Een grotere omslagfoto op Google Plus, meer ruimte voor foto’s in de nieuwe News Feed van Facebook, de introductie van Facebook Graph Search en natuurlijk foto’s die direct op je scherm worden weergegeven met Facebook Home. Het belang van visuele content wordt steeds groter, zeker in de reis- en gastvrijheidsbranche. Niet alleen op sociale media wordt visuele content steeds belangrijker, ook op websites neemt het belang van sterke visuele content toe. Steeds meer websites lijken voornamelijk nog uit afbeeldingen te bestaan. In een sterk op emotie gebaseerde branche zoals de reisbranche is visuele content natuurlijk een sterk wapen, maar welk effect heeft dit eigenlijk op je zoekmachine optimalisatie?

Websites met veel afbeeldingen en weinig tot geen tekst zijn sterk afhankelijk van zaken als linkbuilding en alt text om ook in de organische zoekresultaten goed te scoren. Dit maakt het lastig om op verschillende termen goed te scoren, met name in de long tail. Je kunt al die afbeeldingen op je website natuurlijk optimaliseren voor Google Image Search, maar ook tussen de organische (gewone, niet betaalde) zoekresultaten wil je zo hoog mogelijk staan. Voor hotels speelt ook nog mee dat de ‘normale’ ranking factoren van belang zijn voor Google Hotel Finder.

Long tail

long tail seomoz

Bovenstaande afbeelding van SEOmoz geeft precies de kern van het probleem weer. In de ‘fat head’ kun je denken aan zoektermen als ‘hotel’, ‘vakantie’ en ‘dierentuin’.  In de ‘chunky middle’ vallen zoektermen als ‘vakantie spanje’, ‘hotel Breda’ en ‘dierentuin voor kinderen’.  In de long tail vind je meer beschrijvende, specifiekere zoektermen. Bijvoorbeeld ‘vakantie spanje met vliegtuig’, ‘hotel Breda centrum met sauna’ en ‘dierentuin voor kinderen met olifanten’. Op de zoekwoorden in de ‘fat head’ is de concurrentie groot, in de ‘chunky middle’ is de concurrentie gemiddeld en in de ‘long tail’ is de concurrentie laag. Doordat websites meer en meer visuele content bevatten wordt voor zoekmachines lastiger om op basis van de beperkte informatie die de zoekmachine kan ‘lezen’ bepaalde zaken te bepalen.

Een voorbeeld. Stel je bent een hotel en het hotel bevind zich naast dé belangrijkste toeristische attractie van de stad, de kerk. Uiteraard weet Google aan de hand van je adres waar je hotel ligt, maar dat weten ze ook van de concurrentie en daarmee ga je het onderscheid dus niet maken wanneer er op “hotel dichtbij kerk in Breda” gezocht wordt.

Bezoekers die je website bezoeken via specifieke (long tail) zoekopdrachten, vinden bij jou precies wat ze zoeken. Je hotel bevindt zich immers direct naast de kerk, dichterbij kan niet. Wanneer je website geen content bevat waarin beschreven wordt dat je hotel naast de kerk in Breda ligt, kan de zoekmachine ook niet weten dat dit zo is. Nu zijn er in Breda maar drie hotels die echt dichtbij de kerk liggen, maar in grote steden (of bij andere zoektermen) heeft de zoekmachine meer nodig dan alleen aanwijzingen uit links naar je website, alt text en de bestandsnamen van je afbeeldingen.

Zorg voor een goede balans

Je vraagt je op dit moment af wat nu “the way to go” is. Geen visuele content is niet goed want dan boei je de bezoeker niet genoeg, maar enkel visuele content is ook weer niet goed want dan trek je weer bijna geen bezoekers via zoekmachines. Een goede balans tussen visuele content en niet-visuele context (tekst) is belangrijk. Een visueel aantrekkelijke website en zoekmachine optimalisatie sluiten elkaar niet uit. Kies voor een gulden middenweg waarbij al in het ontwerp van de website (en niet pas achteraf) wordt nagedacht over zowel de visuele als de niet-visuele content van de website. Een combinatie van een aantrekkelijke en zoekmachine vriendelijke website zorgt er niet alleen voor dat je zichtbaar bent in de zoekresultaten, maar dat je ook nog eens indruk kunt maken op de bezoekers.