• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Visuele content: gevaar voor zoekmachine optimalisatie?

16 april 2013 door Jaap Hoogesteger

Een grotere omslagfoto op Google Plus, meer ruimte voor foto’s in de nieuwe News Feed van Facebook, de introductie van Facebook Graph Search en natuurlijk foto’s die direct op je scherm worden weergegeven met Facebook Home. Het belang van visuele content wordt steeds groter, zeker in de reis- en gastvrijheidsbranche. Niet alleen op sociale media wordt visuele content steeds belangrijker, ook op websites neemt het belang van sterke visuele content toe. Steeds meer websites lijken voornamelijk nog uit afbeeldingen te bestaan. In een sterk op emotie gebaseerde branche zoals de reisbranche is visuele content natuurlijk een sterk wapen, maar welk effect heeft dit eigenlijk op je zoekmachine optimalisatie?

Websites met veel afbeeldingen en weinig tot geen tekst zijn sterk afhankelijk van zaken als linkbuilding en alt text om ook in de organische zoekresultaten goed te scoren. Dit maakt het lastig om op verschillende termen goed te scoren, met name in de long tail. Je kunt al die afbeeldingen op je website natuurlijk optimaliseren voor Google Image Search, maar ook tussen de organische (gewone, niet betaalde) zoekresultaten wil je zo hoog mogelijk staan. Voor hotels speelt ook nog mee dat de ‘normale’ ranking factoren van belang zijn voor Google Hotel Finder.

Long tail

long tail seomoz

Bovenstaande afbeelding van SEOmoz geeft precies de kern van het probleem weer. In de ‘fat head’ kun je denken aan zoektermen als ‘hotel’, ‘vakantie’ en ‘dierentuin’.  In de ‘chunky middle’ vallen zoektermen als ‘vakantie spanje’, ‘hotel Breda’ en ‘dierentuin voor kinderen’.  In de long tail vind je meer beschrijvende, specifiekere zoektermen. Bijvoorbeeld ‘vakantie spanje met vliegtuig’, ‘hotel Breda centrum met sauna’ en ‘dierentuin voor kinderen met olifanten’. Op de zoekwoorden in de ‘fat head’ is de concurrentie groot, in de ‘chunky middle’ is de concurrentie gemiddeld en in de ‘long tail’ is de concurrentie laag. Doordat websites meer en meer visuele content bevatten wordt voor zoekmachines lastiger om op basis van de beperkte informatie die de zoekmachine kan ‘lezen’ bepaalde zaken te bepalen.

Een voorbeeld. Stel je bent een hotel en het hotel bevind zich naast dé belangrijkste toeristische attractie van de stad, de kerk. Uiteraard weet Google aan de hand van je adres waar je hotel ligt, maar dat weten ze ook van de concurrentie en daarmee ga je het onderscheid dus niet maken wanneer er op “hotel dichtbij kerk in Breda” gezocht wordt.

Bezoekers die je website bezoeken via specifieke (long tail) zoekopdrachten, vinden bij jou precies wat ze zoeken. Je hotel bevindt zich immers direct naast de kerk, dichterbij kan niet. Wanneer je website geen content bevat waarin beschreven wordt dat je hotel naast de kerk in Breda ligt, kan de zoekmachine ook niet weten dat dit zo is. Nu zijn er in Breda maar drie hotels die echt dichtbij de kerk liggen, maar in grote steden (of bij andere zoektermen) heeft de zoekmachine meer nodig dan alleen aanwijzingen uit links naar je website, alt text en de bestandsnamen van je afbeeldingen.

Zorg voor een goede balans

Je vraagt je op dit moment af wat nu “the way to go” is. Geen visuele content is niet goed want dan boei je de bezoeker niet genoeg, maar enkel visuele content is ook weer niet goed want dan trek je weer bijna geen bezoekers via zoekmachines. Een goede balans tussen visuele content en niet-visuele context (tekst) is belangrijk. Een visueel aantrekkelijke website en zoekmachine optimalisatie sluiten elkaar niet uit. Kies voor een gulden middenweg waarbij al in het ontwerp van de website (en niet pas achteraf) wordt nagedacht over zowel de visuele als de niet-visuele content van de website. Een combinatie van een aantrekkelijke en zoekmachine vriendelijke website zorgt er niet alleen voor dat je zichtbaar bent in de zoekresultaten, maar dat je ook nog eens indruk kunt maken op de bezoekers.

Gerelateerde Berichten

  • Looki de nieuwe vakantie zoekmachine

    Op 5 januari 2009 is de nieuwe zoekmachine www.Looki.nl gelanceerd, een Nederlandse zoekmachine die het…

  • Google start nieuwe zoekmachine voor vliegtickets

    Google is gisteren een nieuwe zoekmachine begonnen (http://www.google.com/flights/) waarmee gezocht kan worden naar de goedkoopste…

  • SEO optimalisatie voor reiswebsites

    Hoeveel zoekmachine aandacht verdient een reiswebsite nu eigenlijk. Sta je hier voldoende bij stil, krijg…

Categorie: E-commerce Tags: seo, visuele content

Over Jaap Hoogesteger

Jaap Hoogesteger werkt als Social Media Marketeer bij Deloitte Nederland, hiervoor was hij als social media marketeer verantwoordelijk voor de social strategie van Sundio Group. Daarvoor studeerde hij E-Travel/E-business aan de NHTV in Breda en liep zijn afstudeerstage bij TravelNext. Tijdens zijn studie was hij actief als content manager bij Youropi.com. Zie ook zijn Google+ profiel.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Afbeeldingen optimaliseren voor Facebook - TravelNext schreef:
    8 mei 2013 om 10:27

    […] schreef ik al dat visuele content steeds belangrijker wordt en de komst van Graph Search, de nieuwe News Feed en Facebook […]

  2. Online video en de reisbranche, match made in heaven? - TravelNext schreef:
    27 oktober 2015 om 11:33

    […] een match made in heaven. Als je online video op de juiste manier in je contentstrategie inpast en een goede balans tussen visuele en niet-visuele content weet te vinden, ben ik er van overtuigd dat online video een cruciale rol kan spelen in alle vijf […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

TUI Expedia instagram Google reviews KLM Facebook technologie mobiel NHTV onderzoek Airbnb destinatiemarketing Social Media Vakantiebeurs hotels reizen Booking.com travel TripAdvisor

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring