Personal assistants die we via onze telefoon binnen handbereik hebben, reiszoekbots en andere artificial intelligence ontwikkelingen zijn een aanvulling op travel technologie. Hoewel veel producten wellicht nog in beta fase zijn, kunnen we tegelijkertijd met zekerheid spreken dat A.I. zal blijven.

Leren kennen van de business

Deze oplossingen laten werken binnen een industrie als de reisbranche, is niet per definitie simpel. Want voordat een dergelijke tool gebruikt of geïmplementeerd kan worden, moet het ontwikkeld worden en zelf ‘leren hoe de business werkt’. Zoals, gedragspatronen kennen en herkennen en daarvoor veel testfases doorlopen. Daarnaast moet het in de eindfase op de markt gebracht worden als een stabiel, zeker en betrouwbaar product, dat kritisch is en zelflerend. De recente groei van A.I. in de reiswereld heeft voor een groot deel te maken met de evoluerende technologie.

A.I. zou een onafhankelijke en rationele travel agent moeten creëren, die in staat is zijn eigen beslissingen te nemen. En volgens Travel Weekly gaat dat ook nog wel even duren. Zo zegt senior technology & corporate travel analyst Norm Rose van Phocuswright, dat op dit moment, de artificial intelligence in de reisindustrie, een representatie is van hoe ons brein werkt. Oftewel, een automatisch proces dat handelingen uitvoert volgens de wijze waarop de mens denkt.

A.I. met een menselijk gesprek

Diverse bedrijven in de reiswereld zijn al aan de slag met A.I. Gebruikers downloaden apps en communiceren met het bedrijf in een chat-omgeving. Een chatbot maakt daarbij bijvoorbeeld gebruik van informatie van eerdere reizen en helpen de data van bijvoorbeeld vluchten snel duidelijk en overzichtelijk weer te kunnen geven. Natuurlijk is het doel van deze ontwikkeling dat het voor de reiziger makkelijker en sneller moet zijn om een reis (vlucht, hotel, vervoer) te boeken, maar vaak blijft het in de reisbranche toch human-assisted artificial intelligence.

Skyscanner head-first erin?

Skyscanner kijkt altijd naar nieuwe en innovatieve mogelijkheden om reizen te zoeken. De nieuwste reisbot voor groepsgesprekken in Skype is hiervan een goed voorbeeld. Met de toevoeging van de chatbot in Skype heeft Skyscanner zichzelf verder gepositioneerd als pionier in de reisindustrie als het gaat om bots en ‘conversational search’.

Skype-BotSkype---Groepschat-1

 

Skype---Groepschat-2

Skyscanner lanceerde eerder dit jaar al de Facebook Messenger bot en integreerde spraakgestuurd zoeken naar vluchten in Alexa, Amazon’s cloud-based voice service.

Zodra A.I. zich verder ontwikkelt, voorspellen experts dat er een verhoogde mate van personalisering plaats kan vinden en tegelijkertijd een reductie van de verkoopperiode. Oftewel, sneller en efficiënter dus. De keuze van Skyscanner om ook met groepen een boekproces te vergemakkelijken is er een die het toestaat om met de bot te interacteren, net als met ander groepslid. Dit kan ook doorgetrokken worden naar bijvoorbeeld een groepsconversatie met collega’s en dus voor zakenreizen ook een optie. De bot komt op basis van de voorkeuren van de groepsleden met actuele prijzen en reisroutes terug, via een link waar direct geboekt kan worden.

David Low, head of bots & conversational search bij Skyscanner zegt dat het samenwerken met Skype aan een bot een logische stap was. ”Het is het grootste peer-to-peer communicatie platform ter wereld en het eerste messaging platform waar bots kunnen interacteren in een groepsgesprek”.