Dit is een verslag van Marian van der Ent, Lecturer Tourism and Imagineering, NHTV. Marian, enorm dank voor dit mooie verslag! Martin

De dag was bedoeld om inspiratie op te doen bij toeristische organisaties, die al slim gebruik maken van nieuwe media. Hoe ga je bijvoorbeeld om met de vele meningen van consumenten die over het internet denderen? Hoe kan je die in je voordeel gebruiken?

Het verhaal achter IENS
Een van de sprekers was Simone Brummelhuis, oprichter van TheNextwomen.com en jarenlang managing director van IENS (de beoordelingsite voor restaurants in Nederland www.iens.nl). Zij hield een interessant verhaal over het belang van het vinden en activeren van de (veelal kleine) groep creators om je netwerk op te bouwen. IENS bestaat uit één IENS-team, 60 creators, 80.000 reviews en 4 miljoen kijkers. Voor het opbouwen van het netwerk na de start van de beoordelingssite heeft IENS eerst de interesse van de culinaire pers gewekt, daarna is onder andere Sanoma benaderd om het gewone publiek te bereiken. Ook werden er offline kleine evenementen georganiseerd om gevoel met de doelgroep te krijgen.

Wat is je netwerkstrategie?
Een netwerk opbouwen is een vertrouwd fenomeen. Voor de intrede van de online-netwerken werd je lid van de Rotary of de plaatselijke tennisclub. Tegenwoordig zijn er echter zoveel nieuwe netwerken, dat het belangrijk is om er goed over na te denken welk netwerk het beste past bij jou. Daarom is het van belang om een netwerkstrategie te formuleren. Daarbij moeten de volgende vragen gesteld worden; waarom?, waar?, hoe?, wie? en daarna de resultaten testen.

Een reden om een netwerk op te zetten en te onderhouden is bijvoorbeeld loyaliteit. Doelstellingen van IENS bij het vergroten van hun netwerk waren groei van de recensies (content creatie), verhoging van het websitebezoek (voor meer inkomsten uit reclame) en meer reserveringen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van Twitter (doorplaatsen van recensies), een gratis app. om te reserveren en, naast hun Facebookpagina, een samenwerkingsverband met Hyves. De resultaten worden aansluitend op verschillende manieren gemeten.

De social media strategie van Sweden’s Tourist Board
Ook Tommy Sollén van Sweden’s Tourist Board en onder andere verantwoordelijk voor CommunityofSweden.com benadrukte hoe belangrijk het is om je ambassadeurs te koesteren. Deze online community van www.VisitSweden.com heeft zo’n 25.000 leden, waarvan 400 Nederlanders. Registratie is mogelijk via het Facebookaccount, maar inhoudgestuurde communities, zoals www.CommunityofSweden.com, hebben volgens Sollén de toekomst. Ze gaan hun user generated content gebruiken voor het Sweden magazine ter verhoging van de geloofwaardigheid en er komt een tripplanner die gebruik maakt van deze content. Een reviewsysteem is in ontwikkeling. De vraag uit het publiek hoe het succes wordt gemeten, vond hij lastig te beantwoorden. Hij voegde hieraan toe dat het vooral van belang is de vraag te stellen hoeveel ermee is bespaard. Onderdeel van Sweden’s Tourist Board social media strategie is het streven om de verschillende afdelingen (pr managers, web editors en anderen) meer te laten samenwerken om de social media verder uit te buiten om nieuwe markten (untapped potential) aan te boren.

Het middagprogramma begon met een podium voor creatieve technologie. Verschillende creatieve ondernemers en vrije denkers presenteerden in 6 minuten tijd- PechaKucha-stijl- hun idee over wat creatieve technologie aan mogelijkheden kan bieden voor (cultuur)toerisme. Aan de orde kwamen onder andere de 360-graden video-applicatie van XS2Theworld, een Social Media Monitor voor de Nederlandse Leisuresector van Vrijetijdshuis Brabant en een aantal leuke museum apps.

De verschillende presentaties van deze dag zijn te vinden op http://www.slideshare.net/Inspiratiedag/presentations