots uitgepakt om een Catalaans stempel op het event te drukken. Eten werd verzorgd door het tweede beste restaurant ter wereld, El Celler de Can Roca. Peter Shankman, een gevestigde naam in de wereld van social media, maakte de zaal wakker met enkele rake opmerkingen. One-liners als ‘I’m from Europe, where all the history comes from’, ‘The stone age didn’t end because of a lack of stones, a lack of news is not the reason newspapers are in trouble’ en ‘Own yourself’, werd het publiek steeds enthousiaster.

Maar wat Shankman als belangrijkste boodschap mee wil geven, is dat het succes van bloggers is te danken aan publiek. Bloggers moeten hun publiek omarmen, betrekken bij de inhoud van het blog en zorgen voor een lange termijn relatie. Voor DMO’s en reisorganisaties blijft een blogger ‘slechts’ een marketing tool. Door te weten waar behoefte aan is bij lezers en daarop in te spelen, kun je jezelf als blogger uniek in de markt zetten.

alles voor publiek

PR en travel blogs

In Amerika worden alle grote reisblogs vertegenwoordigd door een pr-bureau. Maar wat zijn de richtlijnen van een pr-bureau om met een travel blogger in zee te gaan? Opvallend is dat tijdens deze sessie van Amy Moore en Jessica Parker wordt gehamerd op alles wat een blogger gratis krijgt. Er wordt even vergeten dat dit voor een blogger werk is en geen snoepreisje. Pr-bureaus nemen bloggers pas serieus bij 12.000 tot 15.000 unieke bezoekers per maand. Daarnaast kijken ze hoe relevant zijn/haar netwerk is, of het past binnen het eigen netwerk en klantportfolio en ‘verkoopbaar is’. Ook hier speelt de vraag ‘wat is de ROI van een blogger’ een rol. Deze vraag bleek meteen de hoofdvraag op het hele TBEX.

Waar letten DMO’s op

Tijdens de sessie How to Organize Blogger Trips geven enkele DMO’s aan waar zij op letten voordat zij een bloggers trip organiseren. Jaume Marin van Costa Brava Girona en Reine Gammah van VisitJordan hebben al enkele succesvolle blogreizen georganiseerd. Zij letten vooral op de betrouwbaarheid, authenticiteit en uniciteit van een reisblogger. Durf op te komen voor je niche en weet waar je publiek behoefte aan heeft. Door dat af te kaderen maak je jezelf als reisblogger onderscheidend van anderen. Voor groepsreizen geldt hetzelfde: het programma is vaak zo overweldigend, dat het soms beter is om onderdelen die niet passen over te slaan en ruimte te maken voor eigen invulling. Sommige DMO’s sturen programma’s vooraf, anderen kiezen ervoor dat bewust niet te doen. Door niet te weten wat je te wachten staat, wordt de beleving op dat moment intenser en krijgen valse verwachtingen geen kans.

De kracht van Facebook

Amy Porterfield is Facebook specialist en bekend van het boek Facebook Marketing for Dummies. Porterfield opent de poorten van Facebook pagina’s en advertentie mogelijkheden. Op zich niets nieuws onder de zon. Ze tipt om te adverteren met je video, omdat dit extra opvalt. Ook maakt ze op haar pagina van alle conversie opties speciale Facebook applicaties. Ze brengt Facebook Marketing naar een hoger level, maar mij kan ze nog niet overtuigen. Zeker niet als ze roept dat je al je marketing uitingen eigenlijk naar je Facebook pagina moet laten verwijzen, want deze wordt volgens Amy belangrijker dan je website. Is dat een verschuiving waar je als reisblogger iets aan hebt? Je content verplaatsen naar een afgesloten systeem waar je moet betalen voor zichtbaarheid? De ROI is misschien makkelijk te meten, maar dat kan ik als enige voordeel bedenken.

Verschil Europese en Amerikaanse bloggers

De tweede congresdag ligt de nadruk op de commercialisering van een reisblog en de verschillen tussen Europese en Amerikaanse bloggers. In een panelgesprek met een Spaanse en Engelse blogger en 2 Amerikaanse leiders is al snel te merken dat Europese bloggers zich minder serieus genomen voelen. Geen vreemde gedachte want vooral de Amerikaanse bloggers komen tijdens de sessies aan het woord of worden aangehaald als voorbeeld. Ook is duidelijk te zien dat in de VS bloggers zich al meer gevestigd hebben in de marketing middelen. De grote blogs werken allemaal nauw samen met pr-bureaus en hebben er een fulltime baan van gemaakt. De meeste aanwezige Europese bloggers zijn het begonnen als hobby en combineren het met andere werkzaamheden waar ze van leven. In Nederland is vaak de eerste vraag: hoeveel pageviews, wat is je pagerank en welk ROI kunnen we verwachten. De Verenigde Staten laat de harde ROI van nieuwe boekingen uit een artikel meer naast zich liggen. ROI kan ook worden gezien als een blogger die wordt geïnterviewd in offline media (waarvan de media waarde wel te meten is), de interactie op social media kanalen en natuurlijk bezoek naar de website van de sponsor. De Europese reisbranche loopt dus ietwat achter en er wordt teveel gekeken naar de resultaten uit print. Een blogreis is feitelijk niet anders dan een persreis, maar met de vele voordelen van een online publicatie: sneller gepubliceerd, altijd zichtbaar, voor iedereen vindbaar en makkelijker te pushen wanneer een bestemming (weer) relevant is.

Geweldige content

CC Chapman weet hoe je als blogger geweldige content kan publiceren waar iedereen op zit te wachten. Content die dicht bij jezelf staat en een afspiegeling van persoonlijke ervaringen is. Deel momenten. Een foto, video, tekst, alles met een persoonlijke noot mag. En het hoeft niet perfect. Een foto die genomen is met een telefoon kan net zo goed zijn als een foto gemaakt met de beste camera ter wereld. Als het maar jouw moment is. Het gaat niet om de tools, maar om wat je wilt vertellen. Zolang het persoonlijk is, zal je publiek het ook niet snel zien als oversharing.

SEO en reisbloggers

Veel bloggers hebben weinig kennis van SEO en hoe ze hun blog kunnen optimaliseren voor zoekmachines. De sessie van Shannon ODonnell en Matthew Kepnes. Matt raast in sneltreinvaart door de basis principes heen, waar Shannon het een stukje ‘menselijker’ maakt door de vertaling van SEO in je content te maken. Een boel verbaasde gezichten, maar eigenlijk weinig nieuws. Alle bloggers hebben een Google+ profiel, vrijwel iedereen maakt gebruik van de authorship functie en de meesten gebruikten Google+ om hun nieuwe content naar Google toe te pushen.

TBEX: opent deuren voor reisbranche

Opvallend is dat iedereen, zowel de (enkele) aanwezige DMO’s als de bloggers erg open en transparant naar elkaar zijn. Netwerken, ervaringen uitwisselen en elkaar tips geven zie je tussen alle sessies door. Niemand voelt zich beter, het mingelen gaat heel natuurlijk. Sprekers en bloggers wisselen ervaringen uit aan de ontbijttafel, klinkende glazen toasten op kennismakingen bij de feestjes. Je ziet de voorzichtigheid van organisaties, de twijfel om met bloggers in zee te gaan is nog steeds niet helemaal verdwenen, maar biedt tegelijkertijd kansen. Ieder merk heeft ambassadeurs nodig, ook in de reisbranche. Een reisblogger wordt steeds meer als onafhankelijk gezien en is daarom perfect in zo’n rol. Zorg voor een wederzijdse match, profiteer van niches en specialisten op hun gebied en werk samen voor een optimaal resultaat!

tbex travel congres

Afbeelding: Motarile (cc)