British Airways biedt bezoekers van het Londense winkelcentrum Westfield de mogelijkheid hun droomreis samen te stellen op aanraakbare schermen. Op basis van hun voorkeuren wordt een lijst met topbestemmingen gecreëerd, die kan worden gedeeld via e-mail en social media.

British Airways (BA) werkt voor de promotionele actie samen met mediabureau Zenith-Optimedia, media-inkoper Kinetic Fuel en met reclame-exploitant CBS Outdoor. Voor de actie, die vier weken loopt, is ook een website opgetuigd met de naam Picture Your Holiday.

Moodboards
Passanten kunnen op interactieve LCD-schermen bepaalde voorkeuren aangeven om hun ideale vakantie mee samen te stellen, bijvoorbeeld over eten, stranden en sightseeeing. In het selectieproces wordt shoppers onder andere gevraagd foto’s te kiezen uit moodboards met landschappen, type accommodaties en activiteiten. In ruil voor hun input krijgen de passanten in Westfield een lijstje met geschikte bestemmingen, schrijft de Britse vaktitel Internet Retailing.

Fun en emotie
Matt Armstrong, hoofd marketing en distributie bij BA Holidays, zegt dat het bedrijf de fun en emotie wil terugbrengen in het zoekproces naar vakanties. ‘We kunnen mensen verrassen door bestemmingen aan te dragen die mensen misschien zelf niet in overweging zouden nemen. Door generieke bestemmingsfoto’s te relateren aan lifestyle foto’s, kunnen we de gevarieerde aantrekkingskracht tonen van de bestemmingen die wij ondersteunen. Onze aanpak verschilt van die van andere touroperators en we hopen dat onze reizen daarmee boven die van andere partijen uitsteken in een zeer competitieve markt.’

Gouden ticket
Volgens Jason Cotterrell, managing director van CBS Outdoor UK, is personalisatie in deze digitale tijd ‘het gouden ticket naar het hart van de consument.’