Wat is de wereld toch mooi als we elkaar vertrouwen. De kampeerplaatsen van Staatsbosbeheer zijn beter gevuld sinds de kampeerder zelf ter plekke zijn boeking en betaling regelt. Een boekingszuil bij de ingang van het kampeerterrein fungeert ’seamless’ als gastheer en als betaalloket. De conversie neemt toe en de boswachter kan weer het bos in.

Gemak

”Als het zoek- en boekproces makkelijk genoeg is voor de klant en aansluit bij zijn persoonlijke beleving, dan doet de klant veel zelf. Het is de stellige overtuiging van Ate van der Meer van Snakeware. Hij is een van de partners die Staatsbosbeheer heeft begeleid bij de ontwikkeling en implementatie van het online reserveringssysteem op de website en de boekingszuilen. Ate ziet een duidelijke trend dat de conversatie met de boeker buiten het eigen domein (de website) van het bedrijf gaat plaats vinden. Hij verwijst naar de de bots die nu de klantgesprekken voeren op sociale kanalen zoals Facebook messenger. De transactie moet dan ook meer en meer in die omgeving waar die klant graag is, gaan plaats vinden. Bij Staatsbosbeheer betekent dat daadwerkelijk het bos in.

Scheerlijntickets

Giel Mollema, productmanager kamperen, legt uit dat Staatsbosbeheer van een natuur- naar een verhuurorganisatie moest transformeren vanwege de vermindering van subsidies.

Op de website van Staatsbosbeheer kon de kampeerder al een kampeerplek reserveren. Extra is dat die boekingen nu ook spontaan, ter plekke, kunnen worden gedaan. Ondertussen vindt 40% van alle kampeerplekboekingen nu al aan de bestelzuil in het bos plaats. En dreigt een kampeerplaats vol te raken, dan ziet Ate al mogelijkheden om die klant via zijn smartphone tijdig te berichten.

Intuïtieve ux

En komen er nu niet alleen maar wildkampeerders? Giel geeft aan dat de boekingszuil na betaling een sticker print om aan de scheerlijn te bevestigen. De boswachter die minimaal een keer per dag komt kijken, controleert deze tickets. ”Maar wij vertrouwen onze gasten”, benadrukt Giel. ”Het is natuurlijk een specifieke doelgroep maar wij hebben ook bewust nergens slagbomen of hekken gezet. De uitdaging is om die klant in zijn customer journey zo ver te krijgen dat hij ergens naar toe gaat en zichzelf meldt en betaalt. Mede dankzij de intuïtieve grafische interface is dat gelukt.”
Een belangrijke toegevoegde waarde van de inzet van deze boekingszuilen is dat de boswachters in plaats van receptionist/bewaker nu doen wat ze leuk vinden; educatie, verhalen vertellen en met de kampeerders op excursie het bos in.

Technologie biedt kansen

Staatsbosbeheer is tevreden over de resultaten en een uitbreiding met o.a. de mogelijkheid tot bijboekingen aan de bestelzuil is in gang gezet. ”Met de juiste technologie en gespecialiseerde partijen een slimme propositie ontwikkelen om de klant te benaderen zal steeds meer de taak van de marketeer worden”, voorspelt Ate.

“Als marketeer moet je de technologie meer en meer begrijpen om het contact met klanten niet te verliezen.”

Deze blog is geschreven naar aanleiding van een sessie tijdens de Vakantiebeurs Vakdagen. Wil je op de hoogte blijven van alle presentaties tijdens de vakdagen?

Lees hier meer over de whitepaper die TravelNext binnenkort publiceert en meld je aan!