• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

TBEX Europa: update uit Girona

26 september 2012 door Sabine de Witte

Voor het eerst in Europa: de Travel Bloggers Exchange Conferentie. Het Amerikaanse concept is in het leven geroepen om de reis- en lifestyle industrie te koppelen aan ervaren bloggers en nieuwe media specialisten. In 2 dagen werden alle belangrijke key items waar je als travel blogger tegen aan loopt, behandeld. Soms in gemeenschappelijke keynotes, anderen in kleinere sessies.

Alles voor het publiek

De officiele opening bestond uit een terugblik naar het geslaagde openingsfeest in Castell de Sant Gregorio, waar eten een belangrijke rol speelde. De sponsors hadden groots uitgepakt om een Catalaans stempel op het event te drukken. Eten werd verzorgd door het tweede beste restaurant ter wereld, El Celler de Can Roca. Peter Shankman, een gevestigde naam in de wereld van social media, maakte de zaal wakker met enkele rake opmerkingen. One-liners als ‘I’m from Europe, where all the history comes from’, ‘The stone age didn’t end because of a lack of stones, a lack of news is not the reason newspapers are in trouble’ en ‘Own yourself’, werd het publiek steeds enthousiaster.

Maar wat Shankman als belangrijkste boodschap mee wil geven, is dat het succes van bloggers is te danken aan publiek. Bloggers moeten hun publiek omarmen, betrekken bij de inhoud van het blog en zorgen voor een lange termijn relatie. Voor DMO’s en reisorganisaties blijft een blogger ‘slechts’ een marketing tool. Door te weten waar behoefte aan is bij lezers en daarop in te spelen, kun je jezelf als blogger uniek in de markt zetten.

alles voor publiek

PR en travel blogs

In Amerika worden alle grote reisblogs vertegenwoordigd door een pr-bureau. Maar wat zijn de richtlijnen van een pr-bureau om met een travel blogger in zee te gaan? Opvallend is dat tijdens deze sessie van Amy Moore en Jessica Parker wordt gehamerd op alles wat een blogger gratis krijgt. Er wordt even vergeten dat dit voor een blogger werk is en geen snoepreisje. Pr-bureaus nemen bloggers pas serieus bij 12.000 tot 15.000 unieke bezoekers per maand. Daarnaast kijken ze hoe relevant zijn/haar netwerk is, of het past binnen het eigen netwerk en klantportfolio en ‘verkoopbaar is’. Ook hier speelt de vraag ‘wat is de ROI van een blogger’ een rol. Deze vraag bleek meteen de hoofdvraag op het hele TBEX.

Waar letten DMO’s op

Tijdens de sessie How to Organize Blogger Trips geven enkele DMO’s aan waar zij op letten voordat zij een bloggers trip organiseren. Jaume Marin van Costa Brava Girona en Reine Gammah van VisitJordan hebben al enkele succesvolle blogreizen georganiseerd. Zij letten vooral op de betrouwbaarheid, authenticiteit en uniciteit van een reisblogger. Durf op te komen voor je niche en weet waar je publiek behoefte aan heeft. Door dat af te kaderen maak je jezelf als reisblogger onderscheidend van anderen. Voor groepsreizen geldt hetzelfde: het programma is vaak zo overweldigend, dat het soms beter is om onderdelen die niet passen over te slaan en ruimte te maken voor eigen invulling. Sommige DMO’s sturen programma’s vooraf, anderen kiezen ervoor dat bewust niet te doen. Door niet te weten wat je te wachten staat, wordt de beleving op dat moment intenser en krijgen valse verwachtingen geen kans.

De kracht van Facebook

Amy Porterfield is Facebook specialist en bekend van het boek Facebook Marketing for Dummies. Porterfield opent de poorten van Facebook pagina’s en advertentie mogelijkheden. Op zich niets nieuws onder de zon. Ze tipt om te adverteren met je video, omdat dit extra opvalt. Ook maakt ze op haar pagina van alle conversie opties speciale Facebook applicaties. Ze brengt Facebook Marketing naar een hoger level, maar mij kan ze nog niet overtuigen. Zeker niet als ze roept dat je al je marketing uitingen eigenlijk naar je Facebook pagina moet laten verwijzen, want deze wordt volgens Amy belangrijker dan je website. Is dat een verschuiving waar je als reisblogger iets aan hebt? Je content verplaatsen naar een afgesloten systeem waar je moet betalen voor zichtbaarheid? De ROI is misschien makkelijk te meten, maar dat kan ik als enige voordeel bedenken.

Verschil Europese en Amerikaanse bloggers

De tweede congresdag ligt de nadruk op de commercialisering van een reisblog en de verschillen tussen Europese en Amerikaanse bloggers. In een panelgesprek met een Spaanse en Engelse blogger en 2 Amerikaanse leiders is al snel te merken dat Europese bloggers zich minder serieus genomen voelen. Geen vreemde gedachte want vooral de Amerikaanse bloggers komen tijdens de sessies aan het woord of worden aangehaald als voorbeeld. Ook is duidelijk te zien dat in de VS bloggers zich al meer gevestigd hebben in de marketing middelen. De grote blogs werken allemaal nauw samen met pr-bureaus en hebben er een fulltime baan van gemaakt. De meeste aanwezige Europese bloggers zijn het begonnen als hobby en combineren het met andere werkzaamheden waar ze van leven. In Nederland is vaak de eerste vraag: hoeveel pageviews, wat is je pagerank en welk ROI kunnen we verwachten. De Verenigde Staten laat de harde ROI van nieuwe boekingen uit een artikel meer naast zich liggen. ROI kan ook worden gezien als een blogger die wordt geïnterviewd in offline media (waarvan de media waarde wel te meten is), de interactie op social media kanalen en natuurlijk bezoek naar de website van de sponsor. De Europese reisbranche loopt dus ietwat achter en er wordt teveel gekeken naar de resultaten uit print. Een blogreis is feitelijk niet anders dan een persreis, maar met de vele voordelen van een online publicatie: sneller gepubliceerd, altijd zichtbaar, voor iedereen vindbaar en makkelijker te pushen wanneer een bestemming (weer) relevant is.

Geweldige content

CC Chapman weet hoe je als blogger geweldige content kan publiceren waar iedereen op zit te wachten. Content die dicht bij jezelf staat en een afspiegeling van persoonlijke ervaringen is. Deel momenten. Een foto, video, tekst, alles met een persoonlijke noot mag. En het hoeft niet perfect. Een foto die genomen is met een telefoon kan net zo goed zijn als een foto gemaakt met de beste camera ter wereld. Als het maar jouw moment is. Het gaat niet om de tools, maar om wat je wilt vertellen. Zolang het persoonlijk is, zal je publiek het ook niet snel zien als oversharing.

SEO en reisbloggers

Veel bloggers hebben weinig kennis van SEO en hoe ze hun blog kunnen optimaliseren voor zoekmachines. De sessie van Shannon ODonnell en Matthew Kepnes. Matt raast in sneltreinvaart door de basis principes heen, waar Shannon het een stukje ‘menselijker’ maakt door de vertaling van SEO in je content te maken. Een boel verbaasde gezichten, maar eigenlijk weinig nieuws. Alle bloggers hebben een Google+ profiel, vrijwel iedereen maakt gebruik van de authorship functie en de meesten gebruikten Google+ om hun nieuwe content naar Google toe te pushen.

TBEX: opent deuren voor reisbranche

Opvallend is dat iedereen, zowel de (enkele) aanwezige DMO’s als de bloggers erg open en transparant naar elkaar zijn. Netwerken, ervaringen uitwisselen en elkaar tips geven zie je tussen alle sessies door. Niemand voelt zich beter, het mingelen gaat heel natuurlijk. Sprekers en bloggers wisselen ervaringen uit aan de ontbijttafel, klinkende glazen toasten op kennismakingen bij de feestjes. Je ziet de voorzichtigheid van organisaties, de twijfel om met bloggers in zee te gaan is nog steeds niet helemaal verdwenen, maar biedt tegelijkertijd kansen. Ieder merk heeft ambassadeurs nodig, ook in de reisbranche. Een reisblogger wordt steeds meer als onafhankelijk gezien en is daarom perfect in zo’n rol. Zorg voor een wederzijdse match, profiteer van niches en specialisten op hun gebied en werk samen voor een optimaal resultaat!

tbex travel congres

Afbeelding: Motarile (cc)

Gerelateerde Berichten

  • De ultieme social media strategie in travel

    Australië was in 2012 volgens Tourism Australia de meest besproken globale bestemming op Facebook, Google+…

  • Vechtdal Marketing vraagt Facebook fans een naam te geven aan hun wandelroute!

    Met een uitgebreid  Wandelnetwerk en Ommen als Wandelgemeente van het jaar 2013 is het Vechtdal…

  • Vechtdal lanceert online campagne om naamsbekendheid te vergroten

    Het Vechtdal positioneert zich als kinderparadijs en geeft een vakantie weg voor 12 personen via…

Categorie: Destinatiemarketing, Online PR en branding, Social media Tags: girona, reisblog, tbex, travel bloggers

Over Sabine de Witte

Sabine de Witte is freelance copywriter en tekstschrijver gespecialiseerd in webteksten en SEO. Daarnaast doet ze ook vertalingen, Google Adwords en online marketing en social media advies. Bloggen voor TravelNext is een leuke vertaalslag van ontwikkelingen delen met de nooit stilstaande reisbranche en het schrijfvak. Ook is Sabine curator van het citizenM magazine en travel + lifestyle reporter op sabinedewitte.nl. Zie ook mijn Google+ profiel.

Lees Interacties

Reacties

  1. Lin zegt

    26 september 2012 om 15:53

    Erg boeiend artikel!

  2. Zulema zegt

    27 september 2012 om 00:44

    Leuk te lezen. Maar is een DMO hetzelfde als een DMC?? Vroeg ik me even af. 🙂

  3. Rebecca zegt

    27 september 2012 om 09:51

    Dank voor het verslag, Sabine! Slechts kleine correctie wat betreft je intro: TBEX vond in 2010 al plaats in Europa, namelijk in Kopenhagen.

  4. Sabine de Witte zegt

    27 september 2012 om 10:52

    Bedankt voor de reacties, leuk!

    Zulema: het verschil tussen een DMO en DCO is dat een DMO zich alleen focust op marketing, een DCO op alles wat een district betreft.

    Rebecca: er schijnt nogal wat verwarring over te zijn, dit werd echt gepresenteerd als de eerste in Europa.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

KLM Airbnb instagram destinatiemarketing reviews Vakantiebeurs mobiel travel onderzoek Google TripAdvisor hotels Social Media Expedia Booking.com technologie Facebook reizen NHTV TUI

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring