Door de toegenomen transparantie in de reiswereld en de mogelijkheden die internet, en dan vooral de sociale media bieden, is de reiziger steeds meer ‘in charge’. De constante online beschikbaarheid via smartphones en tablets versterkt dit proces. Aan de aanbodkant heeft er ook een verschuiving plaatsgevonden. Er zijn veel nieuwe (branchevreemde) online spelers toegetreden en de consolidatieslag bij reisaanbieders is versneld. Maar hoe ziet de succesvolle reisaanbieder eruit in het jaar 2020?
Ondanks het feit dat het distributie- en verdienmodel van de reissector steeds meer gedomineerd wordt door online spelers, heeft een grote groep reizigers ook behoefte aan persoonlijk reisadvies op maat en/of gemak. Niet iedere reisklant wil na een dag hard werken het internet afstruinen op zoek naar een reisoplossing. Hier liggen de kansen voor reisorganisaties. Dit betekent voor veel spelers een behoorlijke aanpassing van het bedrijfsmodel die al jaren gericht is op de aanbodkant.
De komende maanden gaat ING in ronde tafelbijeenkomsten en interviews met bedrijven uit en buiten de reissector op zoek naar de inrichting van de reisorganisatie anno 2020.
Wij kunnen wel zeggen dat de reisorganisaties meer naar de klant moet luisteren, maar dat geldt ook voor ons. Heeft u ideeën voor ons onderzoek dan horen wij het heel graag.
U kunt 11 juni 2012 reserveren in uw agenda. Op die dag presenteren we de uitkomsten van ons onderzoek in het ING auditorium in Amsterdam.
Via twitter:@snvaw
Via E-mail: sasja.van.as-winters@ing.nl