• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

TUI Nederland verbiedt korting op reizen

13 augustus 2013 door Redactie Twinkle

TUI Nederland gaat afnemers verbieden reizen met korting te verkopen. Veel reisbureaus houden websites in lucht waarop reizen tegen korting worden aangeboden. Ze delen de marge feitelijk met de klant, maar TUI wil die praktijk een halt toeroepen.

TUI Nederland houdt graag de regie over de prijzen van zijn reizen. ‘Hoge kortingen zijn ons een doorn in het oog’, zegt Topman Stefan van der Heijden in het laatste nummer van TravMagazine. ‘Vijf tot zeven procent structurele korting is geen uitzondering. Het lijkt daardoor alsof we via het reisbureau te duur verkopen en het duwt ons qua imago in de discounthoek. Dat ondergraaft onze product-prijspropositie en holt ons product uit.’

Clausule
Volgens Van der Heijden storen ook andere touroperators zich aan de kortingen die reisorganisaties bieden. ‘Maar niet iedereen kan het zich permitteren om zo’n besluit te nemen’, wijst hij op het kortingverbod dat TUI gaat opnemen in agentuurovereenkomsten. De clausule zou TUI ‘miljoenen euro omzet’ kunnen kosten, aldus de topman.

Tjingo-zaak
Enkele jaren geleden verzette TUI Nederland zich met succes tegen de verkoop van zijn producten op Tjingo.nl. Een paar reisorganisaties die klant waren bij TUI verkochten reizen op die kortingssite. De rechter oordeelde toen dat de touroperator de toegang tot zijn aanbod mag weigeren aan agenten die reizen met extra korting aanbieden op Tjingo.nl. Van der Heijden reageerde verheugd op het vonnis. ‘Wij mogen zelf bepalen via wie we onze content verkopen en tegen welke voorwaarden’, zei hij destijds tegen Reisrevue. ’Dat betekent dat we de regie in eigen hand kunnen houden.’

Aanvechten
De Tjingo-zaak ging in essentie om verkoopplaatsen, niet om verkoopprijzen. Hoewel de NMa (thans ACM) begin vorig jaar paal en perk stelde aan kortingsverboden, denkt Van der Heijden nu juridisch sterk te staan. Hij zegt tegen TravMagazine: ‘De NMa bepaalde niet zo lang geleden dat een touroperator een vaste prijs mag opleggen als er sprake is van een eigenlijke agentuurverhouding. Als een partij het toch wil aanvechten, dan zij dat zo.’

Travel 30
Touroperator TUI Nederland, eigenaar van onder andere de labels Arke, Holland International en Kras, is zelf de op drie na grootste online reisverkoper van Nederland; met een omzet van 100 miljoen euro in 2011 bezet het bedrijf de 4e plek in de Travel 30, onderdeel van de Twinkle100.

Gerelateerde Berichten

  • Nieuwe nederlaag voor Tjingo

    TUI Nederland heeft het recht de levering van zijn reisinformatie aan Vemde Travel te blokkeren.…

  • E-commerce statistieken Europa: reizen nummer 2

    Twee op de drie Europeanen koopt via internet. Nederland zit een heel eind boven dat…

  • TUI voegt Nederlandse en Belgische tak samen

    Reisorganisatie TUI gaat zijn vestigingen in Nederland en België samenvoegen onder de vlag TUI Travel…

Categorie: E-commerce

Over Redactie Twinkle

Twinkle is als vaktitel concreet over e-commerce. De redactie blogt actief mee op TravelNext over nieuws en ontwikkelingen in de reisbranche.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

onderzoek NHTV reizen travel Facebook TUI Airbnb instagram KLM destinatiemarketing Social Media Vakantiebeurs reviews Expedia Google mobiel TripAdvisor technologie Booking.com hotels

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring