Onderzoek laat zien dat moderne reizigers steeds vaker mobiele apparatuur als smartphones, tablets, e-readers en smartwatches gebruiken tijdens hun reis. Wereldwijd neemt 94 procent van de reizigers minimaal één mobiel apparaat mee op vakantie en op zakenreizen is dit zelfs 97 procent.

Expedia.nl, en Egencia, het merk voor zakenreizen van Expedia, hebben het ‘Mobile Index’ onderzoek verricht. Dit is een wereldwijd onderzoek naar mobiel gedrag tijdens het reizen. Het onderzoek vond plaats onder bijna negenduizend volwassenen uit Noord- en Zuid Amerika, Europa, het Stille Oceaangebied en Azië (25 landen). Er deden 300 Nederlanders mee.

Er is in dit onderzoek gekeken naar gewoonten op verschillende mobiele apparaten onder zowel toeristen als zakelijke reizigers wereldwijd. Zo kan er beter begrepen worden hoe technologie gedurende de hele reis wordt gebruikt in verschillende culturen.

Mobiele apparaten essentieel – Mobile Index

Mobiele apparaten worden gezien als effectieve gids en metgezel voor reizigers, die in elke fase van hun reis vertrouwen op smartphones en andere mobiele apparaten. Wereldwijd noemt 76 procent van de reizigers hun smartphones ‘zeer belangrijk/ essentieel’ voor hun dagelijks leven. Nederlanders zitten daar met 67 procent iets onder.

De minst smartphone-afhankelijke mensen zijn de Noren met 57 procent en de meest smartphone-afhankelijke mensen zijn de Indiërs met 95 procent. Wereldwijd vindt 70 procent hun laptop absoluut onmisbaar. Dit geldt voor 69 procent van de Nederlanders. Tablets zijn voor 48 procent van de wereldbevolking essentieel voor hun dagelijks leven en voor 38 procent van de Nederlanders.

De verschillen in conversie – Mobile Index

René Nieuwmans, Senior Commercial manager bij Expedia: “We zijn terecht gekomen in een nieuw tijdperk waar mensen hun desktop, telefoon, tablet, en zelfs ‘wearables’ door elkaar heen gebruiken. Dat begint al bij het denken aan een reis; vervolgens bij het plannen en boeken ervan en uiteindelijk ook in de beleving van de reis. Wel zien we verschillen in conversie op elk mobiel apparaat;

  • Een smartphone gebruiken mensen om direct te boeken als ze bijvoorbeeld ergens zijn en nog geen hotel hebben;
  • de tablet gebruiken reizigers weer meer om zich te oriënteren en mooie plaatjes te kijken
  • en de PC of laptop wordt weer ingezet bij het boeken van een lange reis na een uitvoerige zoektocht.” 

Smartphone-irritaties wereldwijd vs. Nederland – Mobile Index

Uit de Mobile Index blijkt verder ook dat reizigers wereldwijde etiquette rond het gebruik van mobiele apparaten heel belangrijk vinden. Hoffelijkheid en bewustzijn van de hoeveelheid geluid die geproduceerd wordt, is daarbij bijzonder belangrijk, net als privacy. Nederlanders zijn tijdens het reizen opvallend genoeg vaak sneller geïrriteerd door smartphones dan het wereldwijd gemiddelde:

mobiel - index

Alleen als het gaat om het fotograferen van eten en vreemde mensen zijn Nederlanders iets coulanter dan de rest van de wereldbevolking.

Verlies mobiele apparatuur in top vijf grootste reisangsten – Mobile Index

Mobiele apparatuur kan dus ervaren worden als irritant, maar we willen onze mobiele apparatuur ook zeker niet kwijt, want het verlies ervan staat in de top vijf grootste reisangsten.

  1. Het verliezen van een paspoort is de grootste angst van wereldreizigers met 40 procent.
  2. Geld verliezen komt op de tweede plaats.
  3. Enigszins verrassend komt het onverwachte verlies van een reisgenoot pas op de derde plek, met 39 procent wereldwijd. Nederlanders zitten ook hier onder het gemiddelde met 37 procent, maar Spanjaarden spannen de kroon. Slechts 2 procent van hen is bang voor het verlies van een reisgenoot.
  4. Het verliezen van een mobiel apparaat staat inmiddels op de vierde plek bij grootste angsten van de reizigers met 21 procent. Bij Nederlanders is deze angst zelfs nog iets groter met 24 procent.

René Nieuwmans: “Onze mobiele apparatuur functioneert als reispartner. Die willen we niet kwijt en op elk moment kunnen gebruiken als wij dat nodig achten. Niet voor niets staat het verlies van mobiele apparatuur op de vierde plek in de lijst van grootste reisangsten en is de beschikbaarheid van WiFi in een hotel voor meer dan de helft van de reizigers (56%) wereldwijd een belangrijk criterium geworden bij de keus voor een locatie.”

Conclusie – red. TravelNext

Als wereldwijd de grootste angst om een telefoon te verliezen na paspoort, geld en reisgenoot komt, dan besef je je dat een smartphone onmisbaar is tijdens elke reis. Wat wij mooi vinden om te zien is dat er wereldwijd initiatieven ontstaan om te meten hoe bijvoorbeeld de WiFi in het hotel is. Daarnaast veroveren ook hotel-apps steeds meer ruimte in de communicatie-mix van hotels om aan de mobiele ‘wensen’ van de reiziger tegemoet te komen. Waar hotels relevant zijn met mobiel zien we dat ook terug in de luchtvaart, waar nu bijvoorbeeld op Schiphol ook gebruik gemaakt wordt met smartphones en de iBeacon technologie. En waar reisagenten voorheen nog moeilijk te bereiken waren, wordt dit door het gebruik van functionele mobiele apps zoals Whatsapp en chat ineens weer makkelijker en persoonlijker. Iedere schakel in de reisketen is duidelijk bezig met opnieuw relevant zijn voor de ‘mobiele consument’. Onderzoeken naar gebruik, verschillen in cultuur zijn een logische vervolgstap aangezien we volgens deze ontwikkelingen, langzaam met elkaar een nieuw sociaal mobiel stelsel zullen moeten inrichten.

Credits header afbeelding: Emilio Labrador (CC)