Twitter, ja Twitter. Het social media kanaal waar nauwelijks nog over wordt geschreven. Door sommige wordt het social media kanaal zelfs al ‘dood’ genoemd. Waar het kanaal enige jaren geleden nog in de top 3 stond van de meest gebruikte social media kanalen, staat het kanaal nu op nummer 6 onder kanalen als YouTube en Google+ en ook Instagram gaat het kanaal voorbij. Dit is naar voren gekomen uit het social media onderzoek van Newcom Research & Consultancy dat zij ieder jaar uitvoeren.

Maar Twitter bestaat dus nog, en maken ook zeker nog ontwikkelingen door net zoals alle andere social media kanalen. Daarom in deze blog een Twitter- update.

Hoe staat het ervoor?

Zoals bovenstaand is beschreven is Twitter een van de social media kanalen waar nauwelijks nog aandacht aan wordt besteed, en wij brengen daar met deze blog wat verandering in. Maar hoe staat het er eigenlijk voor met de ‘microblog’ genaamd Twitter?

Kunnen jullie je het Twitter- onderzoek nog herinneren dat werd gedaan binnen de travelbranche? De resultaten van dit onderzoek waren dramatisch binnen onze branche. Jeroen Vinkesteijn schreef toen zelfs dat Twitter mogelijk uit beeld is bij bedrijven uit de travel en hospitality branche. Eigenlijk is dit zonde, behalve als je op een goede manier gebruik kunt maken van Twitter en de juiste personen aan de knoppen kunt laten draaien. Dat is een uitdaging voor iedere organisatie, ook in de travel branche.

Daarnaast wordt er ook geschreven dat Instagram het beste de rol van Twitter op zich kan nemen, en Twitter vooral als kanaal voor webcare moet gaan fungeren, in mijn ogen niet echt een slecht plan. Twitter is nog altijd het kanaal van de 140 tekens, en het is soms bijzonder lastig om een goede tweet te plaatsen in 140 tekens. Misschien is dit wel dé oplossing voor Twitter? Instagram laten dienen als content- kanaal en Twitter als webcare- kanaal. KLM is een van de organisaties die dit al aan het toepassen is, zie onderstaande afbeelding voor de tweets die zij dagelijks versturen. Daarnaast zijn zij niet de enige die dit doen, ook andere airlines als EasyJet, Transavia, Centerparcs, Skyscanner en TUI twitteren op deze manier.

KLM

(Nieuwe) features in Twitter

Nu heeft Twitter naast de standaard 140 tekens tweets en de zogenaamde DM’s nog een aantal (nieuwe) features die organisaties kunnen helpen om Twitter op een effectievere manier in te zetten.

Video Webcare in Twitter

Zoals de meeste allemaal wel weten staat de microblog Twitter bekend om het ‘ieder moment live aanwezig zijn’. Zodra er iets gebeurt, is Twitter de uitgelezen mogelijkheid om dit direct te delen met je vrienden en volgers. Kort maar krachtig, daar draait het om op Twitter. Nu wisten we al langer dat Periscope een livestreaming- app is die is ontwikkeld door Twitter, maar de mogelijkheid om direct te livestreamen vanaf Twitter met Periscope was er nog niet. Maar hier gaat verandering in komen, Twitter krijgt namelijk een eigen Periscope knop in de Twitter app zodat men direct kan livestreamen wanneer zij dat willen. Eigenlijk niet zo gek dat Twitter die knop gaat implementeren binnen hun eigen kanaal. Twitter roept al sinds 2015 dat zij een eigen livestreaming- app hebben, maar daar was niet veel van te merken. Nu Facebook is gekomen met hun Facebook Live- functie kunnen zij uiteraard niet achterblijven en is het van belang dat die Periscope knop er snel komt.

Periscope button

Livestreaming is voor travel al iets om in de gaten te houden, wanneer dit direct kan vanaf Twitter is het helemaal interessant. Het kan zomaar eens een extra boost zijn voor Twitter. Daarnaast zegt een beeld natuurlijk veel meer dan 1000 woorden (in dit geval 140 tekens) en is het voor bedrijven een uitgelezen kans om webcare te doen via video op Twitter.

Eerder deed KLM dit met de #happytohelp campagne, waar zij zelf videocontent creëerden via YouTube en dit op Twitter verspreiden. In die video’s werden willekeurige reistweets met een video beantwoord. Dit kan door Periscope dus via veel lagere budgetten.

Een poll voorleggen op Twitter

In oktober 2015 heeft Twitter een nieuwe feature geïmplementeerd, Facebook gebruikers kunnen namelijk een poll voorleggen aan hun volgers. Op die manier kunnen bedrijven naar de mening van hun volgers vragen en hen al helpen door meer-keuze-antwoorden weer te geven. Eerst bleef de poll maar 24 uur zichtbaar voor volgers, maar sinds 15 januari kan er langer gestemd worden op een poll. Volgens Twitter zelf is de poll- feature erg succesvol met 1,7 biljoen votes sinds oktober 2015. De Twitter poll heeft hetzelfde limiet voor het aantal tekens, er kan een link in worden geplaatst alleen nog geen afbeelding. De Twitter polls lenen zich uitstekend voor het snel peilen van een opinie.

Twitter poll

Nu kom je als bedrijf uiteraard wel op het punt of je Twitter wil inzetten puur als webcare of ook echt voor content. Het kan natuurlijk ook een combi zijn van deze twee strategieën, voor bedrijven misschien nog wel de meest ideale situatie.

Voor een touroperator of airline nog steeds zinvol om volgers op Twitter een vraag te stellen over een bepaald onderwerp, antwoord te krijgen, zo dus interactie te veroorzaken om vervolgens iets marketing-strategisch met de antwoorden te doen. Een moderne manier van input verzamelen voor onder andere je content kalender. Zie hieronder een leuk voorbeeld van hoe je dat als bedrijf zou kunnen aanpakken:

Twitter poll1

In mijn ogen is de poll op Twitter helemaal geen slechte uitvinding, maar als ik de grote bedrijven eens bekijk uit onze branche is er geen een organisatie die gebruik maakt of gebruik heeft gemaakt van een poll op Twitter. Misschien wel een gemiste kans, ik denk namelijk dat bedrijven best veel kunnen met een poll zolang je als bedrijf duidelijk hebt wat je doelstelling is en of een poll het juiste middel kan zijn voor jouw organisatie.

Twitter GIF’jes

Een tijd geleden wilde Twitter dat we meer GIF’jes zouden gaan gebruiken, nu hebben zij daarvoor zelfs een knop geïmplementeerd binnen de app. Door op die knop te drukken heb je als gebruiker van Twitter de mogelijkheid om een GIF in een tweet te plaatsen.

Dit biedt weer een kans voor een nieuwe vorm van branding/campaigning. Maar enige voorzichtigheid is wel geboden. Zie jij een serieus toeristisch bedrijf al een GIF plaatsen met daarin een klappende blije man? Nee. Zie hier hoe Booking wel succesvol GIFjes heeft ingezet in een van hun zomercampagnes. Natuurlijk kan een GIFje dus van toegevoegde waarde zijn, zolang dit op een goede manier gebruikt wordt. Zie hieronder een voorbeeld van Twitter GIFjes die men kan gebruiken wanneer zij het ergens ‘mee eens’ zijn:

Twitter GIF

Last but not least…

De geruchten waren er natuurlijk al langer dat Twitter linkjes en foto’s niet meer bij de 140 tekens gaat meetellen, maar dit heeft Twitter onlangs zelfs bevestigd. Je kunt als gebruiker van het social media kanaal niet direct lange verhalen gaan typen, maar het biedt je als gebruiker wel meer mogelijkheden die voorheen beperkter waren. Zo kun je veel makkelijker een foto plaatsen en kunnen er ook meer personen benoemd worden in één tweet. Een link en een foto zorgde bij elkaar al voor 46 ‘verspilde’ tekens. Ook wanneer gebruikers op Twitter in gesprek met elkaar zijn, zal de gebruikersnaam niet meer meetellen in de 140 tekens. Ook voor bedrijven in onze branche een voordeel, niet alleen voor webcare maar ook voor content die zij willen plaatsen. Wanneer dit precies doorgevoerd gaat worden binnen Twitter is niet bekend.

Ook is het voor Twitter gebruikers sinds afgelopen jaar een stuk makkelijker geworden om een DM te sturen naar een persoon. Eerder moest je een tweet lang ingedrukt houden om een DM te versturen, maar nu is er zelfs een knop aanwezig met een envelopje onder aan een tweet. Wanneer je dus wilt dat je tweets privé blijven kun je een DM sturen, daarbij hoeft trouwens geen rekening gehouden te worden met die 140 tekens. Twitter heeft het aantal DM’s dat de afgelopen tijd is verstuurd enorm zien stijgen, daarom slim om hier op in te spelen.

En verder?

In mijn ogen is Twitter nog niet ‘dood’ zoals vele anderen wel zeggen. Zolang je als bedrijf op de juiste manier, met de juiste doelstellingen en de juiste personen het kanaal inzet kan er zeker nog wel wat gehaald worden uit dit social media kanaal. Voor Twitter is het niet mogelijk om zo’n groot kanaal als Facebook bij te houden, maar dat kan wel het streven zijn. Daarnaast moet Twitter ook de eigen identiteit vast houden; de microblog blijven die ze nu zijn door middel van de korte berichten die gebruikers kunnen plaatsen op ieder moment van de dag. Met mogelijk nog meer nieuwe ontwikkelingen liggen er zeker nog kansen voor de reisbranche!