Internet speelt een steeds belangrijkere rol in het oriëntatie- en aankoopproces van klanten. Maar waarom is de website van het ene bedrijf succesvoller dan de ander? Twee bedrijven die in dezelfde branche zitten, in dezelfde vijver vissen. Wat maakt nu het verschil? Als internet marketeer, weblogger en docent zie, ervaar en hoor je voldoende voorbeelden uit de praktijk. Tijd voor een persoonlijke Top 10:

1. Betrokkenheid van het management. Het vetgehalte van het paard wordt bepaald door het oog van de meester. Hoe vaak bezoekt het management de eigen website? Hoe nieuwsgierig zijn ze naar de website rapportage? En doen ze er ook wat mee?

2. Is er een “sense of urgency”. Er zijn nog veel traditionele bedrijven waar (nog) voldoende geld wordt verdiend in de huidige business. Er is geen drang om nu te investeren in online. Tot dat het te laat is uiteraard…….

3. Een heldere en eenduidige visie. Eén stem, één koers, één visie.

4. Investeer in goed gereedschap. Hoe eenvoudiger het content management systeem, statistiekprogramma of e-mailcampagne systeem  hoe leuker de mensen vinden die er dagelijks mee moeten werken. Indien systemen haperen of verouderen krijg je verzet. Maak het handig en leuk om mee te werken.

5. Voldoende financiële middelen.

6. Snelheid van handelen. Worden nieuwe ideeën snel doorgevoerd of moet het eerst door een reeks van commissies en ben je zo weer twee maanden verder.

7. Inzicht in wat er op de site gebeurt? Via webstatistieken en onderzoek hebben bedrijven die succes hebben met internet grip op wat er op de site gebeurt en ze leren hun klanten steeds beter kennen zodat ze haar klanten nog beter kunnen bedienen. Een dialoog, relatie aangaan met hun klanten.

8. Mensen maken het verschil. Heeft u de juiste mensen in huis met kennis van online marketing. Huur ook zo nu en dan een expert in om te bepalen of u op de juiste koers zit.

9. Reële en meetbare doelen waarop wekelijks, dagelijks op wordt bijgestuurd. Alleen dan kom je in het ritme van meten, weten en verbeteren. Zonder doel kan je ook niet scoren (Paul Arden).

10. Ga niet voor het gemiddelde, maar haal het maximale uit elke webpagina. Probeer je te onderscheiden. Er zijn al miljoenen webpagina’s die nergens toe leiden.