Reisportal Travelta.nl biedt bezoekers voortaan de mogelijkheid bestemmingen driedimensionaal te bekijken door een koppeling met Google Earth. Het bedrijf wil in 2010 globaal aan de weg gaan timmeren.

Voor de virtuele tours maakt Travelta gebruik van een nieuwe API van Google Earth, vertelt directeur Paul van der Klooster: ‘Als één van de eerste partijen koppelden we onze site twee jaar geleden aan Google Maps. Nu zijn we bij mijn weten de eerste die deze stap zetten.’

Mooiste stranden
Om reizigers inspiratie te bieden stelde Travelta verschillende top 10-lijstjes op, aan de hand waarvan bezoekers bijvoorbeeld langs de mooiste stranden ter wereld kunnen ‘vliegen’. Onder de bewegende beelden staat een link naar accomodaties die kunnen worden geboekt. Op de site, eind 2007 gelanceerd vanuit Zwolle, is het voortaan ook mogelijk in 3D te zien naar welke bestemmingen gebruikers op zoek zijn.

Lead-generator
Volgens Van der Klooster is Travelta.nl ‘Nederlands marktleider op vakantievergelijkingsgebied’. Hij verklaart nader: ‘We werken samen met alle touroperators, die we pakketreizen helpen verkopen. Voor die partijen zijn we bijna zonder uitzondering de grootste lead-generator.

Travelta.mobi
Begin dit jaar lanceerde Tarvelta een mobiele site, waarover Twinkle toen uitgebreid berichtte. Via de site kunnen smartphone-bezitters een overzicht krijgen van hotels in de buurt. Van der Klooster zegt dat het gebruik van Travelta.mobi blijft groeien, maar dat het bezoek niet in de buurt komt van het bezoek aan Travelta.nl.

Focus op hotels
Het aanbod van de mobiele hotelzoeker wordt binnenkort drastisch uitgebreid. Van der Klooster: ‘We hebben een boel nieuwe contracten afgesloten, waardoor het aantal hotels in de database stijgt van ongeveer tachtigduizend tot zo’n vierhonderdduizend. Ook op onze nieuwe internationale site Travelta.com komt de focus straks op hotels te liggen. Nu is dat nog een soort kopie van onze nl.-site, die is gericht op pakketreizen.’

Travelta.de
Travelta hield al een Belgische site in de lucht en heeft recent ook een .de-site gelanceerd. Die leidt volgens Van der klooster nog een ‘sluimerend bestaan’, maar ook die moet in 2010 via een marketingoffensief breed onder de aandacht worden gebracht.