• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Technologie en vertrouwen, vertrouwen en technologie: case ‘logeren bij de boswachter’

13 januari 2017 door Marenna van Reijsen

Wat is de wereld toch mooi als we elkaar vertrouwen. De kampeerplaatsen van Staatsbosbeheer zijn beter gevuld sinds de kampeerder zelf ter plekke zijn boeking en betaling regelt. Een boekingszuil bij de ingang van het kampeerterrein fungeert ’seamless’ als gastheer en als betaalloket. De conversie neemt toe en de boswachter kan weer het bos in.

Gemak

”Als het zoek- en boekproces makkelijk genoeg is voor de klant en aansluit bij zijn persoonlijke beleving, dan doet de klant veel zelf. Het is de stellige overtuiging van Ate van der Meer van Snakeware. Hij is een van de partners die Staatsbosbeheer heeft begeleid bij de ontwikkeling en implementatie van het online reserveringssysteem op de website en de boekingszuilen. Ate ziet een duidelijke trend dat de conversatie met de boeker buiten het eigen domein (de website) van het bedrijf gaat plaats vinden. Hij verwijst naar de de bots die nu de klantgesprekken voeren op sociale kanalen zoals Facebook messenger. De transactie moet dan ook meer en meer in die omgeving waar die klant graag is, gaan plaats vinden. Bij Staatsbosbeheer betekent dat daadwerkelijk het bos in.

Scheerlijntickets

Giel Mollema, productmanager kamperen, legt uit dat Staatsbosbeheer van een natuur- naar een verhuurorganisatie moest transformeren vanwege de vermindering van subsidies.

Op de website van Staatsbosbeheer kon de kampeerder al een kampeerplek reserveren. Extra is dat die boekingen nu ook spontaan, ter plekke, kunnen worden gedaan. Ondertussen vindt 40% van alle kampeerplekboekingen nu al aan de bestelzuil in het bos plaats. En dreigt een kampeerplaats vol te raken, dan ziet Ate al mogelijkheden om die klant via zijn smartphone tijdig te berichten.

Intuïtieve ux

En komen er nu niet alleen maar wildkampeerders? Giel geeft aan dat de boekingszuil na betaling een sticker print om aan de scheerlijn te bevestigen. De boswachter die minimaal een keer per dag komt kijken, controleert deze tickets. ”Maar wij vertrouwen onze gasten”, benadrukt Giel. ”Het is natuurlijk een specifieke doelgroep maar wij hebben ook bewust nergens slagbomen of hekken gezet. De uitdaging is om die klant in zijn customer journey zo ver te krijgen dat hij ergens naar toe gaat en zichzelf meldt en betaalt. Mede dankzij de intuïtieve grafische interface is dat gelukt.”
Een belangrijke toegevoegde waarde van de inzet van deze boekingszuilen is dat de boswachters in plaats van receptionist/bewaker nu doen wat ze leuk vinden; educatie, verhalen vertellen en met de kampeerders op excursie het bos in.

Technologie biedt kansen

Staatsbosbeheer is tevreden over de resultaten en een uitbreiding met o.a. de mogelijkheid tot bijboekingen aan de bestelzuil is in gang gezet. ”Met de juiste technologie en gespecialiseerde partijen een slimme propositie ontwikkelen om de klant te benaderen zal steeds meer de taak van de marketeer worden”, voorspelt Ate.

“Als marketeer moet je de technologie meer en meer begrijpen om het contact met klanten niet te verliezen.”

Deze blog is geschreven naar aanleiding van een sessie tijdens de Vakantiebeurs Vakdagen. Wil je op de hoogte blijven van alle presentaties tijdens de vakdagen?

Lees hier meer over de whitepaper die TravelNext binnenkort publiceert en meld je aan!

Gerelateerde Berichten

  • Sunweb lanceert eigen klantcommunity om vertrouwen te vergroten

    KRAS lanceerde enige tijd geleden al het Vakantieprikbord op Facebook, waarbij consumenten elkaar konden helpen…

  • 2017 lijkt het jaar om succesvol te zijn met proximity marketing in leisure, travel en transport

    Location based services zijn niet nieuw meer, maar hebben wel een uitgekiend business plan nodig…

  • Invisible analytics - het belang van kwaliteit van data
    Invisible analytics: 4 tips om aan de slag te gaan

    Door de komst van technologische ontwikkelingen als het Internet of Things en wearables en andere gadgets,…

Categorie: Technologie Tags: klantenservice, Snakeware, Staatsbosbeheer, Vakantiebeurs 2017

Over Marenna van Reijsen

Marenna van Reijsen gelooft in 'digital branding'. Ze is tekstschrijver, adviseur & opleider bij MareRedactie en begeleidt bedrijven (profit en non-profit) bij de inzet van
marketingcommunicatie en content. Ze is auteur van het boek Interactieve Marketing, eindredacteur van de Online Scorecard 3.0 ( 2014, Pearson Education Benelux) en als lector e-business en docent bij Hogeschool Tio 8 jaar actief geweest. Ze blogt bij Travelnext sinds 2011.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

onderzoek reizen Google mobiel Social Media Facebook destinatiemarketing KLM travel instagram TUI NHTV technologie hotels Vakantiebeurs Booking.com reviews TripAdvisor Expedia Airbnb

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 TravelNext